AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.937

Vad kostar det att serva dyra bilar?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Om en vanlig Svensson med ett vanligt kneg skall köpa en beg. dyrare bil kommer man då ha råd att serva bilen? (Jag leker med tanken med att köpa en beg. Mercedes scl 500, (250'kr) )

En väns bror har en Mercedes e 55 AMG 2010:a, ett riktigt monster. Fick höra att senaste servicen gick på 24' kr. Jag frågade om hon visste vad som gjordes men hon visste inte. Det kan väl f:n inte va möjligt att det kostar 24' för en "vanlig" service? Hade en vän som ägde en Mercedes sl500 och en Volvo crosscontry, de båda kostade skjortan att serva, vi pratar runt 12' kr på dessa två bilar. Även i detta sistnämnda fall så visste inte min vän riktigt vad som gjordes, eftersom det va en av hans anställda som lämnade in båda bilarna.

Jag vill höra efter här vad ni känner till för olika priser på service av dyrare bilar? Och jag syftar främst på vanlig service, men ni kan även skriva in reparationer o speca vad som byttes/lagades.

Så svara gärna i tråden kort : "bmw 740, stora servicen 5000kr" eller "mercedes sl600, byte av luftmassemätare 8000kr"
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Vill minnas att stora servicen för min Porsche är ca 18k plus eventuella andra fel som dyker upp. Min ska in nu i augusti och då ska jag även byta skivor fram samt belägg runt om. Lägger man även till nya däck så närmar(passerar säkert också) 50k.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Porsche 993C2, oljebyte varje år ca 5-6k
2000-mila, ca 20k men åker gärna iväg till kanske 30k med lite småfix.

Byter aldrig däck på verkstaden, däck går på "annat konto" ;)

Delar är inte speciellt mycket dyrare än andra märken. Timkostnad på Porsche är hög och ingreppen vid reparation är oftast tidskrävande.

Dock är det värt varenda spänn!!! :)

mvh
Anders
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

M roadster, Insp II: ca 11000:-,Oljeservice: <2000:-
330i, Insp II: ca 6000:-, oljeservice ca 2000:-
520D, ingen aning, fortfarande fri service :)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Man ska inte läsa igenom servicepunkterna för då känner man sig riktigt lurad :)
Har en s350 -05. A-service ca 2300kr, B-service ca 4500kr. Förra servicen vid ca 11500mil blev 30k men hade tur att det var 50% rabatt, då byttes luftmassemätare, växellådsolja, tändstift, stötdämparbussning fram och bromsvätska utöver B-service. Ska in på A-service + byta bromsar bak, blir väl billigare än förra året iallafall:) Så en gammal lyx-bil kostar en del i drift.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
En kompis har en Hummer H2 2003. Stor service plus lite fix med det ena och det andra (ojämn tomgång, nå't med diffen etc): 109k - var så god och skölj. (Hedin i Göteborg).
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Gött Dr Bilfåne. Bjuds det på kaffe i kundmottagningen tror du ;)
Kostar att ligga på topp tydligen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.