AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.411

Generator till E39 530

Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Under årets Danmark-semester så passade givetvis generatorn på att packa ihop. Tack och lov så fanns det nog med kräm i batteriet för att lyckas ta oss till färjan och över till Varberg där vi hade vänner (och lite verktyg) som väntade.

Att hitta en generator på skroten visade sig dock vara lättare sagt än gjort. Det finns uppenbarligen en massa generatorer för e39:ans olika modeller och det är svårt att se vilka generatorer som passar till vilka modeller. Skrotarna går enbart på tillverkningskoden på generatorn vilken BMW inte har koll på eftersom de endast går på BMW:s egna koder. Själv hade jag en Bosch med tillverkningskod 0124515050 av vilken det inte fanns en enda att tillgå på Sveriges skrotar. Jag fick därför köpa en utbytes på BMW i Varberg som visade sig vara en Valeo med tillverkningskod 7501599. Om det kan vara till någon hjälp för någon så är i alla fall dessa kompatibla med varandra. I slutändan så var det väl i.o.f.s. lika bra att sätta dit en ny generator så slipper man i fortsättningen bekymra sig för den i alla fall, dock kostar den ju närmare 6 tusen.

Trots att jag vid bytet lyckades slå av tappen för avtappnings/cirkulationsslangen på expansionskärlet (den som sitter högst upp på kärlet precis under luftningsskruven) och även blev tvungen att köpa ett nytt expansionskärl så slutade dock semesterturen lyckligt....

Olle D
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Kolla med generatorservice i Uppsala , om det är "rätt" fel på din generator så kan dom renovera den för bra mycket mindre än vad en ny kostar .
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Bra tips, dock så har jag ju inte den gamla kvar då den togs som inbyte när jag köpte den nya. Bra att veta dock om det händer i framtiden...

Mvh

Olle D
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Uppfattade inte att du köpt en ny (läste nog inte så noga) , surt när bilen går sönder på semestern !
Dock så är ju nytt alltid nytt så nu lär du ju slippa bry dig om några fler generatorfel :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.