AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.398

Kabelbrott och nyckel slutat fungera

Visa användare
80
henkefri
Skoda Enyaq RS Coupe 2024
Saab 93 Aero 2001
Hej
På min 523 touring -06 så har jag haft diverse små elfel på slutet, det har varit dålig radiomottagning, cd-spelren fungerar inte och shoppingluckan har ej gått att öppna.
Efter att ha läst mängder av supertips på forumet så började jag med att kolla kabelbrott i höger bakstam och där såg jag 4a kablar som var av. Då shoppingluckan var en av de funktioner som inte fungerade så var jag för att kunna komma åt kablarna ta mig in med en mindre avbitare och knippsa av de fem kablar som inte var av och sedan dra ut en änden genom högtalaren i taket bak och den andra utåt med öppen hel baklucka. Skaffade sedan bra kabel och skarvade och lödde ihop rätt kabelfärg med varandra. Funkade skitbra då både shoppingluckan och radiomottagningen då började fungera.
Mitt problem, när jag tvingades klippa av kablarna utan att kunna märka upp dem så finns det te stycken som är bruna och jag vet inte hur de skall kopplas. Det som hänt är att cd fungerar fortfarande inte, kan inte läsa skivan samt att fjärrkontrollen på nyckeln slutat fungera.
Jag misstänker att de en bruna är till elbakrutan, den andra är till cd och den tredje är till fjärrkontrollen.
En fråga som jag har är om det kan vara så att fjärrkontrollen tappat kontakten med bilen och då behöver programeras och i så fall hur gör jag!?
Fjärkontrollen fungerade perfekt för det att jag inledde operation löda ihop kablarna.

MVH Henrik
Visa användare
80
henkefri
Skoda Enyaq RS Coupe 2024
Saab 93 Aero 2001
Finns det ingen som haft problem och tappat kontakten med fjärrkontrollen på en E60 E61 och vet hur man hittar kontakten med bilen igen? Är lite tråkigt när larmet går varje gång jag låser upp bilen med nyckeln. Tills jag fått till det, går det att stänga av larmet på något sätt!?

MVH Henrik
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Låsre du med nyckel så larmas den väl inte? Men jobbigt med samma färg på kablarna, Märkte upp mina så gott det gick när jag bytte baklucka på Sedan. Det är väl bara att prova dig fram och hålla koll på säkringarna, 7 olika kombinationer får jag det till :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.