|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska byta dragstagen i fram på min 525 -01. Det är alltså den främre länkarmen, den lite vridna eller hur man beskriver den... Är det nåt att tänka på när man plockar ihop grejerna igen? Har förstått att man får lossa hjulspindeln för att få loss spindelleden, men hur känsligt är det att det blir rakt igen, när man sätter dit den nya? Vad finns det för marginaler så att säga? Eller löser man allt med en hjulinställning efteråt? När jag läste i haynes boken stod det att man skulle sänka ner bilen innan man drog åt bulten vid bussningen, samt belasta med bilen med passagerarvikt i fram osv... Låter konstigt i mina öron, och även bökigt med tanke på att jag inte har tillgång till smörjgrop, 4punkts lift eller dylikt.. Hur har ni gjort som gjort detta förut? Tankar och tips mottages gärna. mvh //Patrik | |
|
Det finns ett alldeles utmärkt reptips under "gör det själv" i menyn till vänster. FAF |
|
|
hmm... kan du länka till den? hittar den inte, dock så hittar jag till e46 om det är den du menar... fann isåfall inte några svar på mina frågor där heller =/ mvh //Patrik |
|
|
Heter: "Byte casterstag och bärarm" och är till E38 men det är väldigt lika till E39. Hjulinställning bör alltid göras efter byte. Fjäderbenet behöver "kanas upp " en bit för att få bort kulleden. Anledningen att man drar åt bulten med bilen belastad är att gummibussningen ska vara "nollad" och inte vara vriden vid normalbelastning, samma gäller för den bakre länkarmen. FAF |
|
|
Ok, nu börjar det gå upp ett litet ljus för mej =) Förmodar att detta är för att motverka att livslängden förkortas på bussningen? Bör detta även göras vid byte till en kortare fjäder då? Hjärtligt tack för svaren! mvh //Patrik |
|
|
Förresten, borde det inte gå lika bra att mäta från skärmkant till centrum på hjulnavet när bilen står på marken, och sen höja upp spindeln i samma läge och dra åt? Innan man drar åt bulten som håller spindeln i fjäderbenet alltså? Eller blir det jävligt att få tillbaka spindeln i rätt läge på fjäderbenet efteråt då? mvh //Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.