AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.330

Någon som har erfarenhet av F10/F11 med xDrive?

Sida 1 av 3
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Jag står i valet och kvalet mellan 530d och 530d xDrive, F10. Vad är era erfarenheter av xDrive på F10/F11? Prisskillnaden är inte enorm men frågan är ändå om det är värt pengarna? Jag har inte kört BMW:s xDrive bilar men efter två hemska vintrar undrar man ju om det inte kan vara praktiskt med fyrhjulsdriften...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag kör 4wd idag sen 7 år tillbaka och vill inte gå tillbaka till 4wd.
Jag har testkört 530XD och det är en fantastisk bil. Den greppar sanslöst bra och har lägre deklarerad förbrukning än vanliga 530D.
Dessvärre tycks den avvika kraftigt från förbrukningsiffrorna.
Har du råd så är det helt klart det med våra vintrar.

Själv var jag säker på att det räckte med en icke M-Paket 530XD, men nu har jag sett så många F11 utan m-paket så jag tycker de ser gubbiga och tråkiga ut utan.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Tack för din info! Har bara provkört 530d, en fantastisk bil. Vad det gäller M-paket tillhör jag nog minoriteten på forumet, tycker bilen är snyggare utan...lägger hellre 53 tkr på annat. Synd att Carbonsvart bara går att få med M-paket.

Körde nya Audi A6 3.0 TDI quattro igår och blev inte speciellt imponerad, den känns stor o lite otymplig. Inte samma körglädje och motorn har inte samma karaktär och mulliga motorljud som BMW:s sexa. Har nu börjat fundera på 535d i st för 530d xDrive (ung samma pris). Har dock inte kört 535 än, fördelarna med fyrhjulsdrift kommer nog ändå fälla avgörandet. 530 har ju fullt tillräckliga prestanda :-)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Vad är det som skiljer?

530d 245hk 6.3/6.1L/100km och 439´
530xd 258hk 5.8L/100km och 488´

Fyrhjulsdrift innebär högre energiförlust i drivlinan och därmed högre förbrukning, alltså måste det vara något annat som gör att en 530xd dricker mindre och är starkare. En annan motor, kommer den i så fall i vanliga 530d eller bjuds endast till dem som väljer 4WD?

Oavsett så är 4WD ingenting du behöver ens en rejäl vinter i Sverige, men å andra sidan är en 530d i sig lite onödig när du kan köpa en Volvo 245 för 3000:-, utan både en 530d och 4WD är lyxvaror.

Frågan är om du är beredd att lägga dels ett femsiffrigt belopp vid köp och sedan en dyr slant i bränsle och underhåll per mil, året runt, bara för lyxen att bilen skall sticka iväg lite snabbare från rödljuset vintertid?

Men det i åtanke, med reservation för det som skiljer ovan, så tycker jag det verkar vara ett slöseri med pengar att köpa en fyrhjulsdriven f1x. :)

//Bjersér
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Bra att ha om man bor på landet och har mycket oplogat på vintern eller drar släp vintertid/i terräng. Annars skulle jag lägga pengarna på annat.

//Lasse

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja, har man aldrig kört en 4wd bil ordentligt så är det ju svårare att förstå vitsen.
Väldigt ofta när jag kör 2wd så ska man snabbt iväg i en korsning på regnvåt asfalt och blir ståendes med spinnande hjul. Med 4wd behöver man inte fundera på om asfalten är blöt och hal eller inte, det är bara att stämpla på.
När jag var i Stockholm i vintras stod det flera 320d och spann när de försökte komma upp till p-platsen i sickla köpcenter. Själv sladdade man förbi i den djupa snön.

Jag tycker både större motor och 4wd går före ex skinn, navigation etc i utrustningsväg.

Intressanta kommentarer om Audi A6 3.0TDI. A6 bensin har ju "vunnit" ett antal tester just mot F10 på just sin körglädje.
Länk

" There's nothing terrible about this softer, more luxurious 2011 535i, but it doesn't match its predecessor's braking and handling numbers, and more critically, it just isn't as fun to toss around anymore."
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Bjerser. De aktuella siffrorna ser ut såhär:
530D 258HK, 0,59L/mil
530xD 258HK, 0,57L/mil.
535D 313HK, 0,56L/mil

530D har alltså "nya" motorn med mer effekt, men något högre deklarerad förbrukning.
Det låter skumt. Vidare är 535D snålast i det gänget.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Det är för att de redovisade värdena är med manuell låda och inte med automat när det gäller 530d
530XD finns enbart med automat, därav den lägre redovisade förbrukningen detsamma gäller för 535....
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Ja jag blev själv förvånad över att Audin inte imponerade mer. Dock har jag bara testat 3.0 TDI, 204 hk, i ca 20 min. 530d har jag prövat flera gånger, den imponerar varje gång :-)

Håller med dig ang navigation som onödigt tillval, köpte en GPS för 1200 kr så jag förstår inte nyttan med tillägget Navigation för 20-30 tkr...

Min spec på 530d xDrive ser ut såhär:

- Sophistogrå met
- Oyster läder
- 18" V-eker 328
- Sportstolar
- Sportaut
- Sportratt
- Ind tonade rutor
- Extra 12 v uttag
- HiFi Professional
- USB anslutning
- Förberedelse för iPhone etc
- 17" vinterhjul V-eker 236

Nu återstår bara ett bättre slutpris från handlaren...:-D

-
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Personligen skulle jag aldrig köpa en F1x som inte har navin inbyggd - ser inte nyttan med att köpa en bil för 500-600' och sedan snåla bort en navigator för att de flesta funktioner kan fås genom ett separat inköp. En utanpåmonterad navi förfular enligt min mening en lyckad interiör. OK på en 1-serie, och eventuellt på en 3-serie, men på en premiumprodukt som en 5:a? Nix.

Dessutom så är enligt min mening den hårddiskbaserade navigatorn, som kom med E6x som MY2010, skitbra och ger dessutom en fördel i att kunna kombineras med HUD :o)

----
BMW CS #6212
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Narvselius:

Smaken är som baken, delad...Kan hålla med dig förutsatt att priset är ointressant...men det är det inte. Blir irriterad på att alla bilfabrikanter inkl BMW fortsätter att ta löjligt bra betalt för funktionalitet som rasat i pris (läs Navigation).

Jag skulle gärna hänga på utrustning för ytterligare 50-100 tkr om slutpriset (& månadskostnaden) inte spelade någon roll :-)
Håller i sak med Narvselius och skulle inte speca en 5 serie utan Navi prof. Snålade bort det på min F10 530d förra året och var enormt störd av den snålheten. Men givetvis respekterar jag andras åsikt som har ett förmånsvärde som måste vara begränsat eller av andra ekonomiska skäl gör andra val.

Men Bimmernerd, varför ex. vis inte köpa vinterhjulen på eftermarknaden (normalt oerhört mkt billigare än hos BMW åf, skulle själv inte drömma om att köpa hjulen hos BMW) och sen lägga lite mera stålar på ex vis Navi?

Sen skulle jag också gärna speca med X-drive, tror det är en hit i vårt klimat. Beställde igår en X5 av detta skäl.

/Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jhellstrom: Har helt klart kört en 4WD ordentligt både i terräng och på t.ex sjöis och det är egentligen inte nödvändigt: Det är då man upptäcker nackdelarna med drivningen, att däremot endast köra på allmän väg ger intrycket av att 4WD är felfritt även på en bil med en måttligt kompetent drivlina.

På vanlig allmän väg håller jag dock fast vid att det är helt onödigt, du blir aldrig ståendes med spinnande hjul i en modern bakhjulsdriven BMW tack vare märkets väl fungerande elektroniska hjälpmedel. 4WD är som sagt ett lyxigt hjälpmedel.

Jag hade dock helt klart valt dubbelturbosexan (35) över högre bränsleräkningar och lite snabbare starter en månad om året...

//Bjersér
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Bimmernerd, kan vi pressa priset om vi beställer två bilar samtidigt kanske?
Jag tar dragkrok och kupevärmare till listan.

Bjerser, man får helt enkelt köra på ett vistt sätt för att uppskatta fördelarna med 4wd på sommaren också. Föv bor inte samtliga vid kusten i södra sverige och har följaktligen snö mer än en månad om året. Men du kan ju vara glad som inte uppskattar 4wd, precis som de som uppskattar en billigare bil överlag sparar pengar som kan läggas på annat.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Glömde ta med Comfortpaket i min lista, det är ju en så självklar option att det borde vara standard.

Anders (Med känsla), bra tips ang vinterhjul - gör nog som du säger. Fick ett pris på 25 tkr fr handlaren...Skulle nog även lägga till Navi om det låg lägre i pris. Men helst skulle jag vilja lägga till Adaptive Drive, Night Vision och HUD. Som sagts i andra trådar, det är lätt att det drar iväg ordentligt om du kryssar lite för friskt i utrustningslistan! Kommer ifrån ämnet i tråden men jag vet att du valde 535d i st för 530d, var skillnaden så stor i prestanda tycker du? "Problemet" med att välja en 535d för min del skulle vara att jag måste begränsa utrustningslistan till ett minimum, och jag tror som påpekats i andra trådar att en basutrustad 535d är svårare att sälja i andra hand.

jhellstrom, ja varför inte kunna få mängdrabatt på våra två st 530d xDrive :-P

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jhellstrom: Att bo vid västkusten och att endast köra där är två helt skilda saker, jag kör mycket bil även i andra delar av landet. Och jag har heller aldrig sagt att jag inte uppskattar fyrhjulsdrift, men det är en väldigt stor skillnad mellan att uppskatta något och att tycka detta något är nödvändigt.

Man _behöver_ inte fyrhjulsdrift i vinter-Sverige ens i Norrland, man behöver inte 4WD för att ta sig in på en oplogad ICA-parkering eller för att kunna göra en snabb omkörning i snömodd. Inte ens igenblåsta vägar på landet kräver 4WD, i sådana situationer har jag klättrat på genom djupsnö i många år med min 328i utan problem Utan 4WD förenklar enbart, en lyxartikel som jag skrev.

Och bekväma hjälpmedel i all ära, jag kör själv en bil med xDrive som du ser, men att lägga 50.000:- i inköpspris och sedan det vanliga (säg 1.5:-/mil i bränslepris plus det högre reparationsbehovet) på det tycker jag var onödigt när han kunde lagt pengarna på vad jag tycker är roligare saker i en bil.

Men TS verkar tycka att 4WD är värt pengarna och då skall han självklart ha det, men eftersom han undrade om xDrive var värt att köpa i sitt första inlägg så var det väl inte fel av mig att svara "Nej, inte till det priset" när det är min åsikt?

//Bjersér
Bimmernerd, visst är det skillnad mellan 530d och 535d. Det skiljer i pris cirka 40tkr vill jag minnas (om man räknar in att aut är standard på 535d) och de pengarna anser jag det var värt. Betydligt bättre bottendrag och man älskar lätt bilen. Jag var iofs otroligt nöjd även med 530d så det är lite svårt. Skulle dock absolut inte köpa en klent utrustad 535d, den blir lätt iskall på beg marknaden. Det är ofta en annan typ av köpare än på 525d/530d. Så måste du välja på det viset ska du ta en välutrustad 530d istället för en "naken" 535d.

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Håller med Med känsla - undvik köpa en snik-535d, den kan bli kall på marknaden eftersom de som köper "top of the line" förväntar sig en hel del utrustning. Idag verkar också utrustning spelar större roll vid köp i 2a hand - tiden då det "räckte" att det var en BMW är över och folk har helt enkelt blivit kräsna. Vilket i sin tur gör det knivigare när man specar sin bil...

Bimmernerd
Hade gärna sett Bluetooth på din lista. Speciellt som att de antagligen kommer ett lagkrav på handsfree i bilen; det kommer att göra bilar med Bluetooth än mer attraktiva.

----
BMW CS #6212
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Jag kan tänka mig att 535d är en fantastisk bil. Det lutar iaf åt 530d xDrive, den har fullt tillräckliga prestanda och jag tror jag kommer ha nytta av fyrhjulsdriften - känns dessutom lite säkrare då frun snart har körkort. Det kommer bli mycket landsvägskörning på dåligt (eller sent) plogade vägar till vintern, det vet jag av erfarenhet :-)

Bjerser, jhellstrom, Med känsla, Narvselius m fl. Stort tack för era synpunkter, intressant diskussion - inte bara ang xDrive eller inte xDrive. Har sett i andra forum att det verkar finnas många som föredrar BMW med bakhjulsdrift och aldrig skulle kunna tänka sig fyrhjulsdrift...

Narvselius, Bluetooth ingår väl numera i komfortpaketet eller?

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Bjerser: Jag vet inte var du får 50.000 ifrån, merkostnaden är 26.000.
Som sagt, jag har nytta av 4wd dagligen, men särskilt vintertid.
På vilket sätt bli det dyrare service på en XD?
Förbrukningssiffrorna är lägre för XD än utan.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Fyrhjulsdrift innebär en större energiförlust och därmed högre förbrukning det är en fysisk egenskap som är rätt svår att försöka kringgå, rent generellt dricker 4WD mer än 2WD och så även i detta fallet: Som Henke77 skrev ovan är det automatlådan som gör skillnaden, en manuell 530d dricker mer än en 530xd som endast finns med automatlåda enligt ovan. (Det var troligen även här jag räknat fel, 50´ skiljer det mellan manuell 530d och 530xda. Men även 26.000:- är mycket pengar i onödan, eller du har den summan liggandes i plånboken?)

Sedan bör skillnaden bli större i praktiken, tänk dig själv: Två identiska bilar med exakt samma motor, den ena har två hjul att driva och den andra fyra. Klart den senare dricker mer, oavsett vad BMW deklarerar (Nu har de inte visserligen inte påstått att 4WDn dricker mindre, men om de gjort så...)

Att en fyrhjulsdriven bil är dyrare i underhåll (och troligen även service) är lika tydlig det: Fler saker som kan gå sönder, fler saker som slits och fler saker som kräver vård och varor som t.ex olja.

Sedan får du väldigt gärna specificera vilken nytta du har av fyrhjulsdriften dagligen, genar du över en åker på väg hem från jobbet eller? ;)

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.