AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.669

Varma bromsskivor

Av
33
AveKin
330iA M Touring -16
Jag köpte i helgen 18" M6 replica-fälgar ET35(225 fram, 235 bak) till min 320i -07. När jag nu kör så blir samtliga bromsskivor otroligt varma - efter några 100 m så varma så det inte går att hålla fingret mot utan att bränna sig. Någon som har en ljus idé om vad det kan bero på?

Körde BMW orginal 17" 161-fälgar tidigare utan problem och de har ET34/ET37(225 fram, 255 bak) och vad jag förstått skulle det då funka alldeles utmärkt med ET35.

Kör du konstant för fort så får du i varje fall valuta för pengarna när du åker dit!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Blir bromsskivorna varma? Samtliga fyra? Och så varma efter bara ett några hundra meter!?!

Enda som kan skapa värme är ju friktion och då ser jag bara två alternativ
#1 fälgarna ligger emot bromsoken
#2 bromsoken nyper

#1 bör man nog kunna avfärda direkt, det måste ligga emot enormt mycket för att såpass mycket värme ska kunna spridas från bromsok till bromsskiva - bromsok och fälgar borde vara sönderskrapade vid det här laget och det borde låta för jäkligt.

#2 är då kvar. Om det är direkt relaterad till fälgbytet eller om det råkade uppstå samtidgt låter jag vara osagt. Nu spånar jag loss med lite ideér om vad det kan vara
- fälgarna för breda och ligger emot bromsslangar som böjs kraftigt och börjar fungerar som backventiler (och gör att bromskolvarna inte åker tillbaka som de ska)
- fälgarnas rullomkrets orsakar styrsystem att tro att något är fel och använder bromsarna för att försöka korrigera felet (någon antisladd/antispinn lampa borde dock lysa ganska mycket)
- fel som inte har direkt med fälgarna att göra (ABS/DSC/bromssystem i övrigt)

Har svårt att se hur fälgarna skulle kunna orsaka det här felet. Har du några andra fälgar som du kan prova med och se om felet kvarstår?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som sagt lite knepigt, men om det är för stor skillnad i rullomkretsen mellan fram och bakhjulen (du skrev bara ut bredden på däcken, men även profilen måste stämma överens i kombination med bredden på de olika hjulen för att rullomkretsen skall bli samma) kanske antispin- och stabiliseringssystemet kan aktivera bromsarna då den då kan tolka rullomkretsskillnaden som att bilen sladdar....

Kanske långsökt, men det enda jag kan finna något sånär rimligt med tanke på att ALLA bromsar verkar ligga på mer eller mindre.

Har du testat att byta tillbaka till de gamla hjulen - då kan du se om felet bara uppkommer med de nya fälgarna!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Av
33
AveKin
330iA M Touring -16
Tack BMW-slangen och Johan B för era utförliga svar.

Har idag varit nere hos min lokala däck/fälg-handlare med bilen. Han hissade upp den och kollade alla 4 hjulen och sa sedan att det inte var något fel!

Han hävdade att M6-fälgarna var mer "öppna" än orginal-fälgarna och att värmen då söker sig utåt, medan värmen söker sig in under bilen på de mer täckande orginal-fälgarna. Han sa också att bromsskivorna kan bli väldigt varma om man kör och gör en tvärnit. Jag har dock kört "normalt" utan tvärnitar och de var skitvarma ändå!

Däcken har dimensionerna 225/40/18 resp. 235/35/18. Nog för att jag är en novis, men det skrapar inte emot något och skulle mot förmodan någon broms ligga på så stryps ju motorn automatiskt och det gör den inte i mitt fall. Inga varningslampor lyser heller.

Jag får lägga på orginalfälgarna igen i helgen och kolla hur pass varma bromsskivorna blir då. Kan ju inte säga att jag har för vana att känna om alla bromsskivor när jag varit ute och kört... Det jag reagerade på i detta fall var just att det var varmt när jag gick förbi däcken och då satte mig ner på huk för att känna på bromsarna. Dock tycker jag att det verkar väldigt underligt att bromsskivorna ska vara så här pass varma och att det är normalt! Ska de verkligen brännas ordentligt när man kört några 100 meter utan tvärnit?

*** Kör du konstant för fort så får du i varje fall valuta för pengarna när du åker dit! ***
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Prova att hissa upp hjulen var och ett för sig efter körning och dra runt dom för hand (friläge). Det ska inte gå särskilt tungt. Finns inget annat än friktion som kan skapa värme, så går hjulen lätt är det ingen fara.
Av
33
AveKin
330iA M Touring -16
Nu har jag testat lägga på orginalfälgarna och kört en tur och bromsskivorna blir precis lika varma som med M6-fälgarna.

Jag hade min brors bil häromdagen(MB) och kände på hans bromsskivor då jag kört en tur i byn och de var varma, men inte så skitvarma som mina.

Har också testat Anders-72 tips om att hissa upp min bil efter körning och dra runt hjulen för hand. Det gick lätt att dra runt dem, inget som tar i och inget som skrapar.

Mina 18" M6-fälgar har nu också blivit ersatta av ett par 19" M6-fälgar - ja, jag hittade dem på behagligt avstånd till ett vettigt pris så jag slog till! Bromsskivorna blir lika varma med dem. Jag får helt enkelt lämna in bilen till någon som kan kolla på detta för det är omöjligt att de ska bli så här varma efter att ha kört en kort runda i byn.

*** Kör du konstant för fort så får du i varje fall valuta för pengarna när du åker dit! ***
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vansinnigt mysko att bromsskivorna blir så varma. Enda jag kan tänka mig är att det har en tendens att nypa när man bromsat lite.

Följ gärna upp om eller hur problemet löstes!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
AveKin : Hur gick det? Glöder fortfarande skivorna i vintermörkret eller har du lyckats få bort problemet? Isåfall, vilka åtgärder gjordes?
Av
33
AveKin
330iA M Touring -16
Bilen skulle ändå in på service hos BMW, så jag passade på att be dem titta på problemet också.

Först så drog de en vals om att det berodde på att det inte var BMW-orginal-fälgar! När jag sa att det trodde jag inte alls på så kom de med samma förklaring som min lokala däckhandlare, nämligen att fälgarna var mer "öppna" än orginalfälgar och att det påverkar hur pass varma bromsskivorna blir.

Jag är långt ifrån någon expert på det här men kan väl köpa förklaringen när två oberoende experter kommit fram till samma sak. Killen på BMW sa också att det är ingen fara att köra - det värsta som kan hända är att skivorna blir skeva men att det är långsökt... Så jag tutar och kör som vanligt, inga åtgärder är gjorda, skivorna är varma men jag är förbaskat nöjd med utseendet med mina 19" M6-fälgarna!
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har inte nyare BMW någon funktion som vid regn ska smygbromsa skivorna torra under färd så man slipper torka skivorna vid panikbromsning i regn. Kan denna funktion ha fått fnatt och fått för sig att det är jätteblött hela tiden och assisterar med att torka skivorna överdrivet mycket?

Men det borde väl BMWverkstaden kunna se med diagnosverktyg?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Är det inte så att bromssystemet går in och bromsar med väldigt lite tryck då och då för att "motionera kolvarna" Dett kan ju göra att de blir lite varmara än bilar som inte har denna funktion.
Även om du kör en kort sväng så bromsar du ju in när du stannar bilen och går du ut och känner på bromsen direkt så är den ganska varm.
Är även fälgen varm utan att du har bromsat så kan du börja oroa dig för att bromsarna ligger på. Visst lite värme går ut i fälgen när du har bromsat precis innan men inte mer än att man kan hålla handen på den.
Jag har kört med ett kärvande ok så att till och med däcket blev varmt utan att skivan slog sig. Så du behöver nog inte vara jätteorolig för det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men du skrev ju att skivorna blev lika varma med originalfälgarna!

Jag tippar på att det finns något fel i bromssystemet.

Som redan är påtalat, kan det vara problem med "torkningsfunktionen"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
78
jokso
320D Touring M-Sport -08
Hade samma problem på min 320i för ett par år sedan, men då var det att bromsoken låg i. Upplever du att bilen bromsar av sig självt när du rullar fram eller står bilen helt still i svag uppförsbacke?
Av
33
AveKin
330iA M Touring -16
Nä, bilen verkar inte bromsar av sig själv då jag rullar framåt och den står inte heller stilla i uppförsbacke.

Det är helt rätt att skivorna blir lika varma med orginalfälgar som med replicafälgar - onormalt varma skulle en lekman som mig säga men eftersom jag haft den inne på en BMW-verkstad och de säger att allt är som det ska vara, så har jag lagt hela problemet bakom mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.