|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| xyle: Alla E36 M3:or (förutom US) har oljetempmätare under varvräknaren. Länk | |
|
Fredde71: Ne det har du rätt i. Kanske ska köra på 5W ändå. gOry: Jag är nästan säker på att jag inte har en sådan. Ska gå ut och kolla igen men som sagt nästan säker. Men min kommer från Italien från början men det borde inte vara någon skillnad? |
|
| Har du SMG kanske? | |
|
Efter att ha gått varvet runt här så är vi alla överens alltså. Så trevligt! :) Jag tror som sagt inte att det spelar någon större roll i det här (eller de flesta andra fall) ifall man kör på en 0w30. 5w40 eller 10w60 olja om vi bara pratar tröghet. Du kanske t.o.m. byter olja tätare än rekommenderat och då har det ännu mindre betydelse. Dessutom är prisskillnaden hit eller dit oftast mindre mellan de olika oljorna i sig än beroende var man köper ifrån. Helt klart är att många tänker att det som är rekommenderat måste vara bäst. Det är sant om man vill att t. ex. garantin ska gälla, men i många andra avseenden behöver det inte vara så och jag tror inte att BMW tycker illa om att xyle har kört på 10w60 istället. Lätt för mig att säga, men du förstör inte motorn på att göra det. Om ni orkar så ställ ut 0wXX och 10wXX och kolla en sommarmorgon hur mycket det skiljer i tröghet mellan dem. Kolla sedan hur trög en 0wXX är en vintermorgon när det är -15 så märker ni att temperaturskillnaden är rätt mycket större än den mellan de olika klasserna vid samma temperatur. Vad jag menar är att slitageskillnader mellan olika klasser vid sommarkörning är relativt små. Däremot skulle jag (återigen bara tro) att det kan vara en viss skillnad om man kör uppåt 130-140 grader relativt ofta och länge mellan en XXw30 och en XXw60. Hur som tror inte jag att du kommer att kunna härleda ditt kommande motorras till att du köpte "fel" olja. :D |
|
|
"Däremot skulle jag (återigen bara tro) att det kan vara en viss skillnad om man kör uppåt 130-140 grader relativt ofta och länge mellan en XXw30 och en XXw60." Jag tror att om man kör bilen så hårt på vanlig väg ofta så hänger nog körkortet väldigt löst ;-) |
|
|
Väldigt löst! Enda möjligheten är väl om man står och burnar en halvtimme eller tokkör bilen på ettan en lång stund. Men då hjälper nog ingen specialolja i världen, det kommer att bli dyra reperationer ändå. Även på annat än motorn... Efter många varv på bana med en standard M3 E46 en riktigt varm sommardag så har det aldrig varit i närheten av några 130-140 grader. Att man skulle göra det på "allmän väg" verkar otroligt! ;-) Men nog om detta. Jag tror att alla har fattat vad som gäller! "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
| Hur kör ni egentligen? Gasen är till höger! :D Om du vill Fredde71, kan jag prova med din och se hur varm den blir på vägen... ;) | |
| Har bara några månader kvar på min prövotid så jag får nog hålla mig lite i skinnet haha. Men det är svårt att motstå att gasa, det svarar ju så jävla bra! jag har smg så det står vilken växel jag har ist. Men finns det något sätt att se oljetempen i ett smg? | |
| en smg* ursäkta stav fel. Groggen börjar ta värka haha | |
|
Jag kör fort men inte idiotiskt! Så testen klarar jag bra själv, ingen annan kommer in i förarsätet på min ögonsten. ;-) "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
| Man behöver inte köra idiotisk för att få 130 grader i oljan... Ytterligare en tråd som spårat ur. :I | |
| Någon av er som vet om man kan se oljetemperaturen på en smg? | |
| Kollade i OBC secrets Länk men de verkar inte finns något för olje temp. Tror du får montera en egen mätare. | |
| Tycker det verka väldigt korkat att ersätta den. ja jag får nog göra det. Tack för länken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.