AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.381

Hjälp mig hitta en fin e61 !

Sida 1 av 6
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej, jag har precis sålt min BMW e90 330ia M-sport och jag är på jakt efter en touring, i första hand en 5-serie. Budget: max 280.000kr för ett superfint exemplar, annars runt 250K. Mina krav är följande:

-06 framåt, M-sport, läder, navi, diesel, hifi och comfortpaket, sen får den gärna ha en massa annat lull lull också. Jag vill i första hand ha en Svensksåld då försäkringen ligger runt 20.000kr för mig (25 år i centrala Malmö).

Jag har snöat in på diesel den här gången, annars vore denna fin:
Länk

Här är några jag gillar, men hur känslig ska man vara med milen? 10.000mil är en psykologisk gräns för mig.
535
Länk
535
Länk
530
Länk
530
Länk

Denna verkar fin men jag vill inte ha xdrive pga att bilen blir högre och det känns fel helt enkelt.
Länk

Det är kanske en dålig tid att leta bil just nu under semestertider, jag tycker utbudet är rätt dåligt. Jag är mycket tacksam för synpunkter och råd.

//Marcus
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Om jag hade din budget skulle jag se till att det var LCI, alltså -07 och framåt.

När det gäller diesel med 5 år på nacken skulle jag vara mer skeptisk om den gått endast 10.000 mil än 15.000. Mekaniskt är de inga problem, det enda jag kan se som kommer kosta är partikelfilter vid ca 20.000 mil.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Länk

Länk

Den sista verkar vara en här på forumet som äger. Tycker jag känner igen den ovanliga klädseln...
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Tack för svaret.
Just silver har jag räknat bort pga att den känns "gubbig", jag vill gärna ha en svart, midnattsblå, vit eller mörk grå. Den svarta är ju HELT rätt, det finns bara ett fel och det är att den ligger 50k över mitt absolut maxgräns.
En 530d M sport köper jag lika gärna som en 535. Jag har dock fått ett bra pris på en 520D som tillhör en kompis pappa. Den är ju inte alls så motorstark som en 530 eller 535, men 5-serien är ju ingen racerbil...

Tror ni jag blir missnöjd med motorn? Hur "smart" affär gör jag om jag köper denna för 290.000kr ?
Länk

Fler förslag på 530 är välkomna, men som sagt det ska nog vara en LCi.
MaCKaN_86 skrev...

Tror ni jag blir missnöjd med motorn? Hur "smart" affär gör jag om jag köper denna för 290.000kr ?
Länk

Den har varit ute på blocket mer eller mindre sedan Oktober förra året, jag såg den redan då när jag kikade på ny bil, riktigt snygg faktiskt.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Jag har både kört 520D och 525D och jag föll inte alls för dessa. För motorsvaga i en så pass stor bil men de funkar säkert att köra med från A till B men väckte inga känslor.

Jag har också tyckt att silver känns gubbig men jag har ändrat uppfattning när M-paket sitter på. Den färgen framhäver det paketet medan en svart bil försvinner detaljerna.

Skulle jag byta färg på min bil skulle det bli röd, riktigt läckert och inte lika vanligt som vit har blivit.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Länk

Nu gör inte bilderna färgen rättvis, det ska vara en solid röd och inget åt metallic för då blir det riktigt gubbigt....
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
TS: E61 är inte en racerbil som du säger, men den är rolig att köra fort med och förtjänar en annan motor än 520d. Både i form av prestanda, men särskilt för att "premiumkänslan" blir lidande av en dieselfyra under huven.

Kan med min LCI och en släktings 2005a som referenser starkt rekommendera 535d. Jag tycker inte om dieselmotorer, men har svalt detta när det gäller 35d. Många av nackdelarna i form av dålig gasrespons, vibrationer och tråkigt register tycker jag är i princip försvunna på denna motor jämfört med 30d och svagare som jag tycker lider lite (Läs som "Lite", jämfört med andra diesel) av den första och sista nackdelen.

Att bilen låter som en entreprenadmaskin är en helt annan sak, men det vägs upp av den låga förbrukningen tycker jag. 0.8L/mil når jag om jag buskör annars visar den betydligt lägre siffror.

Men en 535d E61 är en härlig blandning av lyxig glidare med nästan lite muskelbilskänsla när man trycker ner pedalen, blandat med bra ekonomi. Tycker du skall leta efter en sådan istället för att spara någon tusenlapp per år i en 520d, vill du ha en billig bil gör du bättre i att köpa en 3-serie eller liknande! :)

*Ex: En 520d är dyrare för mig att försäkra, kan det bero på att den är populärare som bl.a tjänstebil? Skatten skiljer marginellt och BMW anger en skillnad på 1dl/mil i förbrukning, något som jag upplevde ännu mindre i praktiken när jag provkörde, kör du 2000mil/år blir det 3000:-/år, minus den högre försäkringspremien. En 535d är dessutom toppmodellen, och mindre vanlig. En sådan har kanske högre andrahandsvärde?

Oavsett så kan man troligtvis med servicekostnader (8.5L olja, puh!) etc medräknat aldrig räkna med att en 35d blir billigare, men skillnaden är så liten att jag aldrig övervägt det svagare alternativet med fyra. Hoppas du har nytta av exemplet!*

//Bjersér
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Låt inte miltalet skrämma. Körde en 535dA E61'a i helgen som hade gått 32k mil, chippad till 750 NM. Den gick fortfarande som ett skott.
melzen: Vad sägs om denna färgen då? ; )

Länk
(kolla 4de bilden)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Vad är årskatten på en 35d?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Grodan: Jag betalar 4300:- för min E61 35d. :)

//Bjersér
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Vinyl>>Den färgen ser riktigt bra ut och är nog rätt ovanlig, men vet inte om det passade med lackade rails.

Sen är jag rätt trött på M6 fälgen, ville ha den i början men nu verkar den dyka upp på nästan alla "stylade" bilar.

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Wow det här är inte enkelt. Jag har velat mellan 3-serien och 5-serien men det är så svårt att hitta en fullmatad 3a samt att 5an är ju större och känns "fet" på ett bra sätt:)

Jag har som sagt kört 520d och tyckte den var ok, nu har ju inte jag provat den ordentligt så jag har svårt att bedöma. Jag kommer ju från en 330 med 258hp motorn så en 520d är ju mycket slöare.
Nu idag hade jag nästan bestämt mig för den här 525d, trots det ovanliga lädret som jag faktiskt gillar: Länk
Det är en väldigt ny bil med få mil, men jag kör så pass få mil och jag kör inte till mitt arbete så jag är ute efter en lite roligare bil. Jag ångrar mig kanske om jag köper för smått...

Det här med miltalen gör mig väldigt osäker. Över 10.000mil är en psykologisk gräns, men man hör ju att dieselbilar går hur långt som helst. Men även om drivlinan inte är sliten vid 15.000mil så är det ju ingen skillnad på inredningen och hjulupphängning samt fronten på bilen om man jämför med en bensinare. Det jag menar är att en bil som någon använt i 15.000mil känns ju inte ny oavsett bränsle.

Om vi jämför 530d och 535d, hur orolig behöver man vara för turbona på 535d? Några kända fel som brukar uppkomma på de båda modellerna? Är det bara panoramatak på bilar tom -06 man ska undvika?

Jag gillar de här två:
Det försvann nyligen en identisk fast med helläder och tusen mil färre på mätaren.
Länk

Denna finns i samma stad, men det är ingen LCi, hur stor nackdel är det? Är det någon större fara med de här milen?
Länk
Den svarta är säkert import?
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Vinyl: Gör det något att den är importerad?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Den vita är riktigt läcker och LCi. Om du tycker motorn räcker till så köp den.

Jag kan förstå dom som la över 500.000 på en ny bil inte blev nöjda med de brister pre-LCI har med knarr osv. Men som begagnat köpare har man kanske inte lika höga krav!?... om du har så köp LCi.

Import är väll generellt inget fel på, de tillverkas ju på samma ställe. Det kan tom finnas fördelar som att de aldrig sett salt, mindre stenskott osv. Det knepiga kan vara att få tag på rätt historik, lättare att ringa runt till tidigare ägare och verkstäder mm i Sverige.

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Länk
Den här är ju som sagt ingen LCi men den har helt rätt utrustning och motor, den är Svensksåld och finns i samma stad. Det står dessutom förenade bil på skylten bak så den är säkerligen både köpt och servad här i Malmö.
Återigen, hur orolig behöver man vara för de milen? Kommer bilen gå att sälja om jag kör 3000mil på två år och vill ha ut 170-180.000kr då?

Är det en bättre affär att köpa en importerad 530 som är nyare?

Vilken av de här två råder panelen mig till och varför? Det snurrar så mycket bilar i min skalle nu och kriterierna blir fler så det börjar bli svårt att bestämma sig.

Länk

Länk
Tycker du inte skatten är lite häftig? Den gråa 535an ligger på strax över 6000:-
Men om jag hade fått välja så... Den gråa. (den är inte besiktigad, ska in nu i höst)
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Dokument över förändringar som gjordes iom LCi: Länk
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Jag skulle välja den gråa pga av en ägare, komfortstolar med Nappa exklusive, 35D motor, Panorama tak (kolla efter lackage).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.