AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.337

Temperaturn stiger vid tomgång, vet ej vad felet är!

31
24
318Mys
318is -96
Tjenare! har ett litet problem med min 318 e36

Det började när jag satt i dom vanliga köerna efter jobbet, tempen steg väldigt fort och den eftermiddagen slutade med bogsering för att kylaren hade spruckit.

Har nu köpt o monterat ny kylare (en pirat från schmeidmann), har även köpt ny fläktkoppling och jag har cirkulation i systemet, märkte idag efter att ha stått på tomgång i ca 4 minuter att tempen började stiga (igen).

Är det vanligt att tempen stiger vid stillastående med motorn igång?
Finns det någon mer jag kan göra som oerfaren mekare innan jag lämnar in den?

Tack på förhand!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Med "fläktkoppling" förutsätter jag att du menar viscofläkten framför motorn, var den gamla dålig är det en sannolik orsak till att den gick i kok.
E36 med M52 (Sexan) är dock ett exempel på en fruktansvärt svår bil att lufta, jag antar och har för mig att samma sak gäller en 4cyl? Har du testat att lufta enligt de knep som finns bland annat här på Autopower?

Fronten skall högt upp i luften så den verkligen är den högsta punkten, vilket den genialiskt nog inte är på plan mark, sedan har jag för mig att du bör sätta på full värme med. Låt sedan motorn varva lite medan du luftar, jag har aldrig behövt göra så men vissa forumsmedlemmar har hävdat att de behövt varva en 2-2500rpm i en 10 minuter innan det slutar komma luft.

Osäker på om luft i systemet kan vara orsaken, men det kan vara värt att testa för temperaturen skall inte stiga vid stillastående. Särskilt inte om viscofläkten är ny.

(Har du kontrollerat termostaten?)

Lite info från en annan glad amatör, hoppas det kan vara till nytta! :)

//Bjersér
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
*Med "den" i början av andra stycket syftar jag förstås på luftningsskruven och inte själva fronten. Hade inte varit fel med redigeringsfunktion här!

//Bjersér
31
24
318Mys
318is -96
Hej! Viscyofläkten är nog rätt ord! Glömde skriva att även termostaten är nybytt!

Är luft i systemet en vanlig orsak till mitt problem? isåfall blir det luftning i lutning direkt imorgon.

tack för svar!
31
24
318Mys
318is -96
haha ja en redigeringsfunktion hade inte varit fel, såg nu att du hade skrivit att du var osäker på att luft i systemet kunde vara orsaken.

Saken är den att jag köpte viscofläkten på en bmw-verkstad, och säljaren sa att alla dessa "knep" för luftingen var myter och att man bara behöver fylla på vatten i den nyköpta kylaren sedan skulle det bara vara att köra o va glad....
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
det där med att säljaren säger att det är myter undrar jag över..
bytte vattenpump och jag var tvungen att varva i säkert 10minuter upp till 4000varm innan det slutade komma luft ur kylaren.. sen minnsan fanns det inte luft i systemet!
31
24
318Mys
318is -96
Idiotförklara mig inte nu men är det locket eller luftskruven som ska vara öppen vid luftning? :P
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Och vattenpumpen funkar? För E36 med M43 har väl ingen cirkulationspump för kupévärmen?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
luftskruven. Har aldrig behövt lyfta fronten som många skriver, men en frisk vattenpump och en riktig fläktkoppling så ordnar det sig. lufta med luftskruven riklig mängd vatten och gör gärna detta igen efter en provrunda då det är tryck i systemet. p.s glöm inte att sätta på värmen så det cirkulerar även där.

Mvh Jonas B.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Den säljaren tror jag inte på tyvärr, E36 är som sagt lite ökänd för att vara svår att lufta så om du prövar att lufta den tror jag det är en bra idé. :)

//Bjersér
31
24
318Mys
318is -96
satt i köer idag efter jobbet, har kommit fram till att cirkulationen inte e helt okej, de e bara cirkulation vid gaspådrag..... pumpbyte då eller?
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Som tidigare talare sagt, pröva att lufta, har haft några bmw genom åren och just e36 är absolut värst:( följ mektips här till vänster! Och gör exakt som de står! Kan ta en hel dag att hålla på om de vill sig tyvärr.
31
24
318Mys
318is -96
Tack mackan, ska göra det, kommer med uppdatering senare!
31
24
318Mys
318is -96
Kollade idag, Har absolut ingen cirkulation, termostaten släpper inte genom någonting, O ändå e termostaten ny, misstänker att de e vattenpumpen som e boven, lämnar in bilen snarast!
ma
9
mattheuw
bmw z3 1.8 -97 roadster
om du ser vattnet far upp och ner och det kommer vatten ur det lilla hålet innanför locket på kylaren så är pumpen OK enligt BMW-meck jag pratat med.
har samma fel på min och har beställt en ny termostat hoppas det är felet annars vet jag inte.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.