AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.243

Är växling att kunna köra bil?

Sida 1 av 2
Är lite fundersam till en åsikt som verkar vara ganska utberedd i Sverige (och som jag tidigare också delade) att om man inte kan växla och koppla så kan man inte köra bil. Jag har tidigare suttit och skrattat åt klipp på youtube där amerikaner ska lära sig köra "stick shift". Jag blir dock allt mer fundersam till detta. Att man över huvudtaget har växlar på en bil beror ju bara på att förbränningsmotorer har dåligt vridmoment på låga varv och är relativt (jämfört med elmotorer) lågvarviga. Därför kan man ju tycka att växling är ett nödvändigt ont som med fördel kan automatiseras.
I och med lådor som Volkswagens DSG och Porsches PDK så är ju också de traditionella nackdelarna med automatlådor borta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har jobbat med mekanik i hela mitt yrkesverksamma liv och måste nog säga att min körupplevelse mår gott av att kunna känna på mekaniken genom reglage o.s.v. Redan med en modern bil är ju det mesta av reglerandet inbäddat i bomull med spjällservomotorer, broms- och styrservo o.s.v. Allt beror väl på vad man har för referenser och hur nostalgilagd man är. Men att sätta sig i en elbil och trycka på gasen och susa iväg väcker inga större känslor hos mig ändå.
Låter så jäkla tråkigt när linjebussarna åker förbi och luktar fritös och automatväxlar frenetiskt. Nä, tacka vet jag manuell, med range och split-låda :)
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Dra i spaken med handen, koppla med benet och samtidigt ha koll på alla i trafiken är att ha bra simultanförmåga.

Kan man detta utan att krocka i flera år så kan man köra bil.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Kan man detta utan att krocka på flera år så kan man köra bil! så skall det stå.

Flera år, menar jag 7-10 år!
Då är jag grym bilförare:) Har aldrig krockat under mina 20 år och ca 100 000mil i Stockholms djungel.

Att inte kunna köra bil om man kör automat håller jag inte med om. Det är ju inte direkt någon raketforskning att koppla och växla...

Själv kör jag manuell på sommaren (M5an). Håller med Anders om att känslan vid manuell växling är grym!

Men på vintern njuter jag i vinterbilen (Saab 9-5tid, automat)

Med en motorsvag trist svenssonbil som endast används för transport så väljer jag automat! Det är såå skönt i köerna, sen har man ju en hand över för hämtkaffe:)

Vill liksom inte känna någon närmare kontakt med min Saab:)
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Simultanförmåga har inte alla, dom skall absolut ha automat!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

E de hämtkaffe och sms:ande du använder den överblivna handen till?
"Simultanförmåga har inte alla, dom skall absolut ha automat!"

Precis min åsikt! Ofta när någon vill ta körkort för automat så blir det kommentarer som "Hur ska du kunna köra bil i trafiken om du inte ens kan koppla och växla". Bara för att man har problem med att koordinera koppling och växling, så betyder väl inte det att man också har dålig uppmärksamhet samt dålig spatial förmåga? Jag är ganska säker på att alla kan lära sig växla och koppla, men alla kan nog inte göra det lika bra. Att få till helt mjuka växlingar i en manuell bil är trots allt inte helt lätt!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Haha, helt rätt falsterbo!
Jag kör ständigt olika bilar, manuella som automat i många olika länder i världen, vänster som högertrafik

Alltså kan jag köra bil, har simultanförmåga och vill nog påstå kan köra bil bättre än dom flesta

Det baserar jag på att jag kör väldigt mycket i extremt varierande miljöer, allt från bonn-vischan till Bangkoks tätort, allt från USA:s öppna stora landsvägar till Indiens bergsvägar
Allt utan att krocka.

Men bäst mår jag i en automatväxlad bil i alla lägen

Lämnar mer "brainpower" över till annat än att rycka i spaken och veva i bensinen, ger en lugnare och avslappnad körning.

Saker som t.ex hålla koll på omgivningen, planera min körning eller annat viktigt man kan lägga kraft på än att rycka i en spak i tid och otid samt leka orgel-organist med fötterna

Kör alltid automat med vänsterbroms så jag aldrig behöver flytta foten mellan gas och broms.

Det värsta om finns i trafiken är en person som kör manuellt samtidigt som dom pratar eller sms-ar i mobiltelefonen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Manuell låda är ju egentligen en tämligen föråldrad teknik. Varför ska man spaka runt själv? Vi har regnsensorer, parkeringssensorer, automatisk klimatanläggning och ser det inte som att kunna göra bil att justera fläkthastigheten manuellt ;)

Men visst, manuella bilar är en verklighet och viss bör man kunna behärska det. Om inte annat för att det blir svårt att låna bil, hyra, köra i andra länder osv.

-------
//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Föråldrad, tja kanske i jämförelse med automatlådor, men även dom fanns ju redan på 40-talet i serieproducerade bilar. Kanske tidigare ändå. Det kommer i vissa biltyper fortfarande vara lite en ekonomisk fråga med aut. eller ej skulle jag tro.
Tror nog det handlar mer om personlighet hos föraren vilket som passar bäst

Vad skall vi gissa på:

De som kör hetsigt i trafiken: Är de över-representerade bland manuella lådor eller automatlådor ?

För att ytterligare belysa detta:

I USA är automatlåda standard på alla bilar och man får betala, om det går, tillägg för att få en manuell. Körstilen i USA är mycket lugnt och stillsam. Sällan man ser någon som vansínneskör och sicksackar in och ut mellan filerna, gör vansinnesomkörningar etc

I Italien, Spanien, Grekland och Portugal är ytterst få bilar automatväxlade
Det går inte många sekunder mellan varje förare man ser som vansinnes-kör, sicksackar mellan filerna, kör om i kurvor och backkrön etc etc

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Handlar nog även om hur vägarna ser ut samt att i Usa har dom oftast stora bilar som inte är lika smidiga som italienarnas minikärror
Tallviking: Beträffande USA skulle jag vilja påstå att deras lugnare körstil till stor del beror på trafikpolisen. Det dröjer inte länge innan de stoppar en bilist om denne sicksackar fram mellan bilarna på vägarna.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är då väldigt hårt med att man får en lucka hur lätt som helst i tät trafik i USA när man vill byta fil, men nåde den som vill in i samma lucka! :) Vi åkte två bilar och försökte hålla ihop en gång i Portland, men det var bara o glömma. Annars har man nog blivit skjuten av nån..
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
sekvenslåda då?

Att köra bil är inte att transportera sig i en bil ;)
Så här kör man en bil Länk
Skillnaden är gigantiskt

/Pelle
"Manuell låda är ju egentligen en tämligen föråldrad teknik. Varför ska man spaka runt själv? Vi har regnsensorer, parkeringssensorer, automatisk klimatanläggning och ser det inte som att kunna göra bil att justera fläkthastigheten manuellt ;)"

Håller helt med. I vardagstrafik så ser jag inga som helst fördelar med en manuell låda, speciellt inte i kombination med dieselmotor. Jag kan i och för sig förstå att man köper en bil som Mazda Miata eller Honda S2000 med manuell låda. Men i en Volvo V70 så är ju manuell fullständigt poänglöst.
Det är en del av bilkörningen som för det mesta går att välja bort. Bra att kunna alltså men absolut inte ett måste för att vara en säker förare.

Att det är en särskilt "kompetens" bakom manuell växling syns på körkortet då man kan ha B-körkort utan rätt att köra bil med manuell växellåda.

Alltså kan man i lagens mening vara en fullgod bilförare utan att kunna växla, men den som kan det har större frihet.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Elmotorer är väl dom som är lågvarviga?
Volkswagens DSG-låda är ju ett skämt kvalitetsmässigt. Jag har tre exempel på dess uselhet. Bil 1 en Touran lådan rasar efter 150 mil. Bil 2 en Passat där rycker och slår lådan från första metern. Det tar ett år av verkstadsbesök innan VW gör en programvara som gör att bilen nästan jämnt startar på 2:an istället med följd att bilen blir olidligt långsam från start. Bil 3 en Passat där byts lådan ut efter ras efter 10.000 mil... Kvalitet är inte prio i Wolfsburg!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.