|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har alltså en BMW 528i som tappat orken. I det inlägget jag skrev tidigare här i furumet fick jag en del förslag vad jag kunde göra, tex byta kamaxelgivaren nolla motorn osv. Nu har jag bytt kamaxelgivaren utan resultat, testade att nolla motorn, då började bilen små vibrera från ca 1000-4000rpm. Testade att dra ur luftmassemätaren utan resultat. Bilen har alltså en ny kamaxelgivare och går fortfarande lika slött som innan + att den vibrerar/hackar sig fram nu. Någon som har en aning om vad det kan bero på? Tack på förhand! | |
|
P.s När bilen är kall så är den precis som den ska. |
|
|
vevaxelgivaren skulle jag tro. gör en felsökning, lycka till |
|
|
Har någon nått mer förslag vad det kan bero på? :) |
|
| precis så betedde sig min 523:a.. bilen gav felkod på kamaxelgivare o efter bytet gick den inte ett dugg bättre.. Efter byte av vevaxelgivare så blev det som en ny bil!! | |
|
Okej, men om vevaxelgivaren är trasig borde ju bilen inte starta? |
|
|
Dom verkar kunna starta ändå, min mådde inte bra o den startade. sen om det är felet har jag personligen ingen aning om :) du kanske har nån att låna en och testa med? samma för de flesta e36 2-2.8 och e39 2-2.8 samt e38 2.8 och e34 2.0 vad det verkar som |
|
| glöm det, det var kamsensorn jag tänkte på, vevaxelsensorn vet jag inget om | |
|
Okej, blir att köpa en ny, eller om jag felsöker bilen innan. :) |
|
|
Fick fel kod på luftmassemätaren och vevaxelgivaren. Så jag antar att det är vevaxelgivaren det är fel på. Eftersom jag testat att dra ur kontakten till luftmassemätaren tidigare så beror nog den koden på det. Idag när jag körde bilen gick den riktigt bra. 12+ var yttertemperaturen. Bilen verkar då gå bättre när det är lite kallare ute? Hur kan yttertemperaturen påverka vevaxelgivaren undrar jag? |
|
|
Kolla efter torrsprickor på vakuumslangen mellan insuget och bränsletrycksgivaren, det var felet när min 523 tappade orken, ryckte, hackade och var trögstartad. Den gick bra kall men varm var den ibland helt kass och ibland helt som den skulle. Felsökningen bland elektroniken höll på att driva mig till vansinne, allt för en slangbit för fem spänn... If it works, don't fix it. |
|
|
Okej, jag bytte ju bälgen som går mellan luftmassemätaren och motorn pga sprickor. Menar du den slangen som går från den bälgen och neråt? |
|
|
Nr 10 på bilden Länk sitter på regulatorn längst bak på fuelrailen under plastkåpan och går in i insuget på insidan mittemot spjällhuset. Ta bort luftburken och gummibälgen så kommer du åt att dra ner slangen från anslutningen. If it works, don't fix it. |
|
|
Ja får du felkod på vevaxelgivaren så är det väl bara att byta? alternativt radera felkod och kör runt med bilen o se om den kommer tillbaka och isf byta och jo felkod på luftmassemätaren blir ju naturligt om du dragit ut den. Antar att temperaturen påverkar för att motorn helt enkelt ska gå annorlunda vid lägre temp så vevgivaren används inte. Som på min där bilen la av när den blev varm bara för att vevaxelgivaren visade sig sitta lite lite snett (efter många om och men, finns ju en 5 sidor lång tråd om den) |
|
|
Det berodde på vevaxelgivaren. nu går bilen som en klocka igen. |
|
|
"vevgivaren anänds inte på samma sätt" var det meningen att det skulle stå i min post upptäckte jag nu, nåja problemet är ju ändå löst nu. Härligt att höra, dom där ställer till med mycket konstigheter dom |
|
|
har nog ett sånt fel jag med på min e34 520i -93. när jag kör vanligt så kan bilen bara vibrera till och den blir slö när man gasar på och så vibrerar det i bilen. sen så börjar den gå bra igen och sen tillbaka till vibration och orkeslö.men det går ju att köra så för de vibrerar inte för mycket. men märkbart och jobbigt när man ska göra omkörningar eller bara vilja gasa på lite så börjat den gå slött.. vart sitter vevaxelgivaren? kan de vara något annat på vid insug? ska prova köra med urkopplad lmm. kan vanosen göra detta? vart sitter kontakten till den? vid insuget? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.