AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.089

vilken motorolja

al
82
alcapone
bmw735 ia -91
Hej undra vad för oljor ni änvänder till ere 735 or. har 91- e32a slälv
Biltema helsyntet 5W-40 är bra.
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
kör nu på swdols 10-40 halvsyntet
as
22
assmund
525ia 1993
735i 1988
Jag kör på biltemas 5w-40 i min 735a 1988 ! förra ägaren körde på biltema 10w-40 i flera år! (delsyntet) , tror inte det spelar så stor roll, bara oljan håller bra kvalitet (hög klassning)
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Samma motor i 535i E34 så jag hoppar här med mina val.

Har kört med Shell Helix Ultra 5W-40 och bytte sedan till Motor Gold Supertec 5W-40 (API SM, ACEA A3, BMW LL-98) som kostar endast 200 SEK för 5 liter.

Men det fanns massor av andra bra oljor som passar till M30 motorn, välj bara en som är lämplig. Jaha, hur vet man det då?

Kallviskositet : Första siffran, som tex 5W i "5W-40". Kör du med bilen på vintern ska den vara så låg som möjligt för att skona motorn vid kallstarter (en stor del av motorslitaget uppstår vid kallstarter). Helst en 0W men annars går en 5W bra. 10W är för högt om du använder den på vintern.

Varmviskositet : Andra siffran. 40 är lämpligt för M30 motorn. Om motorn är rejält sliten och gått typ 30-40 tusen mil, då kanske en något tjockare olja i form av 50 kanske ska användas.

Klassning : En olja som har en passande API och ACEA klassning. API klassningen för bensinmotorer börjar med ett S och slutar med en bokstav, ju högre bokstav desto bättre. Så en API SL eller API SM klassning ska det vara. ACEA klassningen ska vara A3. Tänk på att det finns A5 klassning också, men det betyder inte att den är bättre än A3, det betyder istället att oljan är avsedd för motorer designade för bränslesnålhet. Du får aldrig hälla i en A5 olja i en motor avsedd för A3.

Sen har ju BMW sin egen klassning, BMW Long Life. Finns LL-98, LL-01 och LL-04. Men det är för att kunna säkra de längre bytesintervallen och nyare motorers design. M30 motorn behöver ingen BMW LL klassning. Men skulle oljan ha någon av dessa klassningar är det ju helt klart ett plus och en verifiering att BMW godkänt denna oljan för deras motorer.

Så, för att summera - du ska köpa en olja som har
0W eller 5W i kallviskositet
40 i varmviskositet
ACEA A3
API SL eller SM

Så enklast är att titta runt och köp något som är billigt och enkelt för dig att handla. Exempelvis brukar ICA köra med rea på Shell Helix Ultra 5W-40 ett par gånger om året.
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
ok bra att veat, min har gått drygt ca 27500 kanke 5-50 olja kan vara ett alltenativ.
obs den tickar på ventillerna:(
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, tickar gör alla M30 motorer :-)

Men ventilerna skall justeras typ vartannat år, så har inte det gjorts på länge så bör det göras.

Men gissningsvis är kammen troligtvis kanske nedsliten vid det här laget. Gjorde topprenovering på min M30B35 vid runt det miltalet (men jag passade på att göra det då jag hade toppen demonterad och övriga motorn nedplockad - inte för att något hade gått sönder).

Det är mest om motorn är rejält sliten inuti som tjockare (50) olja kan behövas. Alla motorer är ju lite olika, min M30 var vid 30 tusen mil inte alls sliten inuti och skulle således fortsättas köras på vanlig 40 olja.

Så fortsätt med att köra på en bra 40 olja. Det är lite svårare att hitta en bra och billig 0W-50 eller 5W-50 olja.

Angående de andra förslagen på motoroljor

Biltema Helsyntet 5W-40 (art.nr 36909)
- Har lämplig kall/varm-viskositet
- Har API SM och ACEA A3
= Fungerar alldeles ypperligt i en M30 motor

Swedol Delsyntet 10W-40 (art.nr OF-1112004)
- Har en för hög kallviskositet
- Har API SJ och ACEA A3
= Nej, tycker inte riktigt den passar till året-runt M30 - skulle vilja ha en lägre kallviskositet och ett steg högre klassning på API stegen

Slutligen, glöm inte att byta olja regelbundet. Man ska inte slarva med det. Det är viktigare än exakt vilken olja eller märke man har. Man ska byta olja minst en gång om året, eller typ var 1000:e mil (jag byter vid byte av däck dvs när jag byter från sommar till vinter och när jag byter från vinter till sommar). OCh självklart skall filter bytas samtidigt när du byter oljan!
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
Hmmm köpte min i våras, så vet inte om det har gjorts, bästa att lämna in för ventil justering då:( . ennan sak vad kör du på för tändstifft
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> så vet inte om det har gjorts, bästa att lämna in för ventil justering då
Ja, det är alltid en bra idé om man inte vet när det gjordes sist. Och om det finns något alarmerande kring kamaxel eller andra visuellt synliga problem i toppen får du ju reda på det också (tex att oljespridarröret ibland lossnar och orsakar dålig smörjning av kamaxeln).

Det är NGK ZGR5A tändstift som sitter i nu, förut satt det Bosch W8LCR. Fyr-elektrods-tändstift trivs inte speciellt bra i M20 och M30 motorer, så någon av ovanstående är att rekommendera. Vad sitter i idag?
al
82
alcapone
bmw735 ia -91
hmmm vet inte, har inte kollat vad som sitter där num får väll göra en check up ni dom har semster;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oljan jag använder till min E32:a är en helsyntetisk OK/Q8 Formula Excel 5W-40, och den oljan har jag kört med i flertalet år(kör även min E39 på den oljan).

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En bra olja det också, API SM och ACEA A3.

Det finns massor med lämpliga oljor till M20 och M30 motorerna. Enklast är att välja någon som är billig (bättre billigare och byta ofta än dyr och byta sällan) och som du kan köpa på ett ställe/sätt som du föredrar.

Angående tändstiften sa Bosch för många år sedan att de vanliga W8LCR stiften (de med vanlig kopparkärna dvs Super) skulle sluta tillverkas och ersättas med WR8LC+ stift (de med yttriumkärna dvs Super+). De skall tydligen vara likadan förutom att det är yttrium i kärnan. Yttrium i kärnan skall ge de bättre "prestanda" och längre livslängd.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag kör NGK ZGR5A stift i E32:an...brukar byta dessa när jag gör en ventiljustering/koll och det brukar bli var 2000:de mil..
Normalt slitage brukar märkas av att stiften slitits från 0,7 -> 0,9 i elektrodgap på dessa 2000 mil..

Yttrium stift har jag i min E39:a(Bosch FR7 LDC+) och dessa skulle tydligen klara av 4000mil i min bil (Enl. Bosch kundsupport).

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...
Kan väl tillägga att jag köper oljan i 20 liters dunk, hamnar väl kring 65kr/liter då..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.