AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.529

F10 520dA Motorryck 1600-1900 rpm

Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Hej, jag har ett skumt fel på min F10. Det känns som motorn tvekar eller rycker, förekommer oftast vid körning mellan 110-120 km/h och vid jämn fart. Fenomenet uppstår mellan 1600-1900 varv. Det finns även en tråd på Bimmerpost om detta: Länk

Finns det någon här med erfarenheter av detta? Jag ska förbi handlaren (Bilia Gbg) på torsdag och se om dom har några idéer..
Jag har också märkt av detta. Vid motorvägskörning och jämn fart så kan det rycka till 10-20 gånger i följd. Ryckningarna är dock väldigt små och korta och märks oftast inte av passagerare. Har en långresa inplanerad nästa vecka där jag tänker prova om problemet uppstår vid sportläge eller manuell växling också.

Min bil har bara gått 190 mil så det känns lite jobbigt att behöva uppsöka verkstad redan :/
sl
31
sloven
BMW520D M-sport-11
Hej,
Jag har också märkt av detta. Vid jämn fart så kan det rycka till mellan 5-10 gånger,
bilen har gåt 450 Mil 520d. Skall uppsöka verkstad.
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Nej det är ingen höjdare att behöva uppsöka verkstad efter några hundra mil i en bil för runt halvmiljonen. Har några kollegor med 520d tillverkade i slutet på förra året och dom har inte detta felet. Skumt att ett sånt här fel bara kan slinka med in i produktion...
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Jag kan förresten tillägga att min bil verkar rycka mera vid temperaturer mellan 12-18 grader än runt 25 grader.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Pröva:

1) hit start button once to turn on power (Don't start the engine)
2) then press the accelerator down to the floor for 5 sec
3) then hit start button once to turn off power
4) then remove foot from accelerator
5) then waite for 2 minutes
4) then start the engine like normal and try it out!

Jag tar allt på fullaste allvar.
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Jaymz: Tack för tipset, jag testade detta och trodde först att det hade hjälpt men i morse skuttade bilen fram i 110 igen.. suck. Har den här "reseten" funkat i din bil?
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Har inte testat, läste det på en annan sida. Tror det var en temporär lösning från BMW och en TSB är på g.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Testa och ta bort batteriet en stund, så att motorprg varan får "lära upp" sig på nytt. Kanske hjälper.

//Lasse
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
En liten uppdatering:
Lämnade in bilen till Bilia Gbg idag och fick ett trevligt bemötande. Bilen ska kopplas upp för avläsning av ev. felkoder och sedan skall ett PUMA-ärende skapas om det inte finns någon ny mjukvara tillgänglig. Återkommer när jag fått tillbaka bilen...
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag umgicks nyligen 5 dygn med en 520dA touring, producerad dec 2010. Märkte också ryckande vid de varvtalen (dock inte konstant utan kom då och då). Rätt lindrigt, men för en bilentusiast klart märkbart. Jag avverkade 260 mil så det var ingen tillfällig inbillning utan det hände minst 10 gånger. Bilen hade rullat 1950 mil när jag gav tillbaka den till BMW. Verkar alltså kunna drabba även bilar från sent 2010. Är det här ett programvarufel?
Bra bruksbil för övrigt. Extremt imponerad av förbrukningen och kraften redan från låga varvtal.

Internationellt E34 M5 register Länk
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Nu har jag fått tillbaka bilen och ryckningarna orsakas av ett fel i motorstyrningsmjukvaran som gör att EGR-ventilen inte gör det den ska. Det kommer ny mjukvara under september som fixar till detta.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Hoppas verkligen ni får ordning på dieslarna. Min bensinare har varit inne för motsvarande fel tre eller fyra gånger men riktigt bra har det inte blivit. När någon frågar vad jag tycker om bilen brukar jag svara "bra för att vara dålig".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.