AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.850

M3 E90 DKG eller Manuell?

To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Vilken växellåda bör man leta efter på en 2008 e90 m3?
Ni som har elller har kört dkg från 2008 hur upplever ni den?
Har nått enstaka inlägg om att den kan vara lite oskön i växlingarna?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag ägde en manuell -08, provkörde en DKG före mitt köp men jag tyckte den manuella var trevligare. Speciellt eftersom Bmw:s lådor är underbara att spaka!

Angående DKG så växlar den blixtsnabbt och sömnlöst utan minsta ryck...precis som VAG:s DSG. Bilen blir såklart oxå lite mer lättkörd med automat i stadstrafik.

MVH Peter
Håller med Peddan. Dkg är riktigt vass men manuell är mer känsla. Så därför har jag en manuell.
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
DKG alla dagar i veckan. Skulle aldrig köpa en manuell. Har erfarenhet av båda alternativen.
Manuell alla dagar i veckan om du verkligen uppskattar inspirerad körning :D. Dkg:n tar udden av det lite grann när det väl gäller! Den är snabb och bekväm ja, men det tekniska med bilkörning tappar man vilket jag tycker tar udden av nöjet lite..
DKG:n är som flera sagt innan underbar, men jag tycker att du ska fundera på hur du vill använda din bil.
Manuell för mer aktiv körning och känslan av "köra", DKG är betydligt mer bekväm men inte direkt det optimala valet om du vill köra riktigt aktivt.
Jag hade valt DKG då den passar bäst till vardags körning och lite bus på någon trackday... jag börjar väl bli gammal :-)

München
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Verkar inte finnas ett självklart val. Blir ev. en e90 med dkg i helgen om den är i bra skick. Lite negativ till automat men man ligger ju dagligen i köer till och från jobbet nästan varje dag så kan nog vara ett skönt alternativ till det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.