AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.563

Ny kylare utan uttag fö org tempgivaren (BMW 535 E39)

ji
49
jimm84
535 e39
Skulle byta kylaren men i den nya kylaren finns inte hålet för org tempgivare som finns i org kylaren.
Nån som vet nåt knep? Få in den i slangen på nåt vis? Adapter? Köpte kylaren på Ebay så jag lär inte skicka tillbaka den i första taget. Förutom tempgivaren är kylaren identisk och fin.
Bilen är en BMW 535 e39 -97 (v8)

Tacksam för hjälp.
mvh

ji
49
jimm84
535 e39
Hittade denna adapter:
Länk
Kanske nån som vet om den passar? Gängan tänkte jag mest på.
Org givaren sitter på höger sidan under exp tanken, borde det inte vara bättre nu att sätta denna på vänstersidan och in mot temostathuset?

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror det är en M14x1.5 gänga på den där.

Bytte de inte typ av kylare vid 09/98 brytdatumet? Är det kanske så att du fick tag i en kylare som är för bilar tillverkade efter 09/98 brytdatumet? Vad för uppgifter sa eBay försäljaren om detta?
ji
49
jimm84
535 e39
Tja, tack för svar.
Ok, m14 hehe det blir typ 8mm? :)

Det är en teori men deras info var: Kühler Wasserkühler BMW 5 (E39) 535 i - Bj. von 04/1996 / Bj. bis 03/1999
Här är rubbet: Länk

Har du koll på vilken av slangarna som det är mest lämpligt att placera adaptern?

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Njae, M14 heter ju M14 för att diametern mellan gängtopparna är just 14 mm.

Utan att kunna alltför mycket kring E39 så verkar informationen från eBay-försäljaren felaktig.

Deras reservdelsnummer verkar korrekt, men inte deras brytdatum.

Kylaren "17 11 1 436 060" användes från 09/98 och framåt.
Länk

Kylaren som du troligtvis har är "17 11 1 702 969" och användes fram till 09/98
Länk

Även Schmiedmann anger samma brytdatum som ETK.

Här den kylare upp till 09/98
Länk

Här den kylaren från 09/98 och framåt
Länk
ji
49
jimm84
535 e39
Jaha det var så simpelt. Tack

Okej, bra jobbat! Imponerad, synd att jag inte frågdea först men vafan. hehe
Problemet kvarstår ju iallfall, känns inte värt att skicka tillbaka och skit och det verkar vara samma förutom det hålet så får väl chansa på Biltemas adapter. Är bara inte säker på vilken slang som blir bäst eller om det ens funkar lika bra.
Eller om Gängan 1/8"–27NPT passar med min givare som förmodligen är M14.
mvh

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du bör iallafall kontakta eBay-försäljaren och få en förklaring till de brytdatum som står där (jag har inte så bra koll på E39 så det kan finnas en naturlig förklaring).

Nja, tror inte din givare passar.
Givaren är troligtvis M14x15 vilket betyder
- rak gänga
- 14 mm bred
Hålet är 1/8"-27NPT vilket betyder
- konisk gänga
- ca 8 mm bred

Blir ju som att försöka passa montera en fyrkantig kloss i ett runt hål (Apollo 13 lyckades ju i och för sig).

Men det jag sitter och funderar på är följande : från och med 09/98 bytte de kylare och på den nya kylaren finns inget uttag för sensorn. Så var placerade de denna sensor isåfall efter 09/98? Eller återanvände de existerande sensor på termostathus? Den infon skulle vara intressant att veta - kanske möjligt att göra samma lösning i ditt fall.
ji
49
jimm84
535 e39
Ja jag maila dom om detta. Får väl nåt kasst svar imorgon om att jag kan skicka tillbaka den om jag står för frakten.

Japp tog en titt på bilen nu och den är mycke riktigt 14mm. På termostathuset sitter redan givare på både in och utlopp, på inloppet sitter en som är typ likadan som den som ska vara i kylaren, kanske ska den mäta diff temp. Nej man får väl borra och gänga om det ska passa men fan vilket meck.

ji
49
jimm84
535 e39
Är inte den som ger upp så jag hittade denna;Länk
borde det inte gå att gänga i en 22mm som blir 14mm? :)

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Givare på termostathus, vattenpump eller dylikt brukar ge en signal till instrumentklustret och en annan typ av signal till motorstyrningen.

Du bör kontakta försäljaren - om de har felaktiga uppgifter skall de stå för frakt. Men det är ändåså en viss turnaround tid innan du får de rätta prylarna.

Funderar på om det inte finns något oanvänt hål någonstans som du kan placera den där M14x1.5 givaren istället.

Här verkar finnas oanvända pluggar som man skulle kanske kunna använda sig av?
Länk
TW
121
TWX
750 il -96
Kanske sälja den till någon som behöver en ny kylare
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, det var nog hit de flyttade den där temperatursensorn från 09/98 och framåt (#12 dvs på den nedre kylarslangen på kylaren)
Länk
ji
49
jimm84
535 e39
Javisst, jag skrev ju att jag mailat säljaren. :)
Dom pluggarna du visar verar ju vara en riktigt bra ide om det är rätt storlek och allt! Men det är väl baktill så det är bajstrångt och sladen lär väl inte räcka.

Jag är väldigt imponerad av ditt engagemang och mycket tacksam för din hjälp.

Jaha där kom den och den satt i röret på senare modeller så då kanske man kan köpa en sådan slang på BMW. (för fantasipriser) hehe

TWX jo men då kan jag lika gärna returnera. Behöver bilen typ nu, tänkte vara klar idag, men nu siktar jag på imorgon.
mvh

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aj fan, du har rätt... Den sitter på baksidan... Ja, då lär det vara mer än bajstrångt...

Stor risk att det inte fungerar att byta bara just den slangen. De bytte en hel del andra komponenter vid 09/98 såsom vattenpump/termostathus, termostat och massa annat. Byter du den slangen, måste du byta en en annan komponent som gör att du måste byta två andra komponenter som... Ja, du förstår... De reviderade stora delar av kylsystemet vid 09/98 verkar det som.

Jo, jag vet. Inte roligt att stå där med fel del i näven. Man har rivit halva bilen bara för att upptäcka att delarna inte stämmer och man har bara uttrycket "what..." i ansiktet...

ji
49
jimm84
535 e39
Tog hojjen och drog en 10mils runda för att titta på en slang från den nyare och det var inte ens samma givare i en sån. Så nu är det kört. Får nog allt bli att beställa en ny Kylare och se om det går skicka tillbaka den gamle....

ji
49
jimm84
535 e39
Denna måste bli rätt va?
Länk

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
När man handlar pirat eller original från ebay gäller att ALLTID kolla upp med vilket OEM-nummer delen motsvarar, inte brytdatum eftersom de ofta är felskrivna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.