|
|
|
|---|---|
|
Har en E30 touring med dålig bromsverkan fram (tror jag) Har bytt skivor och belägg samt servat oken så de glider fint. Sist jag bes. så var bromsverkan fram nästan lika som bak.De sa inget i bes. och fick heller ingen anmärkning. Dock så misstänker jag att något är fel då skivorna fram rostar, precis som om bromsarna tar för dåligt fram så skivorna inte slits tillräckligt.Bak är de också nya å de är fina hela tiden. Sen känns bromsarna hårda på något vis. Har haft funderingar om det kan vara bromsservot som strular,men om man håller på bromsen och starta bilen så sjunker pedalen ner lite när motorn starta ,så jag tror den funkar. Har haft fundering om det kan vara huvudbromscyl. som läcker lite i packningarna till just frambromsarna, kan man få detta fenomen då tro ?? Kan även tilllägga att bromsarna tar jämt. Ingen sida som sticker ut. | |
Roffa1 |
Testa med att byta ut den gamla bromsoljan, gammal bromsolja drar åt sig vatten. |
|
A, är ju som sagt att lufta igenom systemet ordentligt så du får i ny vätska. Det lite mer udda är att bromstrycksreduseringsventilen för bakre kretsen inte funkar, den sitter på rambenet i motorrummet, en liten pryl på röret som går bakåt. Knepig att se och änu knepigare att byta. |
|
|
Jag är också inne på att byta bromsvätskan till å börja med. Blir ingen rolig historia att få bort luftnipplarna.Brukar oftast sluta med en massa svordommar och avdragna nipplar. Någon som vet vilken dim. det är på nipplarna.Har för mig det var M7x1 men inte längden på dem. Satt även och funderade på den där bromstrycksreduceringsventilen.När jag fick se den i ETK´n. Men fick inte riktigt kläm på vad den var till.Samt så har jag inte läst någon stans att någon haft problem med den. Men bilen har ju nu rullat en bit 36000mil,så visst kanske kan vara värt att byta den också. Ni tror inte det är huvudbromscyl. då ? |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angånde bromsnipplar så kan jag rekommendera att värma (sikta värmen mot bromsnippeln) rejält och slå ett par val avvägda slag rakt ned på bromsnippeln. Målet är att få rörelse i gängorna så att rosten släpper. Med ovanstående två angrepp bör du kunna skruva loss nippeln med fingrarna på mindre rostiga och få loss dem med en 6-kant hylsa och lätta slag på de riktigt rostiga. Rekommenderar att med 6-kant hylsa (eller 6-kant ringnyckel) slå lätta slag istället för att bara försöka dra loss den. Att bara dra orsakar större krafter under längre tider vilket gör att nippen går av. Att slå skapar korta, intensiva "pulser" som "slår" loss skruven - som mutterdragare fungerar. Jo, det ska vara M7x1.00, längden är runt 38mm fram och 30mm bak (om man kollar hos AutoExperten). |
| Tack för det tippset det får jag prova. | |
|
Bytte bromsvätska i helgen...utan någon skillnad. Tror nog på huvudbromcyl. Tippset med att knacka lite på luftnippel samt värma runt den,funkade kanon kan rekomenderas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.