AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.190

AC ljud

to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Min AC "durar" ibland när bilen står still eller körs sakta, det hörs bara inne i kupén. Någon som vet om det bara är så eller om det är något knas?
Ljudet kan liknas med ett Australiskt instrument som heter Digiridoo.

mag
Om det låter ungeför som ett kylskåp är det ingen fara :), det gör i vart fall min.

//Magnus
Kowalski
Hej

Min har samma "Digeridoo-ljud"...uppkommer särskilt vid körning på låga varv, försvinner när motorn går över 2000 rpm. Ljudet kommer och går och ger även känningar i ratten. Om det endast hörs i kupen beror det på att en ventil i kliman behövs bytas (enligt BMW). Om ac:n i övrigt funkar som den skall är det ett skönhetsfel man kanske kan leva med, att byta ventilen kostar ca 8000 kr då man får tömma och demontera stora delar av systemet för att få det hela åtgärdat.

Alltså, undvik låga varv och/eller släng på favvo skivan i stereon
för att slippa oljudet :-D

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
al
20
alfa164
528i -96
Har också detta ljud 1500-2300varv som är mycket störande och ger småskakningar och vibbar i hela bilen.
Hörs ert ljud även när ac:n är avstängd?
Blir tokig, Hade bilen inne hos BMW och de gick bet, fick betala 3300kr för felsökning utan svar.
NOLL7NOLL
Har samma sak på min. Det uppkommer dock bara ibland och är inte värt 8000:- om det kostar det....
Det brummar ganska dovt vid just låga varv
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jag har också ett ljud, men det kan snarare liknas vid ett väsande som kommer med jämna mellarum. Det hörs också bara på låga varv, eller då man på ngt vis kan höra det iaf (typ ingen stero på eller så). Låter ungefär som att den pytsar ut lite luft åt gången istället för ett jämt flöde, men detta är bara då man har den på lågt flöde eller det "automatiska" inställt på kl 12.

*BAWORAK*
al
20
alfa164
528i -96
försvinner era ljud när AC är avslagen
Jag har samma mystiska ljud som SvanteE och det försvinner när man slår av AC'n. Så länge kylmediet stannar i systemet kan jag leva med det, men jag är väldigt nyfiken på vad det kan tänkas vara. Pyset uppstår bara på låga varv och segdragning, släpper man gasen försvinner ljudet. Vad kan det vara?

//Magnus
NOLL7NOLL
alfa: japp det försvinner
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.