|
|
|
|---|---|
|
Redan från starten när jag hämtade ut min 320d i September 2009 har den hackat lite då och då kring 1500 varv. BMW Centralen i Nacka, numera Bilia Group, har varit extremt sega med att göra något åt saken, men det är en lång historia. Efter många besök är beskedet att 320d är så snål så den gör så ibland... Jag tycker det känns trist att den hackar lite då och då. En bil ska väl inte hacka!? BMW säger att de har skickat motordata tilll tyskland för analys. Denna har ej givit något svar. Finns det någon person här på forumet som vågar gissa vad som är fel? PS Ja, kopplingen hackar även på min 320d. Hur många är vi egentligen? | |
|
Nu har jag inte diesel men problemet är (var) samma som med bensinmotorn N53 i min bil. Fråga om den har den senaste mjukvaran. BMW laddar bara ner uppdateringar på fabrikens inrådan eller om kunden klagar rejält. Frågan är om mager bränsle/luftblandning är ett fel eller som bilföretagen säger "egenskap". Har fått 4 el 5 uppdateringar i min bil. Nu är den ryckfri men drar mer bränsle än tidigare. Varför inte kräva återköp om du har konstanta problem med både koppling och ryckningar. Snart går garantin ut och då struntar BMW i din bil även om den inte är OK. Kanske har du en leasingbil och då är det ju inte lika viktigt att agera? |
|
| Fasen min 325 08 tycker jag har en ryckig gång när jag åker på farthållaren... en uppdatering av mjukvaran alltså? | |
|
Jag har läst om möjligheten att uppdatera programvaran. Det blir säkert som du säger att den blir aningen hungrigare på bränsle. Jag har bokat tid för service så jag får se hur de hanterar mig denna gången. Jag flaggade för att jag är väl påläst om huggande koppling när jag bokade tiden. Det blir spännande om jag får höra en massa skitsnack eller om de erkänner att det är ett sedan länge kännt fel. Trist att det alltid är ca 30 dagars väntan på service- och garantiåtgärder. De 36 månaderna går snabbt när man väntar så länge på att de ska kika på bilen... När de sedan kikat på bilen får man boka en ny tid därför att de inte kikade tillräckligt noga... Det är en privat bil, så jag är mycket intresserad att inte bli snuvad av BMW. Kanske ska jag föreslå att köpet hävs. Om jag säljer den själv måste jag ju berätta att den hackar ibland och rycker när man ska iväg. Undra vilket pris man får då... Jag tror bestämt att jag ska be att få skriftligt på alla deras förklaringar. T ex "Nä du vet, den är så snål så den hackar ibland..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.