|
|
|
|---|---|
|
Ursäkta att jag inte orkar läsa tråden innan då jag inte har två veckor över ;) Jag har en 320d 2011 (E92 184hk) som jag ev. snart eller senare vill stoppa i en effektbox i. Men som vanligt är det mer eller mindre en djungel. Ex: KCR: 210hk 440Nm 5400kr Dieselkraft: 220kh 450Nm 6395:- Vtech: 230hk 480Nm 6900kr Detta är de tre första företag jag kollat hos och alla tre levererar (enligt dom själva) olika effekt och det skiljer 995kr mellan billigast och dyrast. Så, hur väljer man? MVH | |
|
Det är nog en smaksak. Skillnaden är 1,500 kr (från 5,400 - 6,900 kr) och det är ju inte mycket i praktiken. 230 hk är bättre än 210. Mer vrid ger högre förbrukning. Det är bra att kunna köra i laglig fart utan att behöva utnyttja för mycket vridmoment, kolla varvtal för de olika vridmomentkurvorna och jämför med din bil i nuvarande skick. (Porsche t.ex. bemödar sig inte om att ha lika flacka momentkurvor som BMW, SAAB, Volvo m.fl.). Det kan vara värdefullt att snabbt kunna återställa bilen, vid besiktning och dylikt. Om något slår fel bör du få hjälp av verkstad, samma som säljer trimsatsen. Din bil är rätt ny så du kanske skulle överväga trimsats som inte äventyrar motorgarantin. Tror jag sett i någon broschyr att BMW tillhandahåller en sats (14,000+ kr dock) samt att bilen måste registreringsbesiktigas efter installation. |
|
|
Tack du. Självklart är det 1500kr, blev galet. Ok, får alltså forska vidare då. KCR´s huvudkontor ligger 3,5 mil härifrån så det kanske får bli en sväng dit. |
|
|
KCR är nog den firman som jag SIST skulle välja , känner ett par st som har kört det i sina bilar och deras bilar går idag som en påse nötter och är sålda ... tycker man ska lägga en slant mer och få det ordentligt gjort när det är såpass ny bil och det innebär ju trots allt lite "risk" att göra ett sånt ingrepp. sen har din bil även Tuning Protection misstänkte jag vilket gör att du förmodligen inte kommer kunna köra med vilka boxar som helst , om ens några ... utan man behöver programmera direkt i databoxen.....rätta mig om jag har fel någon ... |
|
| Den här Länk är för Bmw 320d 2011- så det ska väl inte vara några problem? | |
|
vet inte hur det fungerar med boxar ... vet att jag körde det på min 335 och det va inget vidare för den gick inte in och styrde alla parametrar ... föredrar en riktig mappning istället ... maila dom och fråga om tuning-protection se va dom säger ... |
|
|
Kaparn: Lite halvt OT, men om man kör i en viss hastighet så behövs lika mycket effekt (alltså moment vid ett varvtal) för att driva fram bilen oavsett om man har original eller "trim". Visserligen med ett förbehåll att "trimmet" inte ändrar växlingspunkter i de fall bilen har automatlåda och man kör i automatläge. Hur momentkurvan ser ut spelar inte någon roll eftersom det är MAXmomentkurvan du menar och den kör man ju inte på när man kör laglig konstantfart. Sedan vänder jag mig mot att du använder ordet "bemödar" i samband med Porsche. Trots den irriterande trenden är det inte alltid önskvärt att ha en flack maxmomentkurva á la traktor... ;) |
|
|
Motorsport5, jo det är rätt som du skriver om varvtalet vid viss hastighet trimmmat eller otrimmat. Jag vill dock invända mot allmänna inställningen (används bl.a. i reklamen för trimboxar) att bränsleförbrukninggen sjunker när man satt in en trimbox. Om man kan köra i samma hastighet på en högre växel så sjunker förbrukningen. De flesta kan köra på högsta växeln redan innan de chiptrimmat motorn så det blir ingen förbättring. Kanske om man drar mycket släp. Momentkurvan i laglig fart har viss betydelse, vid högre last så matas det på mer bränsle för att bibehålla farten, men vid färd rakt fram på plan väg är ju inte vridmomentet på max. Vad gäller Porsche så säjer de själva i reklamen att de inte konstruerar motorerna med en flack (närmast fyrkantig) momentkurva a'la Volvo, SAAB, BMW. Detta för att ge bilen en sportigare karaktär. Vad jag kan se så har vi i stort samma åsikt om överdrivet vridmoment i laglig fart. Den bästa optimeringen är förstås att göra bilen lättare och använda smalare däck. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En bekant var hos en av dessa firmor,utlovades 380hkr.Bromsades före till 285,2 hkr efter till 330Hkr och bilen rök som en gammal öststatslastbil, total kostnad runt 16.000 inklusive mekaniska arbeten hos en annan firma. Han var inte speciellt nöjd med resultatet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kaparn, det trimfirmorna menar när de skriver att de sänker förbrukningen har vad jag vet inte något med att man kan köra på en högre växel att göra. I så fall är det självklart trams. Däremot brukar de höja tändningen och därmed kunna sänka föbrukningen. Ofta så har numer tillverkarna själva lagt tändningen tillräckligt tidigt. De (vi, jag jobbar själv med det) är ju inte jättedumma i alla fall. :) I vissa fall finns ett utrymme och det är på de motorvarianter som från början optimerats mot t ex 95 oktan men som efter trimmet såklart är rekommenderade att gå på t ex 98. I praktiken så har detta en ytterst marginell påverkan skulle jag vilja påstå. Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver: "Momentkurvan i laglig fart har viss betydelse, vid högre last så matas det på mer bränsle för att bibehålla farten, men vid färd rakt fram på plan väg är ju inte vridmomentet på max." Oavsett trim eller inte så om man har samma körfall så utnyttjas samma effekt (moment) och därmed är också förbrukningen samma. Om vi nu bortser från t ex ändrad tändning eller uppfetning, som ju inte normalt förekommer i det körfall du beskrev. Jag tänkte på det här du skrev i ditt första inlägg: "Det är bra att kunna köra i laglig fart utan att behöva utnyttja för mycket vridmoment...". Oavsett trim eller inte så utnyttjas samma moment. I Porschefallet så tolkade jag dig nog fel. Att inte bemöda sig är i detta fall positivt. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.