|
|
|
|---|---|
|
Kan detta eftermonteras eller hur hanterar man detta? /Anders | |
|
Bluetooth kan definitivt eftermonteras. Finns till och med DIY till vissa modeller. Frågade om det på BMW för vår bil och de ville knappt ge en offert. Men mellan 15-20k skulle jag räkna med i det fallet (E90). Iphone-anslutning vet jag inte, är det speciella kablar för just Iphone som man vill åt? Själva mjukvaruändringen borde (i teorin) vara minimal. |
|
|
Vad menar du med Iphone-anslutning? Vill du kunna ringa med iphonen över BT eller hur tänkte du? Har en MULF2 över som funkar för ovan. Jag tar allt på fullaste allvar. |
|
|
jaymz, precis. Har hittat en fabriksny lagerbil som jag ev tänkt köpa men ser att den verkar sakna både Bluetooth o Iphoneanslutning. Otroligt märkligt på en bil som kostar brutto 824 tkr... /Anders |
|
| Om Iphone-anslutningen handlar om en utökad funktion på bluetooth-funktionen så borde det inte vara några som helst problem att eftermontera. Det är ju i så fall ren mjukvara som ska till. Vad gäller bluetooth så är det även lite kablar och antenn som ska monteras, men det ska inte vara några konstigheter att eftermontera. | |
|
Är inte Iphone anslutningen enbart snap-in adaptern så telefonen laddas och ligger gömd i armstödet? Den kostar vad jag vet 1500kr att eftermontera, dock måste bilen ha BT från början.... Om det går att fixa BT kan du ju alltid streama musik och telefonboken från din Iphone utan själva adaptern. Dock håller jag med om att det är märkligt att BT saknas på en såpass dyr bil. |
|
|
ja otroligt, nån måste fått hjärnsläpp när man specat med Aktiv styrning, adaptive drive, komfort access, speed limit control mm men inte Bluetooth framförallt. Saknar även backkamera som jag hade velat haft men kan leva utan den och det går kanske också att eftermontera. Kostar BT cirka 15 tkr att eftermontera? /Anders |
|
|
Om du bara ska ha BT-funktionen borde det inte gå lös på mer än max 5 tkr. Jag tar allt på fullaste allvar. |
|
| Anders, det är väl bara kräva att BT ska ingå om det ska bli affär.. ;-) annars tror jag Navtv.com eller Mobridge har lösningar för ca 5k. | |
| Monteringsatsen till min bil kostade 900+moms (endast BT) och sedan tillkommer boxen (ULF) ca 5000 kr plus uppgradering av bilen. BMW själva vet inte om man kan ta en beg. box och ge den ny identitet så att den passar till min bil. Innan beställning av box så kollar man hur bilen är utrustad och sedan anpassas boxen efter detta påstår man. Kan man byta iD på boxen så är jag intresserad av din Jaymz om den passar till min bil. | |
| Som jag fattat så byter man inte ID på delarna. Allt går att eftermontera oavsett om det är nytt eller begagnat, det som måste göras är att programmera om bilen så att den "godtar" den delen som är "ny" för bilen. Är ganska enkelt att göra med lite hjälp och tar 5 min, har gjort det två gånger då jag eftermonterade navin. | |
|
Jag la ner projektet med den felspecade bilen och har en annan på gång istället, men tackar hemskt mycket för den nya insynen i Bluetooth problemet som jag fick. /Anders |
|
| Min erfarenhet av Bluetooth på Iphone 4 samt Itouch är att de helt enkelt inte fungerar. Alls. Så prova din Iphones BT innan du beställer funktionalitet till din bil. Eller köp en Android som är ljusår bättre. ;) | |
|
Vad noga är det då att man får precis rätt box. När vi tog fram rätt nummer till min box så var man i princip tvingat att mata in hela utrustningslistan i ETK:n innan man fick rätt reservdelsnummer. Sedan var detta nummer reservdelsändrat så nu är det ett nytt nummer på ULF boxen till min bil. Kan jag köpa din box och sedan så fungerar den till min bil? Eller innebär uppdaterade reservdelsnummer att boxen klarar av flera finnesser med fler telefoner? eller fixar BMW detta när man uppgraderar bilen. Det vore ju skönt om man bara kunde ta en box från bil med samma årsmodell och montera den och köra ivag bilen till BMW för anpassa bil oh BT och sedan fungerar det. |
|
| Man behöver inte leta någon speciell box med speciella nummer. Allt som installeras efterhand så måste även programvaran uppdateras. Jag har gjort det över nätet med en obd2-ethernetkabel, kostar ca 1000:- att uppdatera och funkar kanon (tar 5-10 min) | |
| Jaymz: du får gärna berätta mer hur det fungerar med uppdateringarna, hur gör du detta via inpa-programvaran? Eller hur fungerar det? Kanske dum fråga men jag skulle gärna vilja veta. | |
|
Jag har inte en susning över hur man utför själva programmeringen för att få det att funka. Anledningen att jag vet att det funkar på det sättet är att jag ville eftermontera navi prof i min bil och alla sa att det antingen var omöjligt eller skulle kosta enorma summor. Så jag läste allt jag kunde hitta på nätet och till slut köpte jag alla delar från en krockad bil och lyckades eftermontera grejorna samt fick hjälp med att programmera in dem så att allt fungerar, allt till lägre kostnad än nypriset och väldigt lite tid praktiskt, förutom kunskapsinhämtningen. Det finns en hel del personer/firmor som kan hjälpa till med programmeringen och den funkar som så att du köper en obd2-ethernetkabel och kopplar upp bilen mot Internet. Den som ska programmera ansluter till bilen över Internet och programmerar med hjälp av ISTA-P (tror jag) in de nya delarna som bilen ska känna igen i systemet. De som hjälpt mig har köpt licenser och uppdateringarna av BMW så när jag lämnar in bilen för service eller ngt annat kan de se i sina system att delarna sitter där och är programmerade korrekt, till skillnad om man köper hemmagjorda adapterkablar mm som aktiverar funktioner. Gör man det enligt detta så får man betala BMW för nya koder för delarna som de genererar fram mot ditt VIN. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.