AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.283

När byta luftmassemätare?

Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Hej alla.
Hur länge kan man räkna med att en luftmassemätare håller?
Hur märker man om den börjar bli dålig?
Har sökte lite på forumet men inte fått något bra svar tycker jag.
Min 328 E36 har börjat gå lite lustigt på tomgång.
Såg lite sprickor i insugninsslangen eller vad den heter men är nog inte hål i den ännu.
Har köpt ny och ska byta.
Men hur kan man kolla om luftmassemätaren är frisk eller inte?
Tacksam för svar :)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Bytte nyligen på bägge E46:orna...330 fick lysande motorlampan,dålig tomgång och acceleration.27600mil höll den.318 hade bara dålig gång o acceleration..höll 19000mil.Bägge bilarna fick felkod:bränsleblandn mager...

superman
Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Min har gått ca 22000 mil nu.
Luftmassemätaren var inte jättedyr på skruvat.se såg jag.
Motorlampan lyser ej men den går lite dåligt tycker jag.
Läste att man skulle ta loss kontakten på Luftmassemätaren, gick bilen bättre med Luftmassemätaren urkopplad så var den kass om jag fattat det rätt eller kan man mäta den på något sätt?
Det här är världens bästa bilforum. Alltid snabba och bra svar :)

RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Tror att det är väldigt olika hur länge en LMM håller. Det kan gå riktigt fort om bilen har ett öppet luftfilter som inte är tiptop. Men med original luftburk och vettiga bytes intervaller av luftfiltret så ska mätaren hålla länge, det är iaf min erfarenhet.
Fick byta på min förra bil som var en Passat då den hade gått nånstans runt 20k mil. 328:an går fortfarande perfekt med vad jag tror är original LMM och 21,5k mil på mätaren.
Li
34
Linkjr
335d E92
Hade för 2 år sedan en BMW 318 årsmodell 99. Bilen slutade starta en kall vintermorgon. Det visade sig att luftmassemätaren hade lagt av. Innan dess fick jag inga indikationer på att den var dålig. Bilen gick då hur bra som helst. Den hade gått ca. 19000 mil.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Dessutom har jag fått för mig att luftmassemätare oftast fungerar 100% och sedan går sönder så att de antingen dör eller glappar av/på men inte så att de fugnerar men visar fel och lurar insprutningen. Mao inget man behöver byta i förebyggande syfte.
Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Hur vet man då att den lagt av? Tänds alltid den gula motorlampan?

ma
7.450
marin849
Det är inte säkert, jag ryckte sladden till min LMM men lampan tändes ínte och motor gick som vanligt. Men LMM är bra att ha för bättre respons och när motorn är kall.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kör man med "öppet luftfilter" typ MC får LMM stryk succesivt men fungerar att köra.Allt pga oljan som filtret är dränkt med för att fånga upp damm och dyligt. LMM tål inte den oljan i längden med fel avgasvärden på SBP som följd. Det tar sin lilla tid,men till slut blir alla värden fel då de baserar sig på luft in.

Mvh Jonas B.
ma
7.450
marin849
Dessutom måste ju LMM visa fel om trådarna har ett tunt oljeskikt på sig då principen bygger på att man stoppar in en känd ström och mäter temperaturen/resistansen.
Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Jag har inget öppet filter.
Aldrig förståt meningen med det.
Har modefierat luftburken lite så man får typ samma ljud ändå.
Ska testa dra ur sladden på min LMM och se vad som händer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.