|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Vevhusventilationen är svår o kolla utan att byta ut den..slangar o membran brukar ju va ganska dåligt utan att man kan se de för blotta ögat genom hål på slangar osv.Pysljud,gurgel,taskig tomgång,misständ,bränsleblandn mager,Fuel trim bank 1,sörja under oljelock,svårstartad är symtom jag fått på mina, men jag har ju andra motorer på mina.. superman |
|
|
En teori som GBG Bilservice nämnde när jag var där i våras var att det är relaterat till valvetronic systemet. Ska höra med Auto7H imorgon om dom har kollat det. När man vrider om tändningen knarrar det som bekant - men jag tycker att det knarrar lite annorlunda mot när jag köpte bilen, nästan som om det är något som kärvar. När det gäller kallstart så har jag märkt att man minska missljudet om man vrider om tändningen två gånger istället för än. Är det styrdonet för valvetronic'en som "knarrar"? Läste mig till att motorn kör tomgången utan valvetronic när den är kall, och går över till valvetronic när den är varm. Att motorn dör på tomgång (och ibland när man kör) händer bara när den är varm. |
|
|
Var återigen i kontakt med Auto7H nu. De att det är 95% chans att det är DME-boxen som är paj. Tydligen så har de mätt upp alla insignaler och sett att de är OK, och även uteslutit valvetronic-motorn. Är det någon här som har varit med om att DME-boxen har gått sönder? |
|
|
Med tanke på att det kostar ca 12000 att BMW byter DME'n så tänkte jag börja med att kolla själv om det går att hitta felet, det kan ju vara något enkelt som att en mosfet transistor har gått, ärg på någon kontakt eller en lödning som har släppt. Om det inte löser sig den vägen så tänkte jag köpa en beg DME från tyska ebay. Det verkar som man kan få ett beg kit med DME + EWS + tändningslås + dörrlås + nycklar för ca 2000kr där. |
|
|
Verkstan hade bytt olja och filter vilket verkar ha minskat problemen med att motorn lät som en skördetröska vid start. Antagligen så hade filtret kläggat igen vilket gjorde att det tog längre tid innan lyftare etc fick smörjning. Felsökning och oljebyte hos Auto7H gick på 3000kr den här gången. Än så länge har det här felet kostat mig ca 7100:- i felsökning. Desvärre så kvarstår felet med att motorn dör spontant. En sak har ändrats: Nu lyser båda gula (!) och DCS-avstängd-lampan konstant, direkt efter start. Kanske är det läge att läsa av felkoderna igen. Jag öppnade DME-boxen för att se om det fanns några synliga fel som korrosion eller spruckna lödningar. Hittade ingenting. |
|
| En annan sak som jag har noterat nu är att motorn faktiskt går bra och tyst till precis när den blir varm, då dör den under en halv sekund, kommer som ett brev med posten precis när temp-nålen når 90 grader.. | |
| Har du fått löst problemet än? För jag har dessvärre fått exakt samma fel på min bil nu och har ingen aning om var jag ska börja någonstans :/ | |
|
Kan du beskriva när det händer och hur? För mig verkar det nästan som det är någon del som blir för varm. På sommaren så händer det precis när kylningen går igång vid en motortemp runt 90 gr. Sedan kan det hända igen, speciellt vid hård belastning. Tex. när jag hade kört ca 45 minuter på motorväg och kom uppförl en lång backe. Provade drifta lite på en stor parkering häromdagen när det hade kommit nysnö, motorn fick varva rätt bra och blev nog ganska varm. Då dog den flera gånger. Känns som någon sensor spökar vid uppvärmning. |
|
|
Jag hade problem med att min 318 -03 dog spontant och bara för en kort sekund i somras. Fick felkoder på kamaxel och vevaxelgivare mm. Då hade BMW (novation uppsala) info i sina system om att andra haft samma problem och lösningen var att byta några givare samt programmera om datorn. Kostnaden för detta blev 4-5000 ungefär och efter det funkar den fint. /Jonas |
|
|
Vilka givare bytte dom? Jag har fått både kamaxelgivare och vevaxelgivare utbytt, men det blev ingen skillnad. |
|
| Min bil gjorde exakt så som du beskriver att din gör.. dessvärre är min bil stendöd just nu och vägrar starta överhuvudtaget. Har bytt vevaxelgivaren då jag fick felkod på denna utan framgång så det är la kamaxelgivarna som står på tur! Förhoppningsvis försvinner problemet efter ett byte av dessa men jag är måttligt skeptisk faktiskt :( | |
|
När jag har haft liknande fel har det varit tändmodulen som börjar krokna... Jag pratar om misständningar vid varm motor som leder till tjyvstopp.. Vid ett tillfälle på en Saab var det relät till bränslepumpen som var slut, då tvärdog bilen men ville inte starta direkt, som din gör... Kolla stiften och sedan tändmodulen är mitt tips.. |
|
|
Uppdatering: Fortfarande samma beteende, dör spontant när den är varm. Ibland kan man köra flera bil utan stopp, ibland kan man bli stående efter bara 5-10 min. Kan man kolla tändmodulen på nåt enkelt sätt? Det känns garanterat som något el-relaterat fel i vilket fall. Förresten så har den aldrig dött när jag har kört med farthållaren på. |
|
|
I ditt första inlägg läste jag att när du startar bilen så låter den. Jag hade för ett par år sen en Bmw 318-03 med samma motor som i din (n42) och bytte till den uppgraderade kedjespännaren. Typiskt rassel som oljud vid start. Nu säger jag inte att detta kan vara orsaken till allt detta som uppstår med din bil, men kan vara värt att testa byta den då kedjan är kanske slapp. Den kostar ca 200-300kr hos ÅF och tar inte många minuter att byta. Du kanske redan bytt den iofs.? |
|
| Motor-rasslet vid start försvann vid byte av oljefilter så jag tror att felet var så enkelt att filtret var igenkorkat och därmet tog det extra lång tid för oljetrycket att nå normal nivå och börja smörja lyftare etc. | |
|
Uppdatering: Hittade en verkstad som kunde hitta felet, de kom fram till att det var vevaxelgivaren som var kass. |
|
|
Karl Pedal. Jag tar upp en gammal tråd igen eftersom jag känner igen symtomen på min 318 04:a. Löste det sig med vevaxelgivaren och var inte den nyligen bytt på en firma enligt ditt första inlägg på tråden? Med vänlig hälsning, David |
|
|
Japp det var vevaxelgivaren som var felet. Felet helt borta. Första firman hade fel, de kan omöjligt ha försökt byta den. Bilen är till salu nu för övrigt :) |
|
|
Tack Karl Pedal. Läste att pirat tillverkade givare var opålitliga och endast original är att föredra. Vet du om om den satt under insuget å är ganska svår att komma åt? Kanske du mins vad du betalade i timmar? Tack men nej tack ska sälja min bil så fort den blir körbar igen å köpa rymligare bil för barnvagn 😃 Ha de gött i sommarvärmen |
|
|
Tror jag betalade för ett par timmar minst, för verkstan sa att det var ganska meckigt att komma åt givaren. Minns inte riktigt, men eventuellt behövde han till och med ta av insuget och så. Det var nog bra mycket krångligare än att byta kamaxelgivare. Lycka till och ha det gött! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.