AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.744

Är något fel i min bakvagn? (E34 540)

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Misstänker att något är fel i bakvagnen på min 540. Vid tung last / fem vuxna i bilen, tar höger bakdäck i skärmkanten när jag kör över gupp och liknande i landsvägsfarter. Då jag har 265or med list för att skydda fälgkanten (vad det nu heter) är det inte helt förvånande, men grejen är att det inte tar i på vänster sida. Någon som vet vad orsaken till detta kan vara? Brusten fjäder eller dålig dämpare?

Gungar jag ner karossen över höger bakhjul gnisslar det svagt, vilket det inte gör på vänster sida. Har sett trådar om någon bussning som kan vara defekt då, men det gällde e39 och inte e34. (?)

Bilen har standarddämpare och fjädrar som mig veterligen inte bytts. 17000 mil. Har inga spacers eller liknande. Silentblocken ersatta med powerflex av förra ägaren. Förutom det lilla gnisslet och att däcket faktiskt tar i märker jag inget konstigt. Inga konstiga ljud eller uppträdanden på vägen. Någon som har en teori?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Är silentbussningarna bytta skulle jag som näste skede kolla hundbenen.
De håller bärarmarna i sidled och skulle ev kunna va orsaken.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Tack för tipset, ska försöka kolla upp dem. Men dessa däck går faktiskt utanför skärmkanterna på båda sidor (mycket bredare än 265orna som satt på bilen när jag köpte den, konstigt nog) men det kanske ändå kan vara förklaringen. Tackar!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Bredden skiljer lite olika tillverkare emellan.

Jag har "breda" Hankook 255/35-19 bak på 9½"ET20 fälg, det tog i rätt mycket innan jag valsade kanten.

Att du har breda däck är väl största anledningen att det tar i :)
Det finns ju vissa marginaler som bilen är byggd med, så det kan ju va så att bakaxeln är något förskjuten åt något håll. Hissa upp bilen höger fram och se hur mycket frigång du har på vänsterhjulet. Är det 1mm är dert kanske helt enkelt så att "det är som det ska" och du får skaffa smalare däck alt valsa.
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Tar i höger bak för mig med, kollade dämpare och fjädringen häromdagen men inga indikationer på att något skulle vara dåligt. Jag har ändå 255or men "fälgkantskydd" som du nämnde. Jag bankade in skärmkanterna en aning så får se om det hjälper.

Det finns ju även "stretch" däck men vet inte om det är så vanligt. Jag får väl skylla mig själv som kör med 10" breda i bak :P
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Just ja, det kan ligga något i Japmax förklaring. Fick faktiskt höra när jag gjorde en hjulinställning att bakaxeln var lite förskjuten, troligtvis från fabrik. Dock ej åt vilket håll och jag glömde bort det. Det skulle ju kunna vara förklaringen. Men jag ska ändå kolla upp hundbenen vid tillfälle framöver.

Det tog flera månader att få tag i de här däcken och jag vill inte valsa, så jag undviker nog att köra mycket folk och grejer istället. =)

Jag hade funderingar på att sänka den (lite) med riktiga fjädrar och dämpare i framtiden. Lär de vara så styva då att det inte tar i mer eller bör det bli värre?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Varför vill du inte valsa? Du ser ju ingen skillnad, ända skillnaden är att kanten viks upp. Det är speciellt i bakkant som mina tog i, där går kanten vinkelrätt in.

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Ökar det inte rostbenägenheten om man valsar skärmkanterna? Jag är lite allergisk mot det "norska kromet"...:)
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Jo det ökar rostbenägenheten och om man inte är försiktig kan man även få lacksprickor.
Hade det inte funnits några negativa sidor hade jag gjort det direkt, just nu avvaktar jag dock för en bättre lösning.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag kan ju upplysa om att rostbenägenheten ökar dramatiskt efter att ditt däck skrapat i skärmkanten några gånger.

Det finns ju lyckligtvis något som kallas färg. Jag målade på med svart hammarlack på insidan efter jag valsat, ser bra ut än idag. Men tänker nog stryka på ett lager till i vinter sen.
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Jo det är klart, har det dock bara tagit i lite på ena sidan så kan man ju prioritera lite hur man vill.

Valsade du själv och hur gick du tillväga isåfall? Jag var hos en kille för några veckor sen som tydligen håller på med att valsa en hel del men när han kände på mina skärmkanter vågade han inte ge sig in på det med risk för att jag skulle bli besviken.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag valsade själv med en hemmabyggd vals, ska dock klargöra att det är helt kopiöst överarbetad :) Har tillgång till mekansik verkstad så jag byggde en mycket välgjord vals med inställningsmöjligheter i alla leder.

Är du i närheten av Motala får du gärna låna den.

Först värmer man upp skärmkanten rätt mycket så lacken inte ska spricka. Sen är det bara börja massera. Först upp, sen succesivt mer utåt.

Jag kom på att tar det bara i lite när du kör tungt så är jag nästan säker på att det tar i i bakkant. Man ser tydligt vart skärmen helt plötsligt inte viks in längre. Är det väldigt lite som behövs kan du nästan slipa bort lite av kanten och sen måla till. Så slipper du valsa mer än nödvändigt.

Jag ska se om jag kan grejja ett kort imorgon, nu är ju min skärmkant redan valsad med det ger säkert ett hum.
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Okej, tack för erbjudandet men Motala är tyvärr en bit :P Har heller inte tillgång till verkstad och saknar egentligen behövliga verktyg.

Kanten som du pratar om har jag sett och känt, det är möjligt att det är den det isåfall tar i. En bild på själva valsningen vore ju trevligt att se :)

ostmacka: ursäkta att jag snor din tråd lite :P fast det hör ju trots allt till ämnet :)
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Ingen fara Dr. Pepper.
Jag löser, för nuet, problemet genom att inte köra någon tung last eller tjockisar i bilen. Får se hur jag gör framöver. Fortsätt gärna diskutera i tråden ni.

Är ni på hjälpsamt humör får ni gärna kolla i min andra/nya tråd också. Lite akutare problem där :/
Har Y-rondellerna rätt ET? Köp en omgång 17" Krysseker och få tillbaka BBR i fabriksutförande. Annars får man räkna med att det tar i vid vissa omständigheter, det gjorde det med 500kg last i en Volvo 245-90, på ringen med #774 i stora karusellen (då på insidan av inre hjulhuset bak och 265or på E34 M-Parallel).

Det är inget konstigt, dock gör det inget om du byter bakre stötdämparna, jag hade även monterat de grövre/grövsta krängningshämmarna i och med att du har standardchassi och det är lite väl sladdrigt. Rättare sagt de hämmarna är inte gjorda för inspirerande körning. Redan 15mm fram och 18mm bak är en otrolig skillnad (standard på M-chassi och M5 Limo utan Nürburgring) Du har 13mm respektive 15mm. M5 Touring Nürburgring har 15mm fram och 20mm bak.

Stephan

540i/6 E34 byggdes i 3203 ex. knappt 1296st för Europa.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vad är det som är 13/15 mm fram?!
Japmax; 23 respektive 25mm skall det vara Länk

Stephan

540i/6 E34 byggdes i 3203 ex. knappt 1296st för Europa.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det låter mer bekant, ja. :)
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Tack för tipsen. Både byte till orginalfälgar och grövre krängningshämmare är något som kommer hända förr eller senare. En 17" kryssekerfälg finns kvar till bilen som reservdäck och jag prövade att skruva på den tidigare i år, bara för att se hur det ser ut. På bild har de ingenting att komma med mot 18" rondell (tycker jag) men i verkligheten var det en helt annan grej. Kryssekerfälgarna såg verkligen ut att höra hemma på bilen, helhetsbilden blev en helt annan. I jämförelse är rondell mer någonting "fläskigt fett" som har hängts på. Finns budgetutrymmet i framtiden ska jag skaffa en uppsättning. Tror jag börjar bli gammal... :)

Krängningshämmarna kan jag absolut hålla med om också. Vägegenskaperna imponerar inte i nuläget. 535an jag hade tidigare kändes faktiskt smidigare, trots på papperet 50kg högre vikt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.