AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.560

Montera en eftermarknadsw stereo i en bmw 525i -01 (e39)

so
4
sonsen
bmw 525 -01
Jag har tidigare sett någonstans att det finns adaptrar att köpa så man kan montera en eftermarknads stereo utan att behöva skarva en massa i originalkablaget. Är det någon vänlig själ som vet var man kan införskaffa en sådan? Jag skulle gärna ta emot tips på vart man köper en bra "frontsats/täckplåt/monteringsram"(Single DIN).

Tack på förhand MVH sonsen.

Tja!
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Länk

Länk

och till den stereon köper du till ett kablage som de också har på brl så funkar även knapparna på ratten

/ Henrik
so
4
sonsen
bmw 525 -01
Tack för svar! Jag letar dock inte efter en stereo. Det jag söker är en slags adapter/konverterare för att konvertera från bmw original stereo anslutning till en vanlig standard anslutning.
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
menar du typ något sånt här? Länk

kan även behöva ha en sån här också Länk
so
4
sonsen
bmw 525 -01
Precis en sådan! haha jag vart lite dum o letade bara efter sådana som passar 01:orna men insåg precis att min bil är tillverkad i november -00 :) tack för hjälpen, det uppskattas!
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Jag har plasten som du behöver för att kunna ha vanlig stereo, om du är intresserad?
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Länk
so
4
sonsen
bmw 525 -01
@scorpower: Klart jag är intresserad! :) hur mycket kan du tänka dig att släppa den för?
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
ok, skickar ett powerpost till dig :)
bm
44
bmwagnus
525ia limo-90
E39 528 -99
Länk
hej sonsen själv har jag monterat en 2 din i min e39 blev nöjd med utseendet,
hoppas du se bilden på denna länk
mvh magnus
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!

bmwagnus: kan du styra denna enhet med knapparna i ratten? Hade du BMWs originalskärm från början?

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
bm
44
bmwagnus
525ia limo-90
E39 528 -99
hej aousio, har dock inga knappar i min ratt så det kan jag inte svara på , jag bytade till denna pga fanns ingen cdspelare i bilen utan bara radio o kassettbandspelare , men det står kanske på länken hemsida om man kan o hur man gör isåfall.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Ok, va bra!
Hur mkt kostar allt som allt. Enheten, plastadaptern och installationskitet(av metall)?
Mvh

M-Power
bm
44
bmwagnus
525ia limo-90
E39 528 -99
installationskitet kostar 64 euro, stereoenheten beror på vilket märke och så även adaptern för rattstyrningen ,
jag gav totalt 12000 kr inklusive monteringen pga visningsexemplar av stereo enheten
mvh magnus
Länk
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Bmwagnus: jag är jättesugen på att ha det lika snyggt och prydigt som du har det i din 5:a!
Sen vet jag om jag är lika sugen på att betala så mkt pengar. Får se vad det blir sen!
Tack för dina svar och fortsätt njuta av din multimedia!

M-Power
Visa användare
13
Frosen
e34 520 24v - 93
e39 523 Turbo -96
e38 740 Manuel - 95
Sj gillar jag inte eftermarknad ramarna som finns och köpa efter som man förlora listen ovanför. Så jag byggde en egen ram av original stereon och satt i min nya CD/Mp3 spelare i den. Länk

Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Frosen: det du har gjort är mkt snyggt och elegant. Du måste vara väldigt händig för att få den passformen. Kan du dela med dig lite tips?

Mvh

M-Power
Visa användare
13
Frosen
e34 520 24v - 93
e39 523 Turbo -96
e38 740 Manuel - 95
Klart jag kan göra det =D. Jag hade den minsta business stereon med cd. Den har inte allt för mycket effekt och tar inte MP3 skivor. Tittade runt på eftermarknads ramar, men hitta ingen jag gillade eftersom det syns så väll att det inte är original och att man förlorar listen cd/kassetten sitter bakom. Så jag gick i gång att bygga en egen. Jag monterad ut original stereon och skruvade av fronten på den så jag fick loss plast skivan (Sitter med små torxs har jag för mig) Länk.
Sen börja jag mätta så jag fick CD/MP3 spelaren centread. Länk
Sen är det bara att gå igång och såga upp hållet för cd´en.
Länk
Sj ville jag inte ha kvar original kanpparna eftersom dom inte fyller någon funktion längre. Sparade därimott vreden till volymen på orginal stereon. Det gjorde jag för att jag har möjlighet att höja och sänka basen på slutsteget till baslådan.(tänk på att plasta på baksidan innan man spacklar igen knapparna så spacklaet har stöd på baksidan, annars finns det risk att det spricker)
Sen för att få det jämt och slippa konturer efter spacklet, använde jag sprutspackel och vått slipade det sen.
Länk
Sen lacka jag den med biltemas matt svarta, blir bäst resultat plus att det ser original ut. Vill man få den att se lite blankare ut är det bara att använda venyl glans när man städar bilen.
Länk
Länk
Länk
Under listen har jag inte gjort något än, håller på med att turbo konventera bilen så tanken var att sätta turbo timern och en laddtrycks regulator där under. Kollade lite om man fick plats med ett 1din´s fack under och det får man. Är bara att använda original cd/kasset och plasta in ett 1din´s fack.

Hoppas det har hjälpt lite =D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.