AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.819

330XD E46 135kw Tuning frågor

wa
21
warget
330 XD -02
Volvo 850R -97
Hej! Om man ska chiptrimma/motoroptimera en 330XD med e46 135kw motorn, vilka leverantörer av chipmods rekommenderas till BMW och denna modell? Finns ju en uppsjö...
Bör man även lägga ner pengar på att även grejja något med avgassystem och luftfilter ? och i såfall vad för något?

Är detta en motormodell som det är värt att lägga ner pengar på chiptrimning/motoroptimering på?
Annars var jag av den mening att man ska ha turbodiesel för att de ska ge något...?

Det jag vill uppnå är framför allt reducerad bränsleförbrukning. Men visst är det kul med mera hp :)
Tacksam för svar!
Li
34
Linkjr
335d E92
Är det en automat eller manuell låda? När jag chipptrimmade min BMW 330d 02 till Steg 2 chip så klarade inte kopplingen av den höga belastningen. Detta uppkom direkt efter chippningen. Den började slira. Så fort chippet togs bort så fungerade kopplingen igen. Så om jag chippar min bil nästa gång så kommer jag i så fall byta ut kopplingen till en sportkoppling som klarar av det höga vridmomentet man får av en chippad dieselbil till skillnad från en bensinare.
wa
21
warget
330 XD -02
Volvo 850R -97
Det är en manuell växellåda.

ja tack, vtech vet jag, men varför just? finns ju en uppsjö med flera som lovar samma sak, det hade varit kul å veta varför du rekommenderar just den firman?

jag har kollat en del på motornord, kcr, samt promotech, tyvärr så känner jag ingen som har erfarenhet dieseltuning. Så jag står som ett frågetecken :S
wa
21
warget
330 XD -02
Volvo 850R -97
Ja hej, nu är jag en stolt BMW ägare igen :)
OMG, varför har jag inte kört 4wd diesel tidigare ?! Den går ju snor-billigt, tyst och känns riktigt tight. Jag är toknöjd! Det blir väl dags för lite tuning snart, dock vet jag fortfarande inte till vilken aktör för "chip" jag ska vända mig till..
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Länk

Lägg undan pengar så du har råd att underhålla bilen för det kostar slantar att köra trimmad diesel. Iaf om man untnyttjar effekten.

Mvh
wa
21
warget
330 XD -02
Volvo 850R -97
egentligen så har jag inte jätte bråttom med att fixa detta, utan hellre veta vart jag ska vända mig till när det väl sker. I första hand kommer jag nog lägga pengarna på en rostskyddsbehandling. Men ca. 1-3 mån kommer jag nog lägga pengarna på luftfilter samt chiptrim alt. dieselbox.

CRF_Niklas; Utveckla gärna.. Jag hade tänkt endast lägga på ett annat luftfilter samt chiptrim alt. dieselbox. Och en av de stora anledningarna till att göra detta är att få ner bränsleförbrukningen.

falsterbo; skillnad på dieselbox och chiptrim?
Med dieselbox antar jag att du menar; kcr, promotech osv?

Och i såfall vilka skall man vända sig till för chiptrim, något företag någon kan rekommendera samt berätta varför just dom.
Li
34
Linkjr
335d E92
Fast problemet är att förbrukningen inte går ner om du utnyttjar effekten. Den går snarare upp. När jag tog bort mitt chip på min BMW 330d så sjönk förbrukningen från 0,62 till 0,55
Visa användare
78
nsa
MR2 SW20 -93
330d Touring M-tech -03
Kör man normalt så går oftast medelförbrukningen ner, det är dock logiskt att den skickar in mer soppa på fullgas när den är trimmad. Kör du hårt så drar den mer!

Köp ingen box(den lurar bara databoxen och oftast blir det felkoder pga en box - det blir bara fel), satsa på en modifiering av databoxen istället - en så kallad mappning. TMChiptuning har billiga kampanjer ibland, då får man en mappning+bromsning för 3-5000kr har jag sett. Länk
Finns såklart många andra också t.ex. vtech mfl.
Själv vill jag inte trimma då jag har en automat.

Kör miljövänligt - kör BMW diesel!!!
wa
21
warget
330 XD -02
Volvo 850R -97
Ok, så exempelvis Länk (vtech), samt Länk (Promotech) är alltså ett s.k. chip och inte en box, såsom kcr och dieselkraft?

2 saker då; det jag föredrar med vtech samt promotech är att man kan ändra från "orginal" - "eco" - "trim" innifrån kupén via enheten som medföljer. Det jag föredrar med, Länk samt Länk är att dom verkar mer "skräddarsy" chippet medans dom andra verkar mer slänga på en mjukvara som är "standard" dvs ej skräddarsydd utan mer en default mjukvara för just den modellen.

Finns det något företag där ute som gör bådeoch, dvs både skräddarsyr och medgiver en handenhet med flera möjligheter ? :)

Vad innebär "bromsing" i mappning och bromsings termer?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.