AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.035

ryckigt dragläge 330 e46

La
58
Laper
Volvo V90 D4 AWD - 17
Volvo V70 D3 -14
som tråden antyder så tycker jag att min koppling på 330:n rycker/skuttar och är väldigt känslig i dragläget vid start, alla växlingar när man väl är uppe i fart är det inga som helst problem med,
slirar inte och bilen går som den ska, men ska jag starta mjukt så får jag ta det väldigt väldigt lungt, blir väldigt lätt små grodhopp liksom,

jag har haft bilen i strax 2000 mil och den har gått 6500mil totalt...trodde först att det var jag som bara var gnällig men har börjat fundera efter att ha sökt i diverse trådar här på AP...

så någon som har någon aning om vad det kan bero på?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den har ju inte rullat särskilt långt, så glappande drivlina, hardyskiva, stödlager o sånt kan vi nog glömma. Jag gissar att det ev. kan ha kommit några droppar olja från vevaxeltätningen på lamellen exempelvis, eller att kopplingen gått varm någon gång (båtuppdragning el. liknande).
Har någon gång när kopplingen dummat sig på nån bil provat att låta den slira lite med belastning, t.ex stå stilla på högre växel och varva upp och låta kopplingen slira max 1-2 sek. så man nästan kväver motorn och det har blivit bättre. Men inte längre än så,. då kan den gå varm.
pu
547
puiu
330i-03
Ta bort CDV ventilen så kommer dina växlingar gå mycket mjukare! Innan jag tog bort min kändes det som om man slog i växlarna när dom lades i, men nu går det knappt att växla ryckigt även fast man vill..

Visa användare
78
nsa
MR2 SW20 -93
330d Touring M-tech -03
Är du säker på att bilen gått så lite? Svensksåld?

Om du kör iväg på dragläget och det går ryckigt, låter det någonting från under bilen när du kör med öppen dörr? För mig låter det som att dubbelmassesvänghjulet håller på att ge sig, inte alls ovanligt om bilen gått hårt.

Kör miljövänligt - kör BMW diesel!!!
La
58
Laper
Volvo V90 D4 AWD - 17
Volvo V70 D3 -14
Jo är säker på att bilen gått så lite, alla papper stämmer och är svensksåld
Visa användare
78
nsa
MR2 SW20 -93
330d Touring M-tech -03
Låter det någonting från under bilen när du kör på dragläget?

Kör miljövänligt - kör BMW diesel!!!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Min uppfattning är att om kopplingen gått varm (svänghjulet skadat) så hugger/vibrerar kopplingen om man slirar den på lågt varvtal, detta kan ofta också höras som ett rasslande under bilen då det slår lite i drivlinan (diff/låda) när detta händer. Hörs ofta bra på backen. Detta hugg sker snabbt, flera gånger per sekund. Det skakar inte om man slirar på högre varvtal (1500 rpm).

Om man däremot upplever att bilen har "gummibandskänsla" så att den "gungar i körriktinngen", särskilt vid start eller om man kör på ettan och lite hastigt ökar/minskar gaspådraget så kan det vara fjädrarna i svänghjulet som tappat sin spänst, men då kan det också lika gärna vara (mer troligt?) bussningarna i bakvagnen, drivlinans upphängning el. dyl.
pu
547
puiu
330i-03
laper jag tycker att du ska läsa mer om cdv ventilen, det finns mycket info om detta det är bara söka på (sök inlägg)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.