AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.328

Någon som har erfarenhet av F10/F11 med xDrive?

Sida 3 av 3
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
BT ingår i Comfort-packen.

Jag är lite förvånad över hur många kommentarer det blir kring vad nästa ägare vill ha för utrustning.... Välj det du själv vill ha, extrautrustning är i princip alltid en dålig affär ändå.

Tycker du gör helt rätt som kör på Imperialblå och alu rails, riktigt stilig kombo.

Mvh
Arese
sorry visste inte det numera ingår BT i Comfort, tidigare var det extraval, då är det lugnt :-)

Komfortstolar, drag och BT väljer jag dessutom för att jag själv vill och behöver ha det. Sen att det dessutom ofta gör bilen mera lättsåld är en annan positiv femma för mig.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det är väl en enklare Bluetooth i komfortpaketet? Den som ingår i X3 kan ex inte streama musik över Bluetooth från en telefon.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Har nu kompletterat/ändrat min beställning på 530:n, Komfortstolar i st för Sportstolar, Dragkrok och Backkamera :-)

Ska kolla med säljaren ang Bluetoothförberedelsen som ingår i Comfortpaketet. Hittar ingen annan BT-option i prislistan.
Bimmer... : vad bra, då är vi nöjda :-))) Nej men skämt åsidor, tror att även du blir jättenöjd, du har specat väldigt bra. Kolla med BT för det är en väldigt bra och bekväm option. När man har vant sig är det svårt att vara utan.

/Anders
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Ja jag känner mig riktigt nöjd! Bilen blir dyrare än jag tänkt mig fr början men tror ändå det är värt det (inte ekonomiskt då värdet på extrautr är begränsat i andra hand).

Hade tomten varit riktigt snäll hade jag klämt in Adaptive Drive, Night vision, HUD och t o m Navi Pro också...men jag måste dra gränsen någonstans :-P

Är "modig" som tar inredning Oyster/Oyster med två barn...varav en på 1,5 år :-)
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Notera att BMW nu har släppt prislistan och nyheterna för produktionen som körs i höst. Fler bilar med xDrive. 525xd, 535xd tex... Plus lite andra detaljer som tex ECC är standard etc. Det finns även ett rykte om en 550xd (tre turbo agg) men den kommer npg lite senare. Det intressanta för många är nog 525xd. Notera att 5-serien med xDrive har automatlådan som standard vilket inte motsvarande utan har. Så prisskillnaden är inte enorm. Själv kör jag X5-E70 vilket är den bästa vinterbil jag haft någonsin. Inte stor skillnad i pris på en X5 3.0d och en 530xd vilket kan vara värt att fundera över. Utrustningen till 5-serien rusar snabbare än till X5 men det finns fräschare utrustning. 525xd är som sagt det jag tror kommer sälja mest i Sverige. Själv skulle jag gå på en 535xd men lite synd att den inte finns i mineralsilver metallic!

hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag är som flera på forumet förvånade hur många som gått på skitsnacket från BMW säljet om vad man "måste ha" på bilen för andrahandsmarknaden! De tjänar mer pengar på utrustningen så utrusta inte bilen till en nivå så den kostar en bil till. Urkorkat! Jag har haft det mesta i utrustning och det är mycket som man aldrig aldrig använder. Lägg tex till nav med allt runt för telefoner och du landar snabbt på 50000 bara där. Är det värt de pengarna om du har en superbra nav i telefonen som uppdateras oftare, fräschare appar etc??? Var och en får fundera själva men snacket om andrahand är BS! Det som sänker priset mest på 5-serien är alla bilar som säljs! Massor massor av 520d som sålts. Det som gör skillnad är välskötta bilar, snygga färg. Inte att du har en nav som är tre år gammal och stenålder om tre år. Har du råd? Köp lull lull. Om inte gå inte på snacket! Själv kollar jag aldrig efter nav på en beggad bil. Hur kul är en nav som är 3-5 år gammal? Hur ofta använder man nav som gör det värt 30000 SEK? Att köpa en 5a ny som kostar som en ren M5 känns lite konstigt... Vad förlorar du mest på? Extrautrustning för 300K eller att du inte har "nav" för 30K när du skall sälja bilen? *asgarv* Som sagt alla gör sina val efter sin plånbok och logik. Men lita inte på en bilsäljare. Vad tjänar han pengar på?
Verdi
Det enda jag absolut inte skulle kunna tänka mig att vara utan är ACC, Xenonljus och farthållare.

Utrustningen blir mindre och mindre viktig ju äldre bilen blir för köparna som köper begagnat är mindre kräsna än den som köper nytt. Och tredje ägaren är i sin tur i regel mindre kräsen än den andre ägaren osv...
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Enig! Att det ens går att köpa en BMW utan Xenonljus är ett skämt! Farthållare finns det väl inga bilar utan som standard längre. ACC är jag också enig om.

I övrigt tittar jag efter komfortstolarna om det är en 5-serie eller X5. De är oslagbart skönast och jag undviker sport och standardstolarna så mycket jag bara kan.

I övrigt? Bara bonus...

Sedan finns det saker som bli minus istället för plus. Eftermonterat tjafs från andra företag som vingar, julgransbelysning (tänk Audi LED som är sååå fult!), uppgraderade Halo ringar som lyser fult och starkt etc. Ja porrtunade rutor kan vara riktigt hemskt det med...
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Hybris, håller fullständigt med dig. Köp av ny bil är aldrig en bra affär...och det är klart säljarna (speciellt de mer oseriösa som struntar i om du blir nöjd EFTER köpet) vill att du hänger på mer o mer utrustning. Jag kan dock säga att jag haft tur och pratat med bra säljare som är måna om att jag blir nöjd o köper bil igen. Men som jag sagt förut, många biltillverkare och speciellt BMW, Mercedes och Audi tar hutlöst betalt för vissa optioner som rimligtvis inte skulle behöva vara så dyra - t ex Navigation. Sen kan man ju tycka att i en bil för 500 Tkr borde PDC, Xenon, en bra klimatanl och fällbara ryggstöd (!) vara standard...

Jag har valt de optioner jag känner att jag kommer ha nytta/glädje av och som ekonomin tillåter. Hade jag inte varit så sugen på NY bil hade jag tagit en som var 1-2 år gammal istället :-D
Verdi
hybris,
Jodå, om bilen saknar comfortpkt har den nog inte farthållare... Inte så vanligt dock. :)

Håller med om att schyssta stolar också är ett "krav".
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Det jag skulle uppskatta som köpare vore:
* En stor bildskärm med hög upplösning (dum led skärm. Tänk PC)
* Möjligheten att välja nav eller att koppla in en smartphone som nyttjar skärmen. Lite som de gjort med "Iphone App" valet men från fler tillverkare som tex Android/WP7/iOS. På det sättet skulle jag alltid kunna ha fräscha appar och nav på min "skärm". Jag varför inte en HDMI/VGA ingång till skärmen... Förstår problemet med säkerhet när man kör men...
* Givetvis snapin moduler som idag för olika lurar.
* Givetvis skall kunder kunna välja till en navmodul och lull om de vill det också
* Nätverksmodul i bilen som går att byta ut när ny teknik dyker upp. Tänk WLAN/3G/4G etc etc. Dela med alla devices man har med i bilen som tex datorer, telefoner, surfplattor

Jag fattar inte heller varför BMW envisas med att köra BT för att spela musik etc. Är luren dockad skulle man ju kunna tro att det kör över USB eller liknande interface. Dockar jag in min telefon varför skulle jag vilja ha en trådlös teknik som BT på slaget då?

Själv kunna uppgradera mjukvaran så bilen blir bättre under livstiden. Tänk lite som Sonos gjort kring multzone audio i hemmet. Inte behöva åka in på service för att uppgradera mjukvaran.

Problemet i bilar är att teknik som nav, appar, musik, video etc etc förändras så snabbt. Att då behöva byta bil för att få integration är riktigt kasst. Mer moduluppbyggt entertainment system i bilar tack! En standardisering vore på sin plats kan man tycka.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Att föra ägare 1 på en bil är en underbar känsla! Gillar att få mina egna bucklor etc. ;-)
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Gällande xDrive:
Efter haft en X5-E53 och nu en X5-E70 så kommer alltid min första bil ha 4*4.

xDrive är nog ett av de bästa systemen för 4*4 på marknaden just nu. Dessutom har systemet förädlats år efter år. Kombinationen med BMWs grymma antisladdsystem etc som utvecklades för att kunna behålla driften på bakhjulen blir verkligen en edge mot andra system. Alltså nyare xDrive är ännu bättre än de tidigare.

För mig är det helt givet! Nu finns det 525xd, 530xd, 535xd, 528ix, 535ix att välja på för F11. Alla med 8 växlade automaten som standard. Självklart val! Äntligen är xDrive för 5-serien där den borde varit från starten. Väntar med spänning på 550xd. M5 prestanda och diesel?

BTW: En Audi tycker jag har en äkta dieselkaraktär. Tick tick. Men en BMW låter inte som diesel och den råa turbinliknande kraften är underbart! Jag är konverterad från bensin! en 535xd accelererar 0-100 på 5.5s. Det är som en Alpina B3 3.3 eller E36 M3.

Go
45
Gofrallan
320Ci -01
Porsche 997.2 4S -09
Mini Cooper S -12
Range Rover Sport -11
Kör en av de först levererade 530xd F11:orna i landet. Lev. V14.

Har kört nära 2000mil och kom från en A6 3.0Tdi. Håller inte med Hybris om att Audi låter diesel jmf med BMW. Min A6 3.0 (common rail versionen) gick mycket tystare o mjukare på låg o mellanvarv jmf med F11:an. Däremot är gasresponsen betydligt bättre på F11 och den låter inte alls lika ansträngd på högre varv.

Steptronic sport är helt överlägsen Audis sliriga Tiptronic. Gillar komforten bättre i F11 och bränsleförbrukningen är klart lägre, speciellt i stad men 0,58l milen kan man glömma. Ligger på 0,75 blandad (snabb) körning.

Sportstolarna är i mitt tycke för smala i bakre sittdyna. jag har ingen stor häck (33/33 i jeans) och jag känner mig klämd. Skulle satsa på komfortsolarna istället.

Har inte kunnat testa xDrive ordentligt annant än i gräsbackar med släpvagn o där har det funkat fint. Min A6:a hade senaste versionen av Quattro med 60/40 drift o den var kanon, har även haft två äldre Audi med 50/50 som var lite för understyrda.

Inga fel att rapportera annat än att finsishen på klädseln (halvläder) inte är vad man förväntsar sig i en bli för nästa 700 papp.

Grym kärra, har beställt Hakka 7 på 17" utan RFT o ser fram mot vintern

Go
45
Gofrallan
320Ci -01
Porsche 997.2 4S -09
Mini Cooper S -12
Range Rover Sport -11
Hybris, håller med dig om att iPhone integrationen är ett skämt. Det är faktiskt det enda som jag blivit riktigt irriterad över.

När telefonen är dockad syns inte spellistor eller i skärmen.... Kopplar man den till USB ser man dem men får inte tillgång till yttre antenn. Hela paketet med docka för luren kostar 10+ och då förväntar man sig lite mer.

Hur svårt kan det vara att kombinera musiklyssning o vettig telefonfunktion?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.