AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.088

Mysterium kylsystem E39

ma
3
martinbyrod
523i Touring -97
Jag har problem med kylsystemet på min 523 Touring -97 och jag blir inte klok på vad det är.

Cirkusen började för en knapp vecka sedan när min fru var ute och körde och motorn plötsligt kokade. Kokning har hänt en gång tidigare (ca 1 år sedan) och då lät jag motorn svalna och fyllde på mer vatten och sedan har allt funkat bra så jag gjorde samma sak nu. Den här gången verkade det dock inte hjälpa för jag kom inte mer än några kilometer innan tempmätaren gick upp på rött och vattnet började koka. Jag gjorde om samma procedur ett par gånger med samma resultat och bestämde mig för att det var läge att lämna in den.

Killen på verkstaden luftade den och bytte termostat och rapporterade att den nog var ok nu men att jag skulle provköra den över helgen och höra av mig igen om det blev problem. Allt verkade ok så jag gav mig glad i hågen ut och körde en längre sträcka på motorväg (ca 5 mil) med ett vaksamt öga på tempmätaren. Den ökade långsamt till rakt upp och höll sig sedan fint där hela vägen. Döm om min förvåning när jag kliver ur bilen och vatten och vattenånga står som en fontän ur expansionskärlet! Detta utan tempmätaren rört sig det minsta över mitten!

Vi ger oss själva på att lufta systemet nu enl. instruktioner från mek-killen och får säkert i 4-5 liter vatten. Under luftningen står motorn på tomgång ca en halvtimme och hinner bli varm. Vi kör igen men hinner inte längre än någon kilometer den här gången innan en ny ångfontän från motorhuven, men igen utan att tempmätaren stigit över mitten. Vi bestämmer oss för att trots allt låta motorn svalna och försöka ta oss hem. Vi resonerar så att så länge tempmätaren inte visar rött så borde inte motorn ta stryk (var det dumt att resonera så?). Sagt och gjort, motorn svalnar och får mer vatten och vi ger oss iväg. Efter drygt en mil ökar nu temperaturen och till slut lyser mätaren rött. Vi stannar vid vägkanten och öppnar motorhuven, men den här gången är det knappt övertryck i expansionskärlet och kommer inte det minsta ånga! Vi öppnar luftskruvarna och börjar fylla på vatten igen och plötsligt slurpar det till rejält och allt vatten i expkärlet sjunker undan och det kommer vattenånga ur luftningshålen. Kan det ha varit någon luftficka någon stans som gjorde att det kokade i någon del av systemet som blev avskild från expkärlet den här gången?

Hur som helst bestämer vi oss för att göra ett sista försök att komma hem. Vi luftar så gott vi kan, men nu minimerar vi tomgången för att undvika att ha en het motor när vi startar. Vi stänger även av AC:n och skruvar upp värmen på max i kupén. Med dessa åtgärder kommer vi faktiskt hela vägen hem (4 mil)! Tempmätaren står hela vägen fint rakt upp och när vi väl är hemma igen kan vi inte se någon kokning och vi får inte heller i något mer kylvatten.

Dagen efter (idag) gör vi ytterligare luftning nu under lite mer avslappnade förhållanden och jag noterar att hur länge vi än håller på (40 min) verkar det aldrig riktigt sluta bubbla från luftskruvarna. Tror dock inte det handlar om avgaser för det kommer inga bubblor i expkärlet. Oljan är rödbrun och fin.

När motorn är varm testar jag att sticka in en ihoprullad tidning i kylfläkten och den stannar hur lätt som helst, nästan ingen kraft där så viskokopplingen verkar vara rätt kass.

Finns det någon som kan presentera en teori som förklarar dessa märkliga beteenden? Det som förbryllar mest är hur det till synes kokar i systemet trots att mätaren inte visar på överhettning. Till saken hör ev. att vi nyligen fått AC:n fixad och aldrig tidigare kört med den.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Det där med att den kokar trots att nålen pekar rakt upp funderade jag på. Nålen på E39 står ju rakt upp mellan ett intervall på temperaturen. Minns inte exakt, men säg att det är mellan 85 och 105 grader. Rätt säker på att det är en bit över hundra grader i alla fall. Om ditt system har en läcka och aldrig får upp trycket, då kokar det ju vid 100grader. Nu höjer ju glykol kokpunkten lite grand, upp till 108 grader läste jag just. Men du kanske inte har så mycket glykol i nu när du håller på att fylla hela tiden? Det kanske kokar vid 102 grader t.ex. Då står ju fortfarande din nål rakt upp.
Om du aldrig får högre tryck än atmosfärstyck i systemet, då skulle det ju alltså kunna bli som för dig. Tempen stiger över kokpunkten fast nålen står rakt upp och vattnet kokar.
Är kylarlocket tätt?
it
104
itto
528IA Touring, -98
Min första tanke blir, en liten spricka i expansionkärlet, "e39sjuka", gissning bara.

Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
vet inte om det kan ha med saken att göra

men impellern (plast)kan lossna från axeln till vattenpumpen

dvs den snurrar fint men pumpar inte runt nåt vatten

bo
29
boby
520-95
bytte temostat,huset och vattenpumpen på min 528-98. avluftat till förbannelse. samma fernomen som du. åkte tillslut ner till min lokala verkstad. konstaterade att jag fick co och hc när vi mätte i exp.kärlet. trycker ut avgaser till kylvattnet. antingen packningen eller spricka skevhet i toppen. känns inte lönt att göra en sån jätteoperation när min har gått ca 30k. hoppas du har bättre tur.
Bygger den tryck i kylsystemet?

Ställ bilen på tomgång och känn på kylslangarna, ett visst tryck ska det ju vara men bygger den jättetryck = gissningsvis avgaser i kylsystemet.

Att nålen pekar rakt upp (=korrekt driftstemp), trots kokning, är tyvärr inte alls ovanligt när bilarna blir gamla som Peter anför.

ji
49
jimm84
535 e39
Vet inte hur det är exakt på din men min termostat öppnar vid 105 grader vilket gör att det alltid kommer bubbla/ånga eller koka om man öppnar systemet när motorn är varm. Om det ångar när du kör är det viktigt att som nån inann sade att t ex exp tanken är helt tät eftersom den ska ha tryck.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Nålen pekar rakt upp allt mellan 75 till 115 grader och sedan nästan direkt mot rött.
Det låter som att cirkulationen av kylvätskan är dålig, dvs den remdrivna pumpen bör kollas, alternativt att det finns nåt som blockerar cirkulationen. Det som talar för detta är att motorn höll sig svalare när du körde med full värme osv, då kyler kupévärmaren en hel del, samtidigt som denna också har en liten elektrisk cirkulationspump osv.
Din test av viskofläkten är helt normal, den skall stoppa lätt när man blockerar den. Enda gången den går trögt och följer motorvarvet mera är när det strömmar riktigt het luft genom kylaren och på viskofläktens nav.
Det vanligaste felet med viskon är att den låser fast och varvar fullt upp tillsammans med motorn, den är inte dimensionerad för detta och fläkten kan sprängas i värsta fall.
En fullt fungerande viskofläkt slirar en del även under hög värme, och jobbar endast vid långsam kökörning och liknande, så snart det blir lite fartvind så kyler denna och viskon varvar ner igen.
Så kommer vi till elfläkten framför kondensor och kylare. På din bil styrs denna i fasta steg, den borde gå på minst halvfart när du kört motorn så pass varm som beskrivs, kollade du detta?
Slutligen (förutom under luftning) bygger systemet upp tryck när motorn blir driftsvarm? Det är inte helt ovanligt att det aldrig blir tillräckligt övertryck, runt 1-1,5 bar och då kokar kylvätskan pga detta. Påfyllningslocket bör alltid misstänkas isf, om ingen annan läcka kan hittas.

FP
ma
3
martinbyrod
523i Touring -97
Hej och tack för alla svar!

Hur som helst byttes fläktkopplingen och dessutom upptäcktes en läcka i kylaren så den byttes också (inklusive expansionskärl och lock). Allt var frid och fröjd i ca 50 mil sedan överhettad igen... Den här gången var det tydligen vattenpumpen som hade rasat. Nu har jag väl rullat en 30 mil till sedan dess med ny vattenpump och inte haft några mer problem. Jag håller tummarna varje gång jag är ute och kör nu för tiden...

En sista fråga, borde jag låta kolla efter avgaser i kylvätskan? Nu har jag ju kunnat ligga och köra en lite längre sträcka (20 mil) utan problem och då borde väl inte toppen eller toppackningen vara kass, eller?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du bör inte ha några vidare problem om den är luftat ordentligt när du kört så långt som 20 mil, dock kan det alltid fastna nån liten luftficka som kan sitta "fast" länge som alltid tillslut hamnar i termostathuset , luft där termostaten öppnar inte, nålen stiger mot rött.
Men nån större oro behöver du inte känna, tempmätaren på en BMW är det viktigaste instrumentet att hålla koll på för att slippa dyra reperationer, börjar den uppföra sig konstigt får man vara mycket vaksam och på allerten.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.