AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.436

Olja till m3an

Sida 1 av 2
xy
81
xyle
328i coupé -95
2000cs -67
Jag tänkte byta olja i bilen(m3 3.2 smg e36) min. Jag kör bara på sommaren, jag kan inte påstå att man är ute och söndagskör när man väl kör. Har sätt mycket om Castrol Edge 10W-60. Men såg att vissa skrev att det skulle vara till e46 och inte e36. Och enligt castrols tabell så ska jag ha: Edge 0W-30 eller Magnatec 5W-40 C3. Så vad kör ni andra m3ägare med? Ska beställa olja ikväll så jag är tacksam för svar.

Mvh Andreas
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
År 2000 så samarbetade Bmw med Mobil1, då rekommenderade de deras olja till M3 e36, jag körde min i nästan 10 år med Mobil1 5w-50 oljan....utan problem.
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Kör min 3.0 på Castrol Edge 10W-60, tycker den går tystare och finare med den oljan, så bara av den anledningen tycker jag det är värt det. Köpte min olja av denna firma för att hålla nere kostnaden lite Länk

Passade på att köpa castrol till växellåda och bakaxel på samma gång då samma firma hade den till bra pris oxå.
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
10w60 går nog jättebra, särskilt om du inte kör på vintern och gärna kör lite varmare. Sedan tror jag du har svårt att märka någon skillnad oavsett om du kör t ex Castrol, Mobil eller Shell.
xy
81
xyle
328i coupé -95
2000cs -67
Tackar för svar! Ja det blir nog 10w60. Men som jag har fattat så är edge och tws samma produkt fast olika namn?
xy
81
xyle
328i coupé -95
2000cs -67
Pär:an: tack för länken. Såg billigt ut! Funkar det bra att handla där ifrån?
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Köp efter Castols rekommendation, om du inte enbart kör på bana.
Edge 5W-30 är en bra olja som du hittar billigt här:
Länk
Ae
26
Aero abuser
BMW M3 -93
Jag har köpt olja av honom på anonsen trevlig kille :)
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Tittat i instruktionsboken och vad den säger? Varför välja något annat än den olja som de som byggt bilen föreskriver? Visst man kan kanske spara några hundra på ett oljebyte, men är den lilla pengen värt risken? Och på länken ovan finns det bra pris på den riktiga oljan.

Titta i boken och kör på den som där rekomenderas, det är min åsikt.

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Fredde71, men i det här fallet så funderade xyle (TS) på en dyrare olja om jag inte fattade fel. Och så kan det ju vara så att han i och med att han inte kör på vintern kan använda en bl a tjockare olja som fungerar bättre vid höga temperaturer om det nu är vad han vill. De som byggt bilen rekommenderar en olja som fungerar i ett kanske bredare användningsområde än vad xyle har nytta av.
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Dyrare/"Bättre" olja är inte alltid bättre för en motor som utvecklats för en viss typ av olja. Lager och annat är konstruerat med hänsyn till en olja av viss viskositet. ("Tjockhet")
Det som BMW rekomenderar i instruktionsboken fungerar mycket bra vid bankörning sommartid, så det funkar nog även för inspirerad landsvägskörning.
Vid utvecklingen av bilen så ingår mycket nötning på tex Nürnburgring, så man kan nog lungt slå i det som rekomenderas i instruktionsboken även om man tycker att man kör "hårt". Istället för att chansa på en olja av annan typ som kanske inte lager och annat mår bra av.

Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Största slitaget motorn utsätts för i vanliga fall sker vid kallstarten, där fungerar 5w-30 oljan bättre än 10w-60.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Här kan du söka vilken olja Mobil1 rekommenderar:
Länk
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Fredde71, du skrev själv "Visst man kan kanske spara några hundra på ett oljebyte, men är den lilla pengen värt risken?" i den här tråden och det måste väl ändå varit riktat till xyle? Sen skriver du "Dyrare/"Bättre" olja är inte alltid bättre för en motor som utvecklats för en viss typ av olja." Hur ska du ha det? ;)

Och att "Lager och annat är konstruerat med hänsyn till en olja av viss viskositet." stämmer inte alltid. Dessutom är utvecklingsarbetet fyllt av en mängd kompromisser. Framför allt beroende på att man som tillverkare måste ta hänsyn (mer eller mindre) till ALLA tänkbara kunder (jag jobbar som ingenjör med motorutveckling). Återigen: Om xyle tänkt använda bilen på ett annat sätt kan det vara så att det är bättre att använda en annan olja än den BMW rekommenderar. Det stora problemet är nog att ingen av oss kommer få veta om det var bra eller dåligt.
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
MM, det beror lite på hur man använder bilen och för att ta det en gång till: om xyle bara kör på sommaren och vill gardera sig för hårdare körning så tror jag att det kan vara så att det totala slitaget om inte blir lägre så tar ut sig med en 10w60 jämfört med en 5w30 övriga egenskaper hos oljan lika. Som jag skrev till Fredde71 så tror jag iofs inte att någon av oss kommer kunna säga att det ena var bättre än det andra. Det är svårt att med vardagskörning testa olika oljor under samma förutsättningar.

xy
81
xyle
328i coupé -95
2000cs -67
Tack alla för svar! blev en livlig diskussion här haha. Som motorsport5 säger, jag vill ha en bättre olja som är anpassad till min körning, sen så gjordes instruktionsboken 1997. Och det borde ha hunnit kommit bättre oljor på de här åren. Sen så tror jag med att oljorna som står där är året runt och för alla typ av körningar. Men om nu 10w60 nästan är skadlig vid kallstarter så får jag nog ta och köpa 5w30 ist. Nu är inte jag någon expert men man ska väl låta all olja bli varm innan man gasar.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Körde alltid lugnt med min m3:a innan oljetempen nådde 80grader, har för mig att det står i instruktionsboken också.
xy
81
xyle
328i coupé -95
2000cs -67
jo men det ska man göra. Därför tror inte ja det spelar någon roll om man har lite "tjockare" olja för det är så pass varmt ute så de borde inte vara någon fara vid start sen låta den bli varm innan man gasar. Förresten hur visste du när oljan blev 80 grader? hade du oljetemp mätare i bilen? funderar på att skaffa en för jag tror min olja blir jävligt varm.
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Jag håller med dig i allt du skriver Motorsport5. En bil är alltid en kompromiss eftersom den ska passa för de flesta körförhållandena över hgela världen. (Oftast)

Men om man nu resonerar såhär som du skriver:
"MM, det beror lite på hur man använder bilen och för att ta det en gång till: om xyle bara kör på sommaren och vill gardera sig för hårdare körning så tror jag att det kan vara så att det totala slitaget om inte blir lägre så tar ut sig med en 10w60 jämfört med en 5w30 övriga egenskaper hos oljan lika. Som jag skrev till Fredde71 så tror jag iofs inte att någon av oss kommer kunna säga att det ena var bättre än det andra. Det är svårt att med vardagskörning testa olika oljor under samma förutsättningar."

Men om man bara tror så kanske det är bättre att gå på det som tillverkaren rekomenderar? (Om det nu inte är så att man ska köra mycket på bana för då finns det helt klart andra frågor som avgör valet av olja. Men att så skulle ske framgick inte av Xyles inlägg. Bara att han endast kör sommartid och inte så sakta.) Och självklart har oljorna utvecklats sedan instruktiopnsboken trycktes 1997 som skrevs ovan, men viskositetsklasserna är det samma indelning på. Så en nyutvecklad olja avsedd för det tänkta fordonet och med rätt viskositetsklass skulle jag slå i min motor.
Nu är väl våra bilar som skrivit inlägg i tråden iofs så gamla att garantin försvunnit, men jag tror inte att BMW är så glada om man kommer in med ett motorras och det framkommer att man inte kört på olja av rekomenderad typ. Då är det nog bara att slanta upp för ny motor/reperation. Inga garantiåtaganden eller goodwill skulle bli aktuellt då tror jag...

Men var och en gör givetvis som de vill och TWS 10W-60 är en "Bättre olja" än SLX 5W-30. Men bara i en motor som konstruerats med tanke på denna viskositetsklassen och under normala körförhållanden. Att byta viskositetsklass till en annan än föreskriven av tillverkaren skulle jag kolla upp noga innan jag gjoirde iaf.

xy
81
xyle
328i coupé -95
2000cs -67
Fredde71: Det är därför jag läser runt och även starta en tråd här. För att få lite mer kött på bena. Jag vill inte förstöra bilen! Men ska bara köra sommartid och inge söndagskörning men inte bankörning heller. Så 0w* det skippar jag. Men det jag bollar mellan är 5w* och 10w*, vill självklart ha det som är bäst för min körning och motor.
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Jag förstår precis vad du menar Xyle. Och det är ju detta som är så bra med forumet. Här finns all expertis på BMW representerat, i hela landet. Kannon!

Jag vill bara liksom framföra att BMW nog anade att en M3 inte skulle söndagsköras när de konstruerade den. Och de tänkte nog på detta även när de skrev rekomendationen på vilken motorolja som skulle användas! ;-)

Så sticker man inte ut extremt i sitt brukande av M3:an, läs timmar med bankörning eller körning i lufttemeraturer på över 30 grader , så är jag övertygad om att BMW:s rekomendation av viskositetsklass och klassning är det bästa valet för din bil. Sedan vilket fabrikat oljan har, om man väljer någon av premiumtillverkarna, spelar mindre roll.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.