|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Verdi |
Nej, att växla är inte att kunna köra bil. Det är en förutsättning för att kunna köra bil, det håller jag med om. Men det är bara en mindre del av det. Säg 10%? Till vardags tycker jag att automat är överlägset. Men det beror ju på biltypen. Har man en M3:a eller liknande så är nog manuellt roligare. Men den kör man ju i regel inte lika långt och länge i som en bruksbil. |
|
"Elmotorer är väl dom som är lågvarviga?" Lite tekniska data för Tesla Roadster: Torque 273 lb-ft at 0-5,400 rpm Horsepower 288 hp (215 kW) at 5,000-6,000 rpm Max rpm 14,000 rpm 14000 rpm är väl inte vad jag skulle kalla lågvarvigt direkt. Det viktigaste med elmotorer är ju ändå att de har max vridmoment från 0 rpm så man behöver ingen koppling eller momentomvandlare för att få igång bilen från stillastående. |
|
| Titta bara på en modern tvättmaskin. Kanske 15:1 utväxling på remdrivningen. Tvättar med bra vridmoment kanske 50-80 rpm på trumman och sedan centrifug på 1200 rpm på samma växel. De motorerna varavar något grymt. Men äldre trefasmotorer utan frekvensstyrning hade ju lägre fasta varvtal. | |
|
en sak som är lite kul med just Tesla Roadster är att de va tvungna att ha bara en växel för den var så stark så lådan brakade hela tiden :) annars tycker jag självklart växlingen med manuellt har allt med körning att göra. 1: man ska välja "rätt" växel vid "rätt" tillfällen samtidigt som man ska ha bra koll på allt annat. 2: blir körningen ryckig samt dåliga starter mm så är de ju nått man inte har bra koll på = dålig bilkörning. MAO man kommer lägga för mycket kraft på att köra bilen och inte kolla omgivningen ordentligt. jag kan köra bil bra men ska iaf välja automatväxlat snart för de ger mer avslappnad/säkrare körning tycker jag. BMW ownz |
|
|
Automat är bekvämt men själlöst... Glädjen i att köra bil försvinner lite när man inte själv får bestämma, åtminstone med de äldre automatlådorna utan paddlar. Fint inne i stadstrafik, som att åka tåg/buss på landsväg/motorväg. My 5 cent... Ni som har nyare automater med paddlar, blir det inte så efter några veckor att ni kör i autoläget för det mesta "bara för att det är bekvämt"? |
|
|
"Ni som har nyare automater med paddlar, blir det inte så efter några veckor att ni kör i autoläget för det mesta "bara för att det är bekvämt"?" Jag hyrde en VW-toruan i europa i somras som hade DSG-låda, visserligen utan paddlar men med möjlighet att växla manuellt. Personligen kör jag heller i autoläget än växlar manuellt. I det manuella läget så är det alltid en liten fördröjning mellan att man trycker på spaken/paddeln och att lådan växlar. Detta är kanske en vanesak men är något som jag stör mig ganska mycket på och gör att jag hellre kör i D-läget och styr växlingspunkterna med gaspedalen i stället. I vardagstrafik så växlar dessutom lådan så bra i D-läget att det knappast finns någon anledning att växla manuellt. |
|
| Jag har S-Tronic-lådan (dubbelkoppling) i D-läge vid normal körning, bekvämast så. Men allt som oftast uppmanar bilen till litet mera aktiv körning, och då åker S-läget in...och DÅ är det kul att paddla :) (Den varvar till rött annars). Rena Playstation-känslan, roligt! | |
|
En annan sak som erfarna förare klarar och gör är att läsa av omgivande trafik och i tid anpassa sig, prova att köra och försök använda bromsen mindre ofta genom att planera din körning och rulla fram emot stopp eller skyltar med sänkt hastighetsbegräsning - efter ett tag kan du gör det till sport att släppa gasen vid precis lagom avstånd så hastigheten rullar ner från t ex 90 till 70 och du når 70 precis i höjd med 70skyltarna. Detta körsätt ger dig pluspoäng i eco-driving dvs låg förbrukning per mil men kan leda till att bromsarna (särskilt bak) motineras för lite och bekar fast så glöm inte att bromsa någon gång då coh då särskilt då det är blött ute. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
och just det - som taxipassagerare uppskattar jag en taxiförare som växlar mjukt så jag kan läsa tidning eller jobba med laptopen i knät så visst är växling en del av en bra bilförare men inte allt. En taxichaffis som bromsar kraftigt pga dåligt förutseende får inte pluspoäng av mej, men såklart ska han bromsa kraftigt om det behövs. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Att köra bil... kan alla som fått körkort, hoppas man. Var ute i Stockholms trafiken i 40 år som yrkesförare, sett en hel del! Min uppfattning att delta i trafiken är inte samma sak som att köra bil!! Kräver uppmärksamhet god villja, bra humor, osjälvikshet och gott omdöme! Bli en bra trafikant!!..helt enkelt! Då är du en bra förare. Mvh. Laszlo Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.