|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Blir snart farsa och tagit mig i kragen o köpt mig en E91 -08. Men den saknar isofix - Någon som vet vad det kostar att få det monterat - om de ens går? mvh Johan PS. 15 november händer det ! ;) | |
Ekin |
finns de faktist bilar utan Isofix från den årsmodellen? trodde de va standard i så gott som alla bilar... säker på att du inte har de? |
Roffa1 |
Vill minnas att tillvalet isofix inkl nyckelavstängd airbag kostade +900:- (2009) |
| Ekin: Isofix i baksätet är standard ja, men för främre passagerarsätet är det ett tillval som även inkluderar avstängningsbar airbag. | |
|
vonwest: Det är precis som Chris skriver, men jag har alltid haft mina döttrar bak - och det funkar alldeles utmärkt i E91an (kom ihåg att tona rutorna bara). Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Ingen ISOFIX i M-paketet (Alcantara) fram. Bak finns. Nyckelavstängning finns (*puh!). Känns som värt tusenlappen! Slippa allt mekk. Tack! |
|
Verdi |
Jag var och provkörde en E91 ikväll som saknade isofix fram. Finns det bak i alla alltså? Och var har man ungen? Är det bättre att ha den bak? |
|
Har ett barn höger bak i E46an och den stora stolen inverkar menligt på 3 platser - dels där stolen står, dels mitt bak som reduceras och dels höger fram där man numera inte får vara så lång. Trångt blir det med barnstol. att habarn bak innebär att man slipper kladda med airbags och föraren fokuserar på vägen och inte barnet. Är man två vuxna sitter en vuxen bak bredvid lilleman och håller sällskap. Detta är min rekomendation med ett barn, oavsett bil. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Jag har ISOFIX fram och bak och även switcher för att kunna stänga av airbagen fram. Nu till saken, jag har min dotter i bilbarnstol bakåtvänd bak (höger) och använder inte ISOFIX alls. Tycker barnstolen (BeSafe) sitter bättre utan att använda ISOFIX. Switcher för airbag är bra men enligt säkerhetsskrifter angående barnstol så ska inte ett barn sitta fram åtminstone inte förrens de är 3, 4 år. | |
|
Vi köpte en Acta graco utan isofix för den går då att flytta till andra bilar. Om du ändå köper en barnstol så köp den med löstagbar botten som du sätter fast i ett säte med säkerhetsbälte så är ju problemet löst på en gång. O actas barnstol är mycket enkel att ta loss när man vill ha ut basenheten ändå. Mvh Peter |
|
|
Jag har en barnstol som man fäster med bälte och det känns synnerligen primitivt och är ett jämrans pillande opch lirkande varje gång - det är så klurigt att jag helst undviker att flytta den. Jag får inte rätt på det utan manualen till stolen. Byter hellre bil om t ex stor-föräldrarna ska skjutsa lilleman (Farfar kör E90 men morfar volvo). Kanske är jag lat och ovan vid att flytta bilstol men grannarna har köpt två barnstolar - en till varje av deras bilar. Isofix är lättare att flytta men finns bara för de lättare viktklasserna - är det upp till 18 kg barn, eller var det 25 kg? Stolar som fästs med bälte klarar större barn. Fästplattan til isofix kan också vara stor och otymplig men lättare att flytta. jag hade övervägt isofix idag. Men å andra sidan så är det ju dumt om man vill montera den i bil utan isofix. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Flyttade vår basenhet idag, tog 10 sekunder o lossa o 30 sekunder o sätta dit i ny bil. Kan inte påstå att det är svårt iaf på Acta Graco med lös basenhet. Jag vet inte vilken 325Cabrio har men kan konstatera att om jag skall köra med enbart babyskyddet utan basenhet(vilket går även det på denna modell som jag har) så skall bältet tråcklas runt ett antal vinklar o då är det knepigare. Det undviker även jag.. :-) Basenheten även utan isofix är ju en otymplig sak även den. Sedan finns det en annan fördel utan isofix och det är att jag kan sätta under/bakom en handduk på hela sätet för att skydda skinnet mot märken från stolen, det misstänker jag är lite svårare med en Isofixlösning. Ja ni förstår kanske att jag vurmar för den gamla hederliga lösningen utan isofix :-) /Peter |
|
|
Vi har en Britax multitech (icke-isofix) som man ställer in ungefär så här (och att få det ungefär rätt går snabbt men att då den exakt rätt tar mig tid): Vänd flärpen på undersidan till rätt läge - denna står itne ens omnämd i bruksanvisnignen - helt underkänt från Britax. fick åka tillbaka till affären och de visade att den gick att vrida - fick fel lutning annars. Sedan drar du ut stödbenet och får rätt vinkel på det. Runt om stolen framför ska sedan två lösa remmar typ säkerhetsbälte dras runt i skarven och spännas jämt och så att indikatorn på benet nedanför blir grön. Samtidigt ska det vara minst några cm mellan barnstolen och ryggstödet på passagerarstolen framför samtidit som du ska sätta fast vanliga bilbältet under tyget och under stolen och klämma fast det. Dessutom ska spännet till bilens bälte hamna i rätt vinkel och på rätt avstånd från barnstolens knäppe. Justerar du en sak av ovan så rubbar du med stor säkerhet alla övriga inställningar och det är bara att börja om igen. Att sedn justera stolens bälte för barnet är en barnlek. Det känns synnerligen primitivt att sätta fast en barnstol med remmar runt stolen framför - ISOfix är ju modernare och klickas fast men tar upp sidokrock-krafter sämre eftersom den ju i princip "bara" är fäst i längdriktningen och därför inte klarar de större barnen. Som sagt - att slänga i stolen och få den att sitta fast är snabbt men att få till alla vinklar och avstånd tar mig tid. Jag kan inte bedömma hur mycket osäkrare det ev blir om man bara sätter fast stolen och struntar i vinklarna och avstånden men jag chansar ogärna med min sons säkerhet. (Känns som jag köpt barnsäkerhetssäljarnas argument med hull och hår eller hur? :-) Gratis var den inte heller, 3000 på extrapris och då ingår inte ens extra remmar för en annan bil - det kostar extra. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.