AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.374

BMW 540iT E34 värde ?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har varit och provkört denna bil Länk det jag märkte under provkörningen var att Ac'n inte fungerade, lackskador front och strålkastare(blästrat med begynnande rost här o där), något "durr/vibration" i drivlinan vid accelleration, rostbubblor vid vänster sidoblinkers, asc knappen lyste inte(ska det vara så på E34:an ?).
Dock tändes asc symbolen när jag fipplade med knappen så jag förmodar att den ändå fungerade, vet inte säkert dock..

Baksoffan låg lös(kanske pga att firman laddat batteriet nyligt) kontrollerade inte mer där..
Dörrstoppen vänster bak var borta vilket resulterat i lackskador på båda dörrarna, bakluckans lås fungerade inte tillfredsställande, lite löst hängande isolering under bilen(runt kattarna).
Var dock inte och lyfte upp bilen i någon hall för att undersöka mera där.

Lite halvdålig känsla i växelspaken(inte jättedåligt, men märktes i vissa lägen, dvs lite odistingkta lägen främst kanske för 6:ans växel, kan bero på ovana från mig också ;)).

Takrailsen var fula pga lacksläpp "överallt"..
Lös plastpanel under vindrutetorkarna(vibrerade vid lite högre hastighet dock ingenting i kostnadsväg att fixa iofs).

När jag blinkade höger så tändes ibland i instrumentklustret "varningsblinkers" symbolen en(1) gång innan ordinarie körriktningsvisaren började blinka som vanligt ??

Lite oljesöl runt servooljebehållaren.

Motorn gick bra utan ojämnheter i gång eller annat och även växellådan fungerade förutom då liiite odistinkta lägen i vissa fall.
Märkte inga fel eller missljud i bakaxeln eller fjädringen/bromsarna heller.

Vinterhjul följer med..

Nybesiktigad var den också, så det innebär ju bl.a. att avgasvärden etc är/var bra då..
Är det någon som har någon idé om vagnen i övrigt ?

Prutbar bil är det säkert, ingen "pärla", men relativt ovanlig vagn med 6 vxl låda iaf..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länken blev som ni ser lite fel, men bilen hittar ni om ni går in på blocket.
Finns på Lindholms bil i Umeå.

Mvh Janne.
Länk

Verkar ju mest vara kosmetiska fel på den förutom vibrationerna vid acceleration och AC:n. Sen är ju frågan i vilket skick framvagnsdetaljer, stötdämpare, koppling mm. är i? Men det låter ju som att den är i ok skick mekaniskt i alla fall. Plus för nybesiktigad och att det är sista årsmodellen för E34.

Jag tycker det verkar vara ett intressant objekt. Skulle nog vara spekulant om det hade varit en sedan och jag inte redan införskaffat en manuell 540. Med några tusenlappar i prutmån känns priset klart rimligt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lite så jag tänker också, blev dessutom riktigt sugen efter provkörningen...bra drag i "denna där" V8:an :)

Vibrationerna var inte där i alla acc jag gjorde utan någon gång så kändes lite vibrationer, främst i svängar och hårda accellerationer ut ur rondeller etc..behöver ju inte vara hela mellanaxeln som är lite sliten utan det kan lika gärna vara hardyskivan eller stödlagret eller något annat lite billigare än att tro att det är hela mellanaxeln med tillb. som måste bytas...
Jaja, vet ju inte iom att jag inte gjorde någon speciellt grundlig undersökning då..

Annat rent mekaniskt såsom stötdämpare, bromsar, framvagn, motor/låda etc. verkade klart friska iaf..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Funderar lite på om inte dessa vibrationer kom från "aktiverat antispinnsystem", men då tycker jag man måste ha märkt av att det blev ett meddelande(indikering) i instrumentklustret om att just asc gått in..

Det gjorde det inte.

Mvh Janne.
Det är en av 499st 540iT/6 E34, av dem var 8st i färgen Dunkelblau, 3 har Anthrazit Flockvelour. 33st byggdes 1996. Detta är #482/499. Det är även den yngsta 540i/6an i Sverige. Enda byggd 1996 dessutom (räknar inte med att chassinumret till #477 finns här, monterat på en stulen automatväxlad 94a). Det finns endast EN 540i/6 Limo byggd 1996, den är högerstyrd och tillverkad i Sydafrika.

Servorören i höjd med stötfångaren behöver nya klämmor (standardfel, billigt att åtgärda på egen hand). ASC är släck när den är idrift, lyser om man kopplar ur eller när den jobbar.

Ny upphängning/gummi runt växelspaken verkar behövas.

Avgasvärden är alltid bra på 540i.

Jag hade ringt enda svenska ägaren och lyssnat när kopplingen är bytt, kolla även hur golv/trösklar ser ut. Rosten slår ojämt mellan exemplaren.

För 29900kr finns inget att tveka på (det är extrem billigt), jag hade köpt den om jag inte vore student. Att jag redan har tre 540i/6 är inte viktigt för inköpet:).

Mvh Stephan

540i/6 E34 byggdes i 3203 ex. knappt 1296st för Europa.
En fin entusiastägd 540i/6 E34 går inte för under 50tkr, jag har inte gått under 60tkr. Borträknat den jag gav till syrran förstås:).

Stephan

Har dom monterat motorvärmaruttaget mitt i nummerskylten ?
Eller vad är det...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, tack för input Stephan!
Hmm...jo, jag blev ju intresserad just bl.a. pga priset :/
Måste nog tillbaka och kontrollera vagnen mera rejält..
Kopplingen tog iofs lite högt upp, så den kanske är i behov av utbyte..

FinnUbbe:
Och ja, den har motorvärmaruttaget mitt i nummerplåten, tyckte själv att den placeringen nästan var lite fyndig :)

Mvh Janne.
Fixa klima brukar räcka med kondensorn. En ny på ebay.de kostar under tusenlappen inklusive frakt, efter det är det fyllning.

Kopplingen är bytt någon gång, det längsta jag hört är ca 22000mil.

Stephan

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...det luktade lite bränd olja också under provkörningen...glömde det i hastigheten, det KAN ju vara läckaget från servobehållaren som droppat på grenrören :/

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Såld nu tydligen.
Det var inte jag som köpte den iaf...

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.