AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.901

Någon med erfarenhet av idrive/usb på BMW E92 -11?

Visa användare
179
CooRe
BMW 520d Gran Turismo -14
Hejsan!

Jag har navi pro och två usb-ingångar i bilen.
När jag lagt in musik på bilens hårddisk (via handsfacket) kan jag bläddra bland mapparna som man brukar göra.

Spelar jag däremot direkt från ett usb-minne i armstödet kommer det upp en annan bild som är mycket sämre där jag inte heller kan se vad som är på minnet förutom att söka.

På alla tidigare BMW jag kört har det fungerat bra direkt via armstödet, alla mappar kommer fram osv.

Någon som vet varför det är på detta viset?

Sen kan man ju fråga sig varför BMW slänger i en hårddisk på 12.5gb i 3-serien år 2011... =/

Mvh
Haha 12.5 GB är ju löjligt lite.

/Bellamy
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjena!

Känner inte igen problemet faktiskt. :/ Får nästan gå ut imorgon och se om det är annorlunda för mig också. Min spontana tanke är att det är likadan vy både när jag kör musik från bilens HDD eller från USB-disken. För som du säger får man en mappstruktur när man lägger över USB-disken och jag hade för mig att det var samma struktur som när man ser USB-disken direkt. Kan kolla imorgon hur det ser ut mer exakt i vår bil.

Sen kan jag inte annat än hålla med om storleken. Det känns futtigt, speciellt eftersom hårddiskutrymme inte kostar någonting idag. Jag tror att hårddisken totalt är på 60 eller 80GB om jag minns rätt, men bara en liten del är tilldelad för musiklagring.

Dessutom kodar de musiken som man "rippar" till bilen med onödigt låg bitrate. Hade de utökat storleken på lagringsutrymmet hade de kanske dessutom kunnat öka bitraten på den lagrade musiken.

/Wiberg
Wiberg: "Dessutom kodar de musiken som man "rippar" till bilen med onödigt låg bitrate. Hade de utökat storleken på lagringsutrymmet hade de kanske dessutom kunnat öka bitraten på den lagrade musiken."

Menar du att man inte kan lägga över färdiga MP3:or direkt till bilens hårddisk, utan att dessa komprimeras om i lägre birate? I så fall känns funktionen lite kass.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej!

Jo, mp3or behåller sin bitrate. Men man kan lägga in musik från cd också och då blir det en låg bitrate som inte går att påverka. Så det är bättre att rippa på datorn i den bitrate man vill ha och sedan lägga över mp3orna till bilen.

/Wiberg
Visa användare
179
CooRe
Tja Wiberg.

Hur såg det ut i bilen?
Det kanske inte är samma på din bil som är 2009?
Vet du hur ofta dom uppgraderar programvaran och utseendet i idrive?

Mvh
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej!

Sorry, bilen har stått stilla några dagar nu så jag har inte varit där och tittat. Men jag kan ta en tur till garaget imorgon och testa med mitt USB-minne. Har laddat lite mp3or i olika kataloger så jag borde kunna säga bu eller bä efteråt.

Det kan absolut vara annorlunda, vår bil var ju del av första omgången som fick den nya iDriven och det har säkert gjorts en hel del förändringar sen dess.

Utseendet har de inte ändrat på ett tag, det stora steget togs just 09 när den nya infördes, innan dess var det så vitt jag vet mer eller mindre samma utseende sen iDrive först infördes (antar att E65 var först, -02?). Programvaran lär dock uppdateras betydligt oftare, buggfixar och annat införs nog kontinuerligt. Jag har ingen koll på hur ofta det görs men det har säkerligen släppts ett antal nya mjukvaror mellan det att vår bil tillverkades och din bil.

Det är ett par skönhetsfel i vår version som jag är sugen på att få fixat, men senast jag försökte så slutade det med en uppdatering som fungerade precis likadant som den förra och jobb med att allt blev nollställt. Så jag låter det nog vara.

Återkommer när jag har testat.

/Wiberg
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej igen!

Nu har jag varit ute och testat i bilen. När jag går och väljer USB så får jag upp en del val, bland annat "Search folder" och "Start playback". Väljer jag det förstnämnda så får jag gå runt i mina folders på USB-minnet och kan välja vilken låt som helst i vilken folder som helst, dvs vanlig mappnavigering (antar att det är den du är ute efter?). Väljer jag istället direkt "Start playback" så verkar den lägga alla låtar i samma lista.

Sen finns utöver det andra val där man kan välja att söka på artist, låt, album osv. Där lät jag alla stå på "All artists", "All albums" osv.

Vet inte om det hjälper dig något, hojta till om jag ska kolla något mer eller ta kort eller något.

/Wiberg
Visa användare
179
CooRe
Tack för att du tog dig tid att kolla.

Jag tror det är så att dom gjort om lite och att det numera är "försämrat" just med att använda usb i armstödet.
BMW själva verkar inte ha koll riktigt heller. Har frågat säljare och mekaniker på två ställen.
Kanske får maila bmw.se. Dom borde väl veta vilka förändringar som gjorts =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.