AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.278

Mätarhus 518i e34

Hej! Tänkte höra om det är lika mätarhus i någon annan e34 som det är i min 518i -90? Är i behov av ett nytt så vore kanon om det passar ifrån tex 525 då dom är lite lättare att hitta.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, instrumentklustret är lite olika mellan de mer motorsvaga modellerna och de övriga.

Modellerna 518i, 520i, 524td, 525td och 525tds har det "enklare" instrumentklustret (övriga modeller har det "vanliga" instrumentklustret).

På det "enklare" instrumentklustret finns tex ingen Check Control display, dvs en LED display som kan visa textmeddelanden. Dessutom hade dessa "enklare" instrumentkluster en mekanisk tripp- och vägmätare (inuti hastighetsmätaren) ända fram till 09/90 (dvs de som tillverkade fram till siste augusti 1990, från september 1990 och framåt blev de digitala).

Sedan fanns det tre generationer av instrumentkluster (gäller iallafall för det "vanliga" instrumentklustret men är ganska säker det även gäller för det "enklare" instrumentklustret också). Man kan räkna ut vilken generation man har baserat på när ens bil var tillverkarad, men säkrast är att titta på färgen på baksidan av instrumentklustret.
Gen I = Up to 02/89 : Grå baksida
Gen II = From 02/89 Up To 09/90 : Vit baksida
Gen III = From 09/90 : Blå baksida

Förutom detta så finns det olika versioner (skalor) av diverse mätare som tex
varvräknare = 6000 varv/min, 7000 varv/min, 8000 varv/min
hastighetsmätare = 240km/h, 260km/h,280km/h,300km/h
bensinmätare = 80, 90, 80 DIESEL, 100

Det viktiga att tänka på dock är den så kallade kodpluggen. I denna ligger chassinummer, vägmätarställning och skalfaktorer till alltifrån varvräknare, hastighetsmätare till bränsleförbrukning och storlek på tank. I Gen I kluster sitter denna kodplugg fast i en av kablarna. I de två efterföljande versioner sitter den fast på bakstycket av klustret. Kodpluggarna kan enkelt bytas mellan olika instrumentkluster (men tänk på att en kodplugg från en Gen I passar endast i ett Gen I instrumentkluster).

Så, första steget är att ta reda på vilken typ av instrumentkluster du har. Eftersom du säger att din bil är -90, så kan den var tillverkad både före och efter 09/90 brytdatumet (tex min bil är tillverkad 7 Juli 1988 men är ändå en -89).

Så börja med att kolla upp vilken typ av instrumentkluster du har.

Om du har ett mekaniskt räkneverk så är jag lite osäker på vad som behöver göras för att montera ett instrumentkluster med digitalt räkneverk i.

Jag vet heller inte om det är möjligt att eller vad som behöver göras för att montera ett "vanligt" instrumentkluster i din bil.

Enklast vore att leta upp ett "enklare" instrumentkluster från en bil tillverkad 09/90 eller senare. Skulle mätarna inte matcha vill jag minnas att du kan flytta över mätare från ditt gamla instrumentkluster till det nya - kretskort och allt annat bör vara likadant mellan olika modeller - endast kodplugg och mätarna som skiljer sig. Sedan är det bara att flytta över kodpluggen så du får framför allt alla skalfaktorer rätt men även din nuvarande vägmätarställning och chassinummer.

Angående mätare borde ditt nuvarande instrumentkluster ha 0,20,40,60,80 på tankmätaren, 240km/h och 7000 varv/min.

Dessa mätare bör du hitta på alla 518i och 520i. Om du plockar från en diesel kommer det att stå DIESEL på tankmätaren och varvräknaren går bara till 6000 varv/min.

Men allt börjar med att du måste ta reda på vilken typ av instrumentkluster du har nu. Därefter kan man gå vidare och titta på olika alternativ.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sprang av en slump på ett mätarhus från en 518i E34 på en skrot idag.

Där såg jag ett par saker som inte stämde med saker jag sagt ovan.

Det där med tre generationer och färgen på dess baksida verkar inte gälla den "enklare" varianten av instrumentkluster. Kollade på en 518i från 11/89 och dess baksida var gråvit samt hade en plugg som sitter fast på baksidan av klustret.

Så för den "enklare" varianten finns det troligtvis två varianter.

En som har mekanisk tripp/vägmätarställning. Denna har en avlång svart kodplugg monterad på baksidan av klustret. Har inte sett denna typen av kodplugg på någon annan typ av instrumentkluster (varken "enklare" eller "vanliga").

Den andra varianten har digital tripp/vägmätarställning. Dess kodplugg är mer rektangulär och ser ut att vara av samma typ som sitter i de "vanliga" instrumentklustren (men är inte säker).

Jag är lite tveksam till om du kan ta ett "vanligt" instrumentkluster och använda i din bil. Mycket osäker på om det är möjligt eller inte.

Så säkrast är att säka efter "enklare" instrumentkluster.

Sedan så tror jag att du kan använda både den gamla och nya varianten av det "enklare" instrumentklustret i din bil. Men var uppmärksam på att kodpluggen inte går att byta mellan den gamla och nya varianten av de "enklare" instrumentklustren! Och i denna finns viktigt data.

Hursomhelst, steg 1 är ändåså att ta reda på vilken typ av instrumentkluster du har. Och därifrån gå vidare (finns tex en hel del kluster att köpa på tyska eBay).

Så bild på framsida och baksida av ditt instrumenkluster är en bra start!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan bekräfta att kodpluggen mellan Gen II & III "full" (dvs "vanligt") och Gen II "lite" (dvs "enklare") instrumenthus inte är likadana
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.