AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.329

Någon som har erfarenhet av F10/F11 med xDrive?

Sida 2 av 3
Kanske TS och hellström tycker som jag, nämligen att bakhjulsdrift helt enkelt är sämre att köra på vintern. Sen vet jag att många bmw-frälsta inte alls håller med mig, men det är ju upp till er att tycka att jag har fel ;-) Mina erfarenheter säger bakhjulsdrift på sommaren och fram- eller bakhjulsdrift på vintern.
Då trivs jag som bäst, och man ska ju trivas med livet..
Ska så klart vara "fram- eller fyrhjulsdrift på vintern"....
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag tror inte du behöver sätta ett "kanske" framför texten, utan jag har tolkat dem som att de tycker som du (Med reservation för FWD som inte diskuterats). Men det vi pratar om är om fyrhjulsdrift är så mycket bättre vintertid att det är värt den stora merkostnaden på 26.000:- plus löpande i drift.

TS frågade, och jag tycker trots två 4WD på uppfarten att så inte är fallet. Nu har han valt, men jag tyckte att han kunde ha mycket roligare för de pengarna med till exempel den piggare (Och snålare) dubbelturbodieseln under huven. :)

//Bjersér
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En intressant fråga tycker jag är: Hur bra är antispinnsystemet på F10/F11?
4wd är enligt mig helt onödigt om man har två drivande hjul, men det kräver diffbroms annars har man ju bara ett drivande hjul!
På E39 är antispinnsystemet värdelöst på att bromsa det spinnande hjulet vid start, det hade krävts en riktig diffbroms, på E60/61 är systemet bättre och hur bra är det på F10/11?
Om det nu är så pass reaktonssnabbt och reglerar så steglöst att det faktiskt motsvarar en mekanisk diffbroms i låga hastigheter, vid start, vid körning i djup snö på parkering etc, DÅ är 4wd-behovet i princip helt borta för de allra flesta.

Det ÄR stor skillnad på 1wd (som de flesta har) och äkta 2wd, det är här skillnaden ligger mellan att fastna eller ta sig fram, inte mellan äkta 2wd och 4wd såvida men inte kör terrängkörning.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Bjerse: Jag tror inte vi kommer längre. Ett antispinnsystem lär inte göra att du kommer iväg snabbare vid halt väglag oavsett hur bra det är.
marin: De starkare motorerna borde absolut erbjudas med en riktig diffbroms. Drivning på ett hjul är inte mycket med 300+ HK.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vid körning på vintern behöver även de motorsvagare diffbroms om vi pratar om att ta sig fram. :)

Grannen har en E34 touring med original lamelldiffbroms. Han kör obehindrat förbi "alla" utan problem, men jag i en E39 utan diffbroms och med värdelöst antispinn har stora problem att köra ut från parkeringen om den är oplogad.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Saknade min R36:a i vintras.. Hade jag beställt idag hade det lätt blivit med xdrive.

//Robban
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
JHellstrom: Läs lite mer noggrant är du vänlig, jag har aldrig varit inne på snabbare starter med antispinn eller ens i närheten. Vill man göra banzaistarter på isgata är det fyrhjulsdrift som gäller något annat har jag aldrig skrivit.

Däremot har jag skrivit att jag tycker det är onödigt att betala så mycket pengar för denna möjligheten några månader om året i en BMW 530d. Men det är en helt annan sak. :)

*För övrigt fungerar handbromsen alldeles utmärkt i det fallet som diskuterats i inläggen ovan. Klart det aldrig ersätter en riktig diffbroms, men är det bara ett hjul som snurrar kan man genom att dra handbromsen lite lätt få båda hjulen att driva.*

//Bjersér
Bjerser

"För övrigt fungerar handbromsen alldeles utmärkt i det fallet som diskuterats i inläggen ovan. Klart det aldrig ersätter en riktig diffbroms, men är det bara ett hjul som snurrar kan man genom att dra handbromsen lite lätt få båda hjulen att driva

Hur går det till i praktiken med den elektriska handbromsen på F10-F11?

Själv får jag min 535xd inom en inte allt för lång framtid (ett par månader i alla fall) och skulle aldrig fundera på annat än xdrive.
Visst funkar bakhjulsdriften bra på vintern men den är inte ens i närheten av fyrhjulsdriftens förträfflighet på vintern.
Men det är ju tur att valmöjligheten finns till det ena eller det andra då vi alla tycker olika.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
ryk330xi: Det var E39 som de diskuterade. :)

Sedan har jag åter igen aldrig sagt att fyrhjulsdrift är helt onödigt, hade någon haft mer pengar än denne kunnat göra av med eller en större budget vore det förstås bäst att välja till 4WD, men nu arbetade TS mot en budget och då tyckte jag inte 4WD var värt pengarna jämfört med vad han annars kunde valt till; Det är allt jag sagt i denna tråd.

//Bjersér
Verdi
Köper man en bil för 700' så är väl 26' extra för fyrhjulsdrift inte mycket att bråka om, särskilt som man säkert får tillbaka en del av det vid försäljning?

Fyrhjulsdrift är något jag saknar på min bil. I vintras var det såphalt till/från jobbet i flera månader. Trots dubbdäck så spann bilen loss i 80-90km/h vid hastigt gaspåslag. Och då har jag ändå bara ~220hk i min bil.

Provkörde en 320d x-Drive i vintras och kommer ihåg vilken härlig känsla det var att återigen komma iväg från rödljus osv utan en frenetiskt blinkande antispinnlampa.

Visst klarar man sig bevisligen utan. Men det är mycket man klarar sig utan. Man klarar sig med en gammal Volvo 740 också utan AC och radio också.
Verdi
ps. Navi klarar jag mig personligen utan. Använder min lösa gps max 10 ggr om året. Har jag bilen i 3 år så är det typ 400:- per användning. Men använder man navi så gott som dagligen så blir det såklart nåt helt annat.
På en E92 '07 värderas x-drive till 10 000 i handlarnas bibel. Det vet jag för jag har precis betalat för en sådan.. ;) Efter fyra år får du alltså tillbaka 38% av investeringen. Jag tvivlar på att du får tillbaka så mycket på en fyra år gammal - och därmed obsolete - navigator. Av annan extrautrustning är det väl bara automatlåda som kommer i närheten av samma låga värdetapp som x-drive?
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Nu är min bil beställd, spec. nedan :-)
530d xDrive F11
Imperialblå met
Dakota Oyster/Oyster
Interiörlist ask
Comfortpaket
Rails aluminium
Sportaut låda
18" LM fälgar V-eker 328
M sport ratt
Innerbackspegel m aut avbländning
Sportstolar
Svankstöd
Individual tonade rutor
Extra 12 v uttag
HiFi Professional
USB anslutning
Förberedelse för iPhone

Fick dessutom 33% rabatt på orig vinterhjul 17" V-eker 236.

Känner mig nöjd, nu är det bara en låång väntan till v 49 kvar...:-)

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Det blir en riktigt fin bil!
Kanonfin bil, den blir du säkert jättenöjd med! Motorn är riktigt bra och trevlig! Skulle bara tipsa dig om att lägga till komfortstolar istället för sportstolen :-)

/Anders
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
DLC och Anders (Med känsla) - tackar!

Från början hade jag komfortstolar med, sedan var jag (dum-)snål och tog bort dem, kör bara ca 1500 mil/år...men de är ju väldigt sköna. Kanske gör som du föreslår Anders. Bilen är långt ifrån produktion så ändringar är möjliga ett tag till. Har i a f inte ändrat åsikt om Navi Pro (löjligt dyrt)...

Har velat fram och tillbaks ang färgval exteriört och interiört. Oyster/Oyster är snyggt men känsligt. Var inne på Everestgrå också. Frun tyckte inte om kombinationen Oyster/Black så den gick bort. Vad det gäller lackering har valet stått mellan Safirsvart, Sophistogrå (som blir trist när var och varannan F10/F11 har det) och Imperialblå. Tycker F11 (och F10) gör sig bäst i mörka färger! Var ett tag helt inställd på Sedan men Touring är ändå mer praktiskt (och kanske bättre sett till andrahandsvärde).
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag tror det är vettigt att ha valt en kombi, dels rent praktiskt men även med tanke på andrahandsvärdet. Jag hade nog ändå valt komfortstol som Anders föreslår, 1500mil/år är med god marginal tillräckligt för att uppskatta dessa. :)

//Bjersér
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
*Grattis till bilen! Ibland är man för snabb med att skicka inlägget...

//Bjersér
kontrollera dock om du tar Oyster/0yster så tror jag du får ljusa mattor, eller har jag fel där? Inte så smart i höstrusket ex vis. Sen tycker jag att det självklart känns bäst med en F11. Väldigt skönt att ha det större bagaget även om man inte behöver det så ofta. Komfortstolarna anser jag har ett stort mervärde och många uppskattar det den dag du skall byta. Man njuter i dem även på korta distanser. Svankstödet får du dessutom på köpet så jag minns inte vad det skiljer i pris jmf med sportstol/svankstöd. Drag är också ett tillval som jag uppskattar. Har varken husvagn eller annat släp men titt som tätt behöver man hyra en kärra och då är det kanonsmidigt. Femman är en bra dragbil och många vill ha drag i ett senare skede. Sen såg jag nu att du inte hade med Bluetooth. Ska du verkligen välja bort detta? Jag höll på att köpa en X5 härförledes, hade gjort upp pris och allt men såg sen i sista stund att bilen som hade nästintill allt annat saknade BT så den gick bort direkt då. Kollade en sväng vad det kostar att eftermontera men det var bad business, samt ingen visste egentligen något på BMW hur det går till att eftermontera. Jag anser att alla moderna bilar borde ha det som standard idag med hänsyn till framtida krav på handsfree osv, tror många kikar på det den dag du skall byta.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.