|
|
|
|---|---|
| Har fått något lustigt problem med min 540 e39. När den är kall går tempmätaren upp i topp, ofta i samband med gaspådrag. Tomgång är ojämn och den kan även spotta lite vid högre jämnare varv. Oftast går tempmätaren ner när man stannar men oftast upp igen när man kör iväg. När bilen når full arbetstemp så brukar den spotta till nån gång och sedan går den helt perfekt och tempmätarn visar normal igen. Någon som vet vad detta är? Det är en -99 som har gått ca 23000 mil. /mvh Marcus | |
|
Det låter onekligen som ett gammalt hederligt fall av glapp eller en defekt givare? Om motorstyrningen tror att temperaturen på motorn hoppar lite hit och dit är det inte konstigt om den går lite illa. |
|
| Vilken givare pratar vi om då? | |
|
Tempgivaren (kylvätsketemperatur). Länk |
|
| Ok*! Tack för svaret. Hoppas på att det är den. Då kommer man ju billigt undan. Ska prova att byta den. Uppdaterar när det är gjort. Finns det andra förslag så är dom välkomna också. :-) | |
|
Börja med att dra ur den helt och se och motorn slutar bete sig konstigt. Notera att "givaren" egentligen innehåller två skiljda givare - en till motorstyrningen och en till instrumentklustret. Motorstörningar behöver alltså inte hänga ihop med temperaturvisningen (dessutom kan ju motorstörningarna vara något helt annat!). Om du trycker ur den helt antar motorstyrningen någon viss motortemp (minns ej vilken) så den ska då bete sig lika dant vid varje temperatur (ex två kallstarter eller en långkörning med full motortemp). |
|
| Ska ge mig på den felsökningen i morgon. Tack marin849 så länge. Tur att det finns forum för sånt här. | |
| Detta är nästan pinsamt. När jag skulle kolla kontakten till termostaten såg jag att den inte satt i ordentligt. Det är nog ganska troligt att det var den som spökade. Sladden är lite kort och då dras den ur ganska enkelt. Ska vänta tills bilen är helt kall och prova igen då. Jag hör av mig. | |
| Enkla lösningar är alltid dom bästa! :) | |
| Förresten, konakten ska inte kunna dras ur, den ska vara spärrad med en låsbygel (metallclips). | |
| Nån bygel finns inte, men det ser ut som att det ska finnas. Verkar lite sprucken i plasten där den går in. Blir väl till att byta den om det nu är det som är felet. Måste låta bilen bli kall och det tar en bra stund. | |
| Körde bilen från kall till varm nu och den gick som en klocka. Inga konstigheter med tempen eller något annat heller. Det var bara den attans kontaktens fel. Tackar marin849 annars hade jag nog aldrig kollat på den kontakten så noga, det syntes knappt att den hade hoppat ur! ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.