|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
318i E46 -02 motorproblem - dör spontant när den är varm och låter mkt vid kallstart Jag har en 318i E46 -02 touring med motorproblem. Den har mätarställning på ca 14500 mil. Det började med att motorn ibland lät som ett tröskverk vid kallstart. Blev lite bättre efter några sekunder när oljetrycket byggts upp. Därefter började den gå ner i tomgång efter varmkörning, så att den nästan dör. (som om tändningen stängs av under en halv sekund) Lämnade in bilen först till en liten verkstad som tyckte det lät som att det var missljud från valvetronic. Han rekommenderade BMW Auto7H, så jag lämnade in den där. De fick felkod på kamaxelgivare, och bytte dessa. De bytte även kamkedjespännare och totalt fick jag ge 2500 för kalaset. Resultatet var oförändrat. Ett tag senare började motorn gå ännu sämre, och även spontant dö efter varmkörning i någon halvsekund. (Tändnigen slogs av). Sedan blev det ännu värre, så nu får jag spontana motortopp efter varmkörning. Därefter är den svårtstartad. Den kallstartar alltid direkt (dock med missljud). Nu lyser även den gula motorlampan konstant. Vände mig till en annan verkstad som bytte vevaxelgivare. Det hjälpte inte heller. Funderingar: * Kan kamkedjan har rappat? (BMW borde väl sett det isf) * Korrision i motorn -> något som rostat sönder? Tror den har gått mycket kortsträckor och jag har sett inslag av rost vid oljelocket. När jag köpte den var det en del "grädde" underst i oljetråget. BMW tyckte det var mycket "koks" på givarna som byttes. Jag har testat att hälla i motorrengöringsmedel och slängt i ny olja. Någon som har idéer om vad som kan vara fel? Förslag på verkstad i GBG med omnejd som rekommenderas? | |
|
Skulle det kunna vara bränslepumpen som är kass? Eller lyftare? |
|
|
ger den felkoder på kamaxelgivare trots byte? isåna fall är det nog läge att de får kolla upp vevaxelns position i förhållande till kammarna,inte helt ovanligt att kedjan rappar över på dessa maskiner. Jag har själv råkat ut för det. |
|
|
Den har rappat på kamkedjan!!!! kör ej med den!!! Be bmw kolla kamtiderna |
|
|
Har lämnat den till BMW nu för att få kamtiderna kollade. Vad kan de göra om den har rappat ett kugg? Räcker det att flytta tillbaka ett kugg eller är kedja/drev förstörda? Hur gjorde du JRocket? |
|
|
Ringde BMW idag för att höra om dom hittat felet än. De har kollat kamtiderna och det är inget fel på dem, alltså verkar den inte ha rappat på kamkedjan. De tror att det kan vara fel på oljetrycket vilket får valvetronic'en att balla ur - och det skulle också kunna förklara varför motorn låter som ett tröskverk första sekunderna. Tycker fortfarande att det är märkligt att det skulle ge felkod på kamaxelgivarna.. |
|
| alla valvetronic låter några sekunder efter start! Vilken firma e den på?? valvtronicen är ju inte ens oljestyrd den styrs ju av en elmoror!!!! | |
|
Den är hos BMW (Auto7H) i Borås och har varit där i ca 7 veckor. De hade ingen tid egentligen men jag kunde ställa den där och så skulle dom kolla på det om det fanns tid över. Igår hörde dom av sig för första gången och berättade att de har uteslutit alla tänkbara fel utom att databoxen kan vara paj, eller att det är glapp i någon kabel. Databoxen kostar ju 10000 att byta, och jag är inte sugen på att chansa på att det är felet. Byter dom den så är den "förbrukad". Vad tycker ni jag ska göra? |
|
|
Tycker du ska powerposta ErikThörn för att få lite mer råd, han kanske kan kontakta Auto7H? Mvh |
|
|
Hej! Tänkte bara höra om felen kom samtidigt,el om de ena felet redan fanns där innan? Har oxå en 318 men den äldre motorn -99..Hade liknande fel när slangen till vevhusventilationen var kass..Den dog på tomgång ibland o när man frikopplade,liksom misstände ibland oxå,samt pendlande tomgång.Hade oxå lite slammerljud vid start,men de berodde nog mest på slitage...Gjorde en omega-oljebehandl o sen blev den utan missljud..Samt fixade slangen t vevhusventilationen.. mvh superman |
|
| e kamtiderna kollade??? vevaxelgivare bytt? | |
|
Mikehunt: Detta låter precis som de problemen som jag har på min e46 320i -00 !! Har 2 frågor till dig som jag postar i denna tråd då de mer eller mindre hör till ämnet. Vad är en omega-oljebehandling? Hur fixar man slangen till vevhusventilationen? (Har inte kollat om min är kass eller ens var den sitter men tänkte i förebyggande syfte) Tack på förhand! =) |
|
|
MikeHunt: Vevhusventilations-slang låter inte alls omöjligt, för jag har märkt att tomgångs-beeteendet påminner lite om när man öppnar locket till oljan. Jag har hällt i oljerengöringsmedel en gång och bytt oljan, det kanske blev lite bättre men problemen kvarstår. Från början dog inte motorn helt när den var varm, det har kommit senare. Det första problemet jag märkte var att att tomgångsvarvtalet gick ner och oljelampan blinkade till. ErikThörn: Ja kamtiderna är kollade och kam + vevaxelgivarna är bytta. De har även mätt oljetryck m.m. |
|
|
Både min 330 o 318 hade liknande problem.På 318 -99:a räckte det med att fixa slangen som går på bakkanten av motorn..Precis där den är böjd var fullt med hål på undersidan.Detta gav en massa olika felkoder som misständn,lambdasond,snål blandning osv. På 330:n var det bara till att byta hela skiten,eftersom den sitter värre till (under insuget) 330:n hade oxå en dålig vanos...orsakade mest konstig tomgång,men ej kärringstopp.Den pendlade som tusan i tomgången. Luftmassemätare (vilket jag bytt på bägge mina) orsakar oxå kärringstopp+motorlampa Bumbe: Omega hade lite olika produkter.Den ena hällde man på i varm motor,körde den 10min,o sen bytte oljan.Sen har dom även en oljetillsatts som ytterligare tystar ventilslammer osv.Sen hade dom en för packningsskydd som mjukar upp gamla packningar i motorn. Jag körde allihopa på både 330:n o 318. Bilarna gick som nya efter de...kan rekomenderas superman |
|
|
Googlade lite på det då jag inte känner igen det och får bara fram en massa omega3-grejer samt en sida ( Länk ) vilket inte gav så mycket efter att ha snabbkollat igenom den. Var kan man köpa dessa produkter någonstans? Tack på förhand! PS. Vet du var denna vevhusventilationsslang sitter på en 320? som på 318 eller som på 330? |
|
|
nu måste vi nog reda ut lite 318i före facelift -02 har m43 med ett ganska vanligt fel på en vevhusventilationsslang i bakkant som spricker. 318i med facelift 02- har n42 motor finns inte en likhet på dessa motorer och dessa har inte alls i samma utsträckning vevhusventproblem. Då de gäller sexorna vilket också är en helt annan motortyp (m54) Har ju ett känt fenomen med frusna vevhusventilationer. (Dessa kan också läcka dock inte så vanligt) Mycket vanligare med tex sprucken insugsbälg. Nu till hans problem! Finns de några felkoder på bilen nu?? Eller finns de inga alls? Har varit för att de har tryckts upp olja i kablaget från oljetryckskontakten på dessa och orsakar kortslutning Då vevaxelgivarkablaaget och de till oljatryckskontakten går ihop. |
|
|
Köpte mina omega produkter på autoexperten,men de finns säkert fler som har dem..Vevhusventilationen på 6:orna sitter under insuget,det är flera slangar o en klocka med ett membran i.De nyare 4:orna har ju som sagt inte så ofta dessa problemen,men säger bara vad jag hade för problem med mina bilar, och att problemen var likadana.Har heller aldrig påstått att motorerna är likadana för det vet nog alla här redan.. superman |
|
|
Erik: bara felkod från kamaxelgivare. (båda är bytta samt även vevaxelgivare). Olja i kablaget är en intressant teori, det borde kollas upp. Auto7H hade tydligen kontaktat BMW centralt för support när de inte hittade felet. De påstår också att de har kollat ALLT, och kommit fram till att det enda det kan vara är antingen databox eller nån kabelhärva som glappar. |
|
| För övrigt så känns det inte helt osannolikt med frusen/sprucken vevhusventilation - problemen började uppstå när det var riktigt kallt under vintern. Är det enkelt att kolla om det är tätt? | |
|
Snackade med Auto7H igen nu, de vill fortfarande byta styrdatorn som nästa steg. 10 000 kr + arbete. Jag tror inte att det är värt att lägga ner de pengarna på denna bilen om man inte är säker på att det här som är felet. Bilen är trots allt 9 år gammal och inte värd så speciellt mycket. Till och med verkstan rekommenderade att jag byter till en annan bil.. |
|
| Snackade med en annan verkstad, han hade en bra idé om att koppla in sig på strömförsörjningen på ett par ställen (tex. drivspänning till kamaxelgivare) och dra in några lampor till kupén för dessa - så man kan se ifall den spänningen plötsligt faller när motorn dör. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.