|
|
|
|---|---|
|
Hej, mitt första inlägg här, har hittat många bra tips tidigare men nu kommer jag inte till rätta med följande: Har en 320i från 97 som skallrar (någonstrans underifrån) och som inte orkar dra något efter ca 1 minut körning. Skallrar bara 20-30 sek direkt efter start när den är kall, sen inget. Mest anmärkningsvärt är att den inte orkar dra överhuvudtaget i uppförsbackar följt med ett mullrande underifrån, som att den varvar jättemycket fast rpm visar som vid vanlig körning. Läste av koder som visade på lmm och vevaxelgivare. Bytte ut båda delarna. Inget skillnad. När jag bytte ut vevaxelgivaren släppte jag ut lite kylvatten för att slangen satt för själva givaren. Fyllde på efter monteringen men nu verkar det som att vatten inte cirkulerar överhuvudtaget och oljan blir jättevarm och kommer på rött. Så istället för att laga den har jag gjort hela grejen värre. Tacksam för alla tips och råd som kan ha med detta att göra. | |
| Hej.Angående att den är orkeslös låter som att innanmätet på katalysatorn släppt.Du säger att det skallrar under bilen.När innanmätet släpper täpper det igen katalysatorn så avgaserna inte flödar.Då blir bilen som du beskriver väldigt slö.Ditt andra problem att kylvattnet bilr varmt så temp mätaren går upp på rött är nog att du fått en luftficka i kylsystemet när du lossade på kylslangen.Lufta kylsystemet ordentligt | |
|
tack för ditt svar, jag luftade systemet och det blev genas bättre med värmen. Det är mycket troligt att det kan vara något konstigt med katalysatorn för att det låter som att skallret kommer just därifrån, har försökt lokalisera ljudet nyss. Finns det något bra sätt att ta reda på att det är just innanmätet som har släppt? Kan man sätta fast det igen utan att byta hela katalysatorn? Kan det felet bekfräftas genom mätningen av avgasvärden? Flera tips mottages mer än gärna! |
|
|
Hej, tänkte uppdatera den här tråden då jag fortfarande inte har löst mitt problem. Kylningen har jag fixat men bilen orkar ingeting efter 1500 varv, så den funkar nästan inte att köra. Som sagt byt vevaxelgivare och luftmassemätare som koderna visade fel på. Kan täppt katalysator göra att den inte reagerar överhuvudtaget på om luftmassemätare är ikopplad eller ej? för det är just hur bilen beter sig. Eller har jag köpt trasig begagnad luftmassemätare? Tacksam för all kunskap! |
|
|
Hej Har du möjlighet att hissa upp bilen kan du banka på katalysatorn och lyssna efter skrammel.Om innanmätet släppt blir det som du beskriver.Väldigt slö och varvar nästan inget pga att avgaserna inte kan passera.Prova det innan du byter nåt mer. |
|
|
hHar slagit på den och det låter med ett skramlande ljud. När den är kall så skramlar den själv i början, innan den blir varm. Det var en mek som jag var hos som tyckte att den ändå var utblås från avgasröret, när den stod still, så att han misstänkte lmm. Men jag tror ändå att det lutar åt katalysatorn som du antyder. Det låter så att säga som att det kommer underifrån Dock hade det varit klarare om en visste att täppt katalysator kan slå ut lmm-s funktion. |
|
|
Hej, Nästa 100 på katten. Haft samma problem och symptom på min 523:a. Tillslut täppte den till fullständigt och det blev så tuff för den att kylaren sprack också. Sluta trixa med bilen, och köp en ny kat. jag köpte ny en senast från BT för 699.- som funkar fint. Hur länge är förstås oklart.. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.