|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en E38, 7401A från 95. Den är utrustad med: 4:3 navigator, kasett, CD-växlare, RDS-radio, tv och DSP. Högtalare i dörrarna (diskant+bred) samt högtalare i hatthyllan(?) Jag har problem med sprak i förardörrens högtalare, och håller på att felsöka. Hur sitter egentligen de olika delarna ihop. Centralt sitter Radio-eneten, är DSP'n inbyggd i radioenheten eller är den extärn? Är slutsteg inbyggt i radio-enheten eller sitter det någon annanstans? (om extern DSP) går signalen från radioenheten till DSP direkt ut till högtalarna, eller går den tillbaka från DSP till radioenheten, för att sedan gå därifrån till högtalarna? Finns där någon som har en shematisk beskrivning, eller ett kopplingschema över ljud och navigationessytemet? | |
|
Länk Lykke til! |
|
|
Jag kan inte öppna länken, får timeout. |
|
|
Rart, fungerer veldig bra herfra. Du kan også besøke min egen site som har en del om E39, som er stort sett identisk med E38 her Länk |
|
|
Tack för länkarna. Jag undrar, hur vet jag vilket system jag har, det finns ju en del olika. Buissniess, Pro, HIFI med mera. |
|
|
Du har jo DSP, med andre ord den største modellen. Diskant, mellomtone og bass i frontdørene. Diskant i bakdør, bass i hattehylle og sannsynligvis sub (under hattehylle). Det er litt forskjell hvordan de forskjellige enhetene "snakker" sammen i forhold til produksjonsdato. På E39 var det noen forskjeller i 2001. Ikke helt sikker på E38, men samme enheter uannsett. Håper det var til litt hjelp for deg.... |
|
|
Glemte vel å forklare en ting :-) I ditt tilfelle har du en 4:3 navi, en Radio, TV-modul og DSP. DSP er toppmodellen av forsterkeren som driver alle høytalerene inviduellt. Radio sender signal til DSP, CD-magasin sender signal til DSP via SP-DIF eller analog via Radio (alt etter årsmodell) (BM54 er siste modell som tar signal fra CD). Lyd ifra telefon og navi går også via radioen. Har vært på festival og tatt meg noen øl. Du får heller spørre om det er noe mer jeg kan hjelpe med i edru tilstand :-) |
|
|
Javisst tack för hjälpen Skilnaden i högtalarkonfigurationen tycks vara att en E38 har fyra bashögtalare i hathyllan, alla riktade uppåt. Samt att jag har diskant och mellan/bas i alla fyra dörrar. Jag har även kommit fram till att den stora enheten innanför cd-växlaren är själva dsp'n och förstärkare. Jag har fått för mig (vet inte om det stämmer) att enheten som sitter i instrumentpanelen (ihop med skärmen) skall vara det som i kopplingsschemat kallas radio. |
|
|
Jag har missljud i en dörr, missljudet kommer blandannat från volymregleringen. I vilken enhet sitter volymkontollen, sitter den i dsp-enheten? |
|
|
Volumkontrollen sender kun I-bus data telegrammer, i ditt tilfelle til DSP enheten. Har du mislyd fra en dør, ville jeg ha sjekket først og fremst alle ledningene. Ohm dem gjerne, 4-6 Ohm på hvert element (kanal) og uendelig motstand mellom hver ledning og jord (shassis). |
|
|
Jag kopplade bort den högtalare som jag upplevde att missljuden kom ifrån, och upptäcker då att det är missljud i samtliga, fast inte lika mycket. Jag har kommit fram till att problemet förmodligen är i DSP-förstärkaren, så jag planerar att byta den, till en lite modernare, tydligen är det vanligt med problem i de Philips-tillverkade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.