|
|
|
|---|---|
|
Har rivit motorn precis och satt ihop den igen. Passade även på att byta alla remmarna. Så fort jag kopplar in AC:n så börjar slirkopplingen på kompressorn att ryka. Går remmen sätta fel? Jag fick spänna remspännaren MAX när jag skulle dit med nya remmen. Den tar nästan i vevhushjulet, men bara nästan. Jag stängde genast av AC:n när jag märkte detta, hur stor är risken att den rasar? Tips på felkällor och fix? Resten av AC-systemet är renoverat precis innan den revs/ställdes av och gick på sisådär 7000kr. Så jag hoppas på en billig lösning nu.. :/ | |
| om mitten på själva remskivan står still när du kopplar in ac o den åker ut. brukar vara att själva kompressorn skurit.remskivan brukar funka o snurra me ac urkopplad. så blev de på min corvette. va själva remen som bildade rökutveckling när remskivan stog still. | |
| Skivan snurrar med. Och gjorde det utan problem innan den revs. Jag har inte rört ac-systemet under arbetet. | |
| Har precis haft ett sådant problem på en chrysler köpte ny koppling till kompressorn och skiftade men den höll inte blev varm och gick sönder så det blev till att köpa ny kompressor. Den innersta delen skall stå still om AC'n är av när remskivan snurrar gör den inte det så är det bara till att byta kompressor eller kopplingen som slår till men risken är stor att den inte funkar. | |
|
Går innerdelen (= yttergaveln som står still när magneten ej dragigt) att rotera med handkraft är väl första punkten att kolla, om det är trångt - går den att vrida med nyckel på mittbulten utan allt för stor kraft - vid låga varvtal som handvridning skall inte kompressorn gå speciellt tungt, men kan ha en fjädrande känsla ungefär som man spänner upp en fjäder och kanske tendens att vilja rotera tillbaka igen när man släpper. En kompessor med variabel kompression eller med PWM-styrning bör gå lätt runt utan större friktion eller speciellt mycket fjädrande känsla då dessa i vila står i minimal kompression-läge kolla båda rotationsriktningarna om kompressorn sitter fast. - dom flesta kompressorer utom scrollkompressorer är normalt inte så känsligt om de skulle roterar i fel riktning under ett kort prov (scrollkompressor pumpar baklänges om de roterar i fel riktning) sitter innerdelen fast eller går väldigt trögt runt så är det tyvärr - ny kompressor... |
|
|
Det som kan ha hänt för dig är att tätningen kan ha fastnat mot kompressoraxeln för att den inte har roterats på lång tid - risken finns också att packningen om den nu lossnar så snurrar hela packningen med runt kompressoraxeln och resultera i en läckande kompressorn - om innerdelen sitter fast så kan du i allafall prova att jucka med en nyckel till en början försiktigt fram och tillbaka och se om den lossnar och om den lossnar - verka snurra runt enligt tidigare nämda beskrivning utan att det går emot något vasst, malande känsla eller att det vill fastna och gå trögt i något läge under varvet (trasig fastsittande kolv) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.