AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
4.884

Varför går säkringen till bränslepumpen?

För ett par månader sedan dog motorn i min 525i på vägen. Säkringen till bensinpumpen hade gått. Bytte säkring och körde vidare. Några dagar senare hände samma sak. Bytte säkring och körde till verkstad. De hittade inget fel på pumpen, men satte i en 20A-säkring. Den höll i ett par veckor, sedan gick den också. Ny säkring small direkt när tändningen slogs på. Bärgning till verkstad som kollade alla kablar. Inget fel hittades. Ny säkring och bilen går igen, men hur långt? Vad göra?
Bengt

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Först skulle jag kolla i elschemat om det finns andra elkomponenter på samma säkring och se om det kan vara fel på någon av dem.

Grovt sett kan det väl vara två olika typer av fel. Antingen på en elkomponent eller i elkablarna.

Om det är så att pumpen har en egen säkring skulle jag tillfälligt dra en separat elkabel (med säkring) till pumpen. Den kopplar du in någonstans som får ström när tändningen är påslagen. Fast kör inte för länge så för du kopplar då bort olika säkerhetsfunktioner som finns inbyggd i bilens matning av pumpen. Tex om du krockar och har tändningen på så stannar pumpen när motorn stannar. Det kan vara praktiskt om bränsleledningen går av i krocken.

Går säkringen i denna separata elkabel kan du vara rätt säker på att det är pumpen det är fel på.
Går säkringen inte sitter säkert felet troligen i bilens original matning till pumpen.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.