|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som kan tipsa om en verkstad i Uppsalatrakten som är bra på att felsöka och fixa avgasproblem? Besiktade vår 523:a (97:a med 26' mil) i veckan och fick nedslag på högt HC samt CO 2 500. Är inte intresserad av att ombesikta med E85 och två flaskor k-sprit i tanken med reserven tänd utan att lösa problemet. Har läst på bland trådarna här och kanske borde bilen varit mer varmkörd. Det känns dock orimligt att man ska behöva elda på så in i bängen för att få en frisk bil genom besiktningen. Innan besiktningen körde vi nio mil motorväg, lät den stå i trekvart och körde sedan tio minuter till besiktningen. Katten borde således ha varit hyggligt varm. Tändstiften är yngre än ett år (ca 800 mil), oljans servicelampa slog nyligen om från tre till två lampor (1 000 mil sedan senaste byte, Shell Helix Ultra 5W40), bilen drar ingen olja eller glykol och luftfiltret är fräscht. Vad mer kan spela in? Katten är bytt en gång och det är kanske dags igen. Bilen går mestadels väldigt korta sträckor i stadstrafik och det är ju knappast positivt. Själv så gissar jag på katten eller någon lambdasensor men jag gissar som sagt bara och det känns inte smart att byta saker på så lös grund. Novation är så uppbokade att för att invänta en felsökning från dem blir det tajt med ombesiktningen. De vill ha 10 500 för ett katalysatorbyte och 3 500 för att byta en lamdbasensor. | |
|
Dom där Uppsala Avgasteknik då ? Länk |
|
| Kolla VevhusVentilationen (VV), ändras motorgången/tomgången om du öppnar oljelocket, om inte kanske det är dags att byta VV. Jag fick byta på min 97a, 22 Kmil, nu i vintras och värdena blev genast bättre, innan fick jag alltid be besiktningsmannen köra den extra tid för att få ned värdena, trots att jag varmkört ordentligt innan! | |
|
Uppsala Avgasteknik har ingen diagnosutrustning, vilket jag tyckte var lite märkligt. De är säkert mycket duktiga på sitt område men jag vill helst att en verkstad ringat in felet innan åtgärd. Återkommer när vi får tillbaka bilen från en annan verkstad. holmis63, jag har följt trådarna om vevhusventilationen men har lyckligtvis inte känt igen symptomen som beskrivits i dem. |
|
| Kör en engine flush. | |
|
Då var det fixat. Servicedepån (i Uppsala) monterade en ny Ferritakatalysator med metallisk kärna och besiktade om bilen. Nu blev det helt andra värden trots den korta sträckan mellan deras verkstad och SBP: HC42 CO 2 500 0,0 (CO på 0,0 och Lambda på 1,00). Tidigare låg HC på 200, CO 2 500 på 0,6 (CO på 0,4 och Lamdba på 1,03). Vill verkligen ge dem beröm på Servicedepån! Dels tog de in bilen snabbt. Dels gick de med på att ändra från en keramisk universalkatt till en som grabbarna på Ferrita menade vore optimal för just vår bil (som inte fanns i Mecas standardsortiment) och framför allt så åkte de till SBP för ombesiktning utan att debitera extra för det. Engine Flush blir det vid nästa oljeservice. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.