|
|
|
|---|---|
|
Är väl dax att ta ner den där jäkla diffen nu. Men va ute i garaget tittade vilken torx hylsa det skulle va. Fick på 14 torx greppar ganska bra, men glappar lite. Och testade med en 12 torx den passade inte, Och antar att det lär kanske va 13 torx då, men om någon vet exakt vilken torx storlek det är så kanske jag slipper åka och köpa verktyg i onödan, kanske är så att det är någon special för just bmw, därför jag frågar :) Mvh | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
E13 är ruggigt ovanliga, men de finns. Så det är högst osannolikt att BMW (eller skruvtillverkaren som levererar till BMW) skulle använts sig av detta. Var och mätte på ett par nya Torx-skruvar som jag har över. Det är 33 20 7 572 716 och de används i princip till alla BMW modeller. Länk Måttet från "topp-till-topp" på Torx-huvudet var 10.90 mm och en E12 hylsa passade perfekt. Så det borde vara en E12 hylsa du ska ha. Gissningsvis är det lite för mycket skit på skruvarna, väldigt vanligt. Borsta av skruvhuvuden med en hård borsta (tex mässingsborste) och försök igen. |
|
Tack för svaret. Prövade att borsta på dom men fick fortfarande inte på 12torx. Men jag har fått loss alla nu funkade med 13 med som tur va. Dock är det onödigt att sätta ditt gamla slitna skruvar, men dom borde ju sälja nya på en auktoriserad bmw verkstad? |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hade du en E13 hylsa!?! Jo, skulle du kunna mäta mellan "topp-till-topp" på Torx-huvudet på en av de där skruvarna du tagit loss? Är nyfiken på storleken. Som sagt så var det 10.90 mm på de jag hade liggandes. Ja, självklart har de nya. Om nu inte verkstaden kan sälja till dig är det bara att springa inom BMW själva och köpa. Inga problem alls. Det ska bli intressant att se om E12 hylsan passar på de nya skruvarna du köper. Om du inte har automat eller någon udda utväxling så kommer du garanterat få samma skruvar som jag har liggandes dvs 33 20 7 572 716. |
|
Va ute och tittade nu, va en T14 nyckel jag använde mig av. Funkade fint fint inte en ända rund skalle och alla lossnade. 12 va omöjlig att få på. Men ska se när jag beställer nya så är dom rena ingen rost osv. då är det säkert som du säger att 12t går på :) Är en vanligt 320-99 ett rent helvete att hitta ny diff, då jag verkar va den ända i sverige med utv 3,45 alla andra är 3,38. Hittade 1 i hela sverige när jag sökte genom laga.se och bildelsbasen.se Och är inte ens säkert denna passar, va rätt utv och exakt samma motor och bil osv årsmodell. Men va något långt nummer som inte riktigt stämde. Men har inte så mycket val än att pröva helt enkelt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.