AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.659

Förstärka bakvagns infästning

be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Eftersom att jag ändå ska plocka ner hela bakvagnen o byta bussningar så tänkte jag fixa lite i förebyggande syfte :)
Tyvärr så verkar ju bmw e46 vara förädlad med en riktig pajas bakvagn..

Är det någon som vet om detta kit finns att köpa på hemmaplan?

Länk

Tack på förhand

Har samma plan som du men undrar hur mkt jobb det är med svetsningen

be
182
beyma
Det är klart det är lite pyssel att få till allt så det blir bra.
Jag tänkte inte nöja mig med att enbart förstärka med plattor över befintlig infästning.

Dels så blir det plattor över dom befintliga, sen tänkte jag svetsa dit ett rör mellan fjädertonen. Och vidare ner från detta så blir det rör med plattor i botten som svetsas på ovansida av bakre brygginfästning.
På så vis tar man hand om kraften uppåt och åt sidorna.

Tänkte inte bmw till så får man göra det själv :(
Den fan som designat bottenplattan borde skjutas rakt av..Helt katastrof!! Det är ju rätt uppenbart att dom inte har haft förmågan att kunna räkna på kraft och vridningar i plåten.
Missar av den här kalibern är så långt ifrån ok man kan komma.

Tyvärr är jag sån av naturen, Vet jag om att de finns svaga punkter så ser jag till att fixa dessa så dom klarar ett smärre kärnvapenkrig :)

Jag tänker inte låta detta bygge flippa ur när det gäller effekt.
Men det är ju en trevlig tanke att veta att inte golvet ger vika bara för man slänger in en reseväska i bagaget :)-

Hej! Har ett sånt kit liggandes. Ring mig på 070 5576951 så fixar vi det.
MVH magnus B
be
182
beyma
Jävla skit att du inte ylade till tidigare...
Jag har redan ett kit på väg hem i skrivande stund.

Beställde i förrgår :(
be
182
beyma
Så nu är bilen fixad :)

stela alu bussningar i hela bakvagnen utom diffklumpen.
Förstärkningsplåtar över befintliga infäst punkter.
Och ett förstärkningsstag i bagaget som löper mellan fjädertonen och vidare ner mot golv och dom bakre brygg infästerna :)

STABILT :)
(Bilder kommer senare)

Ett stort tack till jrm-racing Som hjälpt mig med detta :)
Om någon annan får för sig att bygga en "riktig" bakvagn som matchar bilen förövrigt.. Tvivla inte hör av er till jrm-racing. Dom vet vad dom pysslar med, och man blir alltid 100% nöjd.

Lät bra håller fortfarande på och funderar :).

Känner du någon skillnad på vägen ?

be
182
beyma
Skillnaden är helt enorm.

från en svajig hawaii bakvagn till en som är tvärstum :) Förut vart man ju skitnödig när man gasade på o slängde i en växel.. Nu går bilen ingen annanstnas än rakt fram :)

Jag är hel nöjd.

Bilen är så sjukt stum, fast på ett underbart sätt :)

Rekomenderas starkt... Speciellt då det kan dölja sig en och annan liten överaskning under original bussningarna ;)
Nu blev jag ännu mer sugen får nog bli till nästa säsong.

Du har inga bilder att visa upp?

Är faktist nyfiken på att se om jag har några sprickor i min kan man se det utan att riva ner bakvagnen ?

be
182
beyma
När jag var under o kröp under bilen så kunde man inte se några sprickor.
Det fanns små sprickor under 2 av bussningarna för bryggan, dessa är svetsade efter konstens alla regler. Och mycket mera där till ;) hehe.. Nu är det så stadigt det bara går att få, nu jävlar håller det kort o gott.

Sprickorna (om dom är små). Är helt omöjliga att se om inte bakvagnen tas ner tyvärr.
Dom döljer sig under bussningarna/bultförbandet.
Har det gott långt så lär det synas rätt så tydligt.

Jag kan inte låta bli att spy galla över bmw´s lobotomerade ingenjörer som ritade bottenplattan och som fick denna i produktion.. Och m3an ska ha förstärkningar från början??? haha man kan inget annat än skratta sig harmynt åt detta påstående.

Bilder det har jag. men hur postar man på detta forum?????

Vet inte hur du får upp bilderna. Du har ingen sida på garaget.org? Du kan ju isf lägga upp dom där

Vad tog dom för jobbet?

MVH

Martin
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Fan detta måste göras!

Tycker inte om hawaii-bakvagnen vid växling!

Beyma, gorde du något själv eller gjorde JRM allt sammans? Hur mycket ska dom ha för detta?

Jag funderar alubussningar från millway till bakvagnsbryggan, samt fjädermensstag. SEdan har jag redan beställt kräftigare krängare fram och bak som kommer få den något stabilare vid växling.

Pris?

hade

Fredrik

BMW CS #07491
be
182
beyma
Det är bäst att ni hör med jrm själva. (inga garantier att dom har tid) då dom brukar ha jobb långt över öronen.

Min bakvagns förstärkning togs mot nya höjder :)
Det duger säkert gott och väl att förstärka upp befintlig infästning med HPF förstärkningskit.
Men det räckte inte i min värld :) så mitt bagage utrymme består av ett duktigt gäng rör som sitter väl förankrat i golv och mellan fjäderbenen. Så förbannat stabilt så man blir tårögd :)

Det här är bara förstärknings biten.
Sen är alla bussningar utbytta till millway alu
kw 3 dämpare
grövre k-stag mm mm mm

Bakvagnen är klar.
Men BMW har använt sig av pajas lösningar lite här o var så det är lite andra grejor att ta hand om. Och ja det handlar om ytterligare förstärkningar.
Säkert inte nödvändigt men för mitt egna ego är det högst nödvändigt :) Jag gillar stabila lösningar som tål allt.

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Hur lång tid tog jobbet då?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Som vanligt, varför kan ingen berätta vad folk har fått för priser i sverige?? Kostade jobbet tex 10.000:- eller 20.000?? ;)

Min första tanke va om inte bakvagnen blir för styv så du tappar fäste? Körde du på mjukaste inställningen på krängningshämmaren bak och hårdast fram?

Sedan har du även bytt till andra buss ingar fram också då det virde bli en konstig körkänsla med mjuk framvagn och svinstyv bakvagn?

Tacksam för svar.

Dela gärna med dig om vad mer som är undermåligt i chassit vore intressant att veta?

BMW CS #07491
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.