|
|
|
|---|---|
|
Jag har fina fälgar på min gamla stående E36:a och min nya E39:as fälgar är gamla standardfälgar som inte är så vackra, de är redigt nötta. Går det att sätta lågprofilfälgar från en E36 316i på en E39 523i? | |
| E36 har högre ET än E39, så nej, dina fälgar passar inte mellan dina modeller, inte utan spacers iaf. | |
|
Hoppas inte min fråga är allt för dum men... Hamnar inte bara däcken längre in då? Kanske ser dumt ut iof. Jag menar rent fysiskt, går det att få på dem överhuvudtaget? Centrumhål osv, är det samma storlek? Hittade denna tråd via google, då var det omvända... Länk |
|
| Tror E36 har mindre navhål än E39 också btw. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
E36 (först) och E39 (sist) fälgar har följande mått Bultcirkel : 5/120, 5/120 ET : 47 mm, 20 mm Navdiameter : 72.5 mm, 74.1 mm Först så skiljer sig ET alldeles för mycket. Det skulle teoretisk kunna gå att åtgärda med spacers, men då behöver du typ 25mm spacers och det är i min mening alltför tjocka spacers. Sätter du ET47 fälgar där det borde vara ET20 så kommer fälgarna att hamna 27mm längre in i hjulhuset än det var tänkt (dels ser det nog inte så snyggt ut och dels så finns det stor risk att däck/fälg går emot stag/stötdämpare/inre hjulhus). Sedan så är navdiametern på en E39 några millimeter större. Jag tror att det finns navringar att köpa för att kompensera denna skillnaden. Så tyvärr, du kan inte använda dina E36 fälgar rakt av på din E39. |
|
Ok, tack. Då vet jag. Någon som har tips på var man kan få tag på lågprofilfälgar + däck till en e39:a billigt? Gärna i Umeå-trakten. |
|
| Kollade snabbt på blocket men hittade inget intressant. | |
| Förresten, vilka bilvarianter har kompatibla fälgar? | |
Den här guiden är bra Länk Tyvärr delar E39 inte fälgmåtten med särksilt många modeller, faktiskt ingen modell alls. |
| Blir lite nyfiken på vad du egentligen menar med "lågprofilfälgar"? :) | |
|
Nej navet verkar vara unikt stort. Verkligen synd. Har inte lust att köpa splitternya men de som sitter på nu har tappat metallfärgen (vitt under). Funderar på ta bort all färg och måla dem själv, men frågan är om det blir så bra. Sedan är de bara 15 tum och jag skulle väldigt gärna ha större. Gillade dem jag hade på E36:an. Är det annars någon som har erfarenhet av att lackera om fälgar t.ex. och kan ge tips mm? |
|
| Hehe. Fälgar till lågprofildäck. Typ 17 tum och uppåt, nåt sånt. ;) | |
|
Lacka själv är rätt svårt om man vill ha perfekt resultat. Tror de som jobbar med fälglackering brukar ladda fälgarna typ elektrostatiskt sen bara lägga en färgdimma på som binds av laddningen. När vi lekmän lackar är det stor risk för att få rinningar. Enklaste tricket är att avfärga helt och polera dem blanka, beronde på vad för material fälgarna har under färgen. Browsa blocket/powerbörsen ett tag så dyker det säkert upp fälgar till din E39. |
|
| Med tanke på hur de ser ut nu behövs inget perfekt resultat för att det ska bli ett lyft... | |
Ja, bäst är nog att browsa och hålla utkik på olika annonsforum. Här tex är snygga 17" fälgar till E39 till salu. Länk Så det finns, men det behövs nog lite tålamod. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.