|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Men med bra kontakt mellan polerna går det alltid att starta direkt annars är något fel. Och man behöver ju inte ladda det tomma batteriet först. Det hoppar omedelbart upp till åtminstone över 12V utan problem. | |
|
Om vi diskuterar startkablar så blir det bra kontakt först när gripklorna har kopparinlägg eller bättre. Tunn plåt och liten kontaktarea är inte mycket att hurra för när all startström skall gå via startkablarnas klor. Visst, det kan gå men någon orsak måste vi finna iom att det inte gick i det här fallet. mvh/ Anders |
|
|
Men samtidigt är ju strömmen som krävs för att starta en bil ibland aningens överdriven? Runt 100A sommartid och 200A vintertid _ungefär_. Men håller med, låter ju mycket troligt att det inte gick pga otillräcklig kontakt. |
|
|
Har startat bilen igen och varit ute och kört mer än en timme nu. Fortfarande inte laddat batteriet, det gick hur bra som helst att starta denna gång... Undrar om det blev någon tjuvström av lysinställningen trots allt. En sista fråga, CTEK ska gå att ha i utomhus också, även om det är fuktigt och regn, eller? Om jag läst rätt på nätet ska den vara säker att ha utomhus. Och tack för all hjälp allihopa, jag har lärt mig en hel del. |
|
| Har ju förstås huven över då, hade inte tänkt det skulle regna in i motorrummet... :P | |
|
konstigt om den bara börjar funka sådär spontant.. men som tillägg kan jag säga batterier som är helt färdiga/trasiga kan ibland motarbeta starthjälpen.. det är som att batteriet försöker stjäla en del av strömmen som du vill ha till startmotorn osv. Exakt HUR det blir så vet jag inte, men jag vet att det kan bli så av erfarenhet. jag skulle säga, byt batteri, det är aldrig dumt att ha ett fräscht batteri.. ger ju en viss trygghet och man kan få ett riktigt bra runt 800 eller så, spana efter kampanjer. Inte så ovanligt att tex bilfirmor som har små pyttebutiker köper in jättelass av ett speciellt typ av batteri o säljer billigt eftersom dom fått bra pris pga jätteorder. Eller ja, är batteriet nytt så kan det ju vara värt att testa först, men man får jämt gamla batterier när man köper beg, om folk har bytt till ett nytt så stoppar dom ofta in nåt gammalt skit när dom ska sälja verkar det som |
|
| Drog in CTEK:en och den visar halvt batteri, dvs laddar upp nu. Men jag ska nog spana efter ett nytt också, kan bli att köpa ett till veckan när affärerna öppnar igen. Men funderar på vänta till efter onsdag då bilen är tillbaka efter "Inspection I"... Då vet man hur mkt mer utgifter man har antar jag... ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.