AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.587

BMW 745 85 som inte går riktigt som den ska

Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
När ja först köpte den o körde den gick den bra men efter ett tag började den gå ryckigt o ibland nästan helt dö

Trodde nästan 100 de var tändfel har dock prövat byta-spole-kollat kablar de var inte som nya men verkade va ok. Rotor o lock var stort sett som nytt

Bränslefilter är bytt

De ja mest tror på nu är filtret på förpumpen då de var rätt skitigt så den inte får tillräckligt med soppa

stift har jag inte bytt/kollat men nya beställda

vad tror ni

Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Avgas läcker i flexröret men de kan väl inte påverka hur den går
jo
69
jonte_malmö
Volvo 245-76 med M50B25 5-vxl ZF

Turbon kanske? Ryker den?
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Inte vad jag sett iallafall kollade bakom när vi startade den kall o då kom de inget iallafall
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Motorn behöver luft och bensin i rätt blandning inne i cylindrarna samt en tändande gnista vid rätt tillfälle för att starta och gå.

TÄNDNING:
* Stift är ok?
* Resistansmät tändkablar
* Resistansmät rotor
* Resistansmät fördelarlock

Den optiska kollen på tänddelar verkar du ha koll på.

LUFT:
* Kolla om alla luftslangar som är anslutna till insuget är hela. Även små sprickor kan störa motorns gångegenskaper.
* Kolla efter trasiga packningar.

Startgas är ett enkelt sätt att hitta insugningsläckor. Spruta på längs slangar och slangändar. Motorn ökar i varvtal om den suger i sig startgas.

BENSIN:
* Bränslepump
* Bränslefilter
* Kolla om din luftmängdsmätare fungerar som den skall. Den som sitter i min 518 (troligtvis samma typ som i din) gick sönder när jag lättade på locket till luftrenaren för att kolla om filtret var smutsigt. Jag kan ge dig en bra beskrivning på felsökning av den om du behöver.

// Göran
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Stift har jag ej kollat har nya

hur resistans mäter man tänddelarna då o va är de rätta värdena svårt o tro att de skulle va fel på rotor eller lock för de såg fan nytt ut men visst kan de väl va ändå

Bensinpumpen i tanken måste jag ersätta då filtret va skitgt o nu också gick sönder funderar på en universal som flödar max 225 l timmen klarar man sig endast på den då alltså ej i behov av den under längre
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Lmm är väl den vanliga kollen går den sämre me den ur fungerar den som den ska är de samma är den kass
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Har mätt på kablar idag

alla låg emellan 1.7-18 inga större glapp
mätte även på en annan likadan samma där mellan 1-7-18
samma på en kompis bmw som går mätte dock bara på en kabel där

Så de verkar ju som 1.7-18 är normalt på en bmw vad säger ni
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Ska även tillläggas att stift är bytta de var svarta o symptomen för svarta stift stämmer in på min motor. Även luftfilter är bytt de va väl inte nytt precis.

Kan dock ej pröva än då jag väntar på annan pump-bränslefilter är bytt
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Fått dit en annan pump i tanken nu en eftermarknads med högre tryck men de borde btr reglera så de blir rätt?

För nu går den mkt taskigt o röker typ svart mest hela tiden.

Lmm verkar inte funka då jag inte märker någon egentlig skillnad med kabel i eller ur
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.