|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har letat runt i en massa trådar och ställt frågor utan framgång så nu startar jag en egen tråd om det. Bilen i fråga är en 318ti Compakt -02 med N42B20 motorn, dvs 2 litaren på 143hk. Då till mitt problem. Den drar onormalt mycket olja, runt 1 liter på 100 mil vilket känns helt åt h**vete rent ut sagt. Och jag vet inte vart jag ska börja någonstans eftersom jag inte hittat något direkt om vanliga läckageställen på dessa motorerna. Men det jag sett är att slangen under insugskåpan (dvs den stora i plast) är att det sitter en slang där som sett bättre dagar då kåpan halvt krossat den, men jag har väldigt svårt att tro att det är boven i dramat. Jag har även försökt kolla hur vevhusventilationen ser ut och vad jag kunnat se så såg den rätt kladdig ut, så jag misstänker att den kan vara boven i dramat. Så jag har la egentligen bara två frågor. Den ena är var jag kan tänkas leta, om det är någon som har varit med om en liknande situation. Den andra är om vevhusventilationen är svår att byta själv och även tips runt om detta. Måste man tömma ur motorn på olja för att byta den etc. Tack på förväg! MVH Jimmy | |
|
Hur många mil har den gått? Det finns två huvudorsak till för hög oljeförbrukning: Antigen rinner olja ut eller förbränns den i motorn. Om det uppstår intensiv rökutveckling efter längre driftsuppehåll eller direkt efter starten tyder på att ventiloljetätningarna är slitna och/eller uttorkade. Oljan sipprar då förbi tätningarna och hamnar på kolvtopparna. Men det största delen av för hög oljeförbrukning beror på slitage av kolvringar och cylindrar. En annan bidragande faktor är att slitna motorer har för hög vevhuskompression, vilket leder till att oljedimman tillsammans med vevhusgaserna går via vevhusventilationen in i förbränningskammaren där de förbränns. |
|
|
Jag förstod det mesta av det där :P Angående rök så har jag faktiskt inte kollat det. Bilen har nu gått 18000 mil och är servad som den ska etc. så jag tycker det vore konstigt att den drar så mkt olja för det är ju inga mil i sig. Men ska ta och kolla efter rök, är det någon speciell färg på röken? Vill minnas att om den är vit så beror de på olja? Det enda jag sett är att vevhusventilationen sett väldigt kladdig ut (av de lilla jag kunnat se av den vill säga) |
|
|
Blått är olja! Tänk på hur det kan se ut bakom en gammal tvåtaktare! Det luktar även väldigt karaktäristiskt, många brukar reagera tidigt just på att det luktar väldigt illa om bilen i vissa lägen. Du har inte märkt något sådant? :) //Bjersér |
|
|
Har du kollat runt motorn om där e torrt? Under motorn,tex runt packbox,... superman |
|
|
Blått .. hmm okej får kolla upp detta :P Angående oljespill runt motorn så har jag sett lite, dock kan jag inte säga säkert om det beror på läckage eller om tidigare ägare spillt vid påfyllning för "oljeläckage-ytorna" är precis under oljelocket så. |
|
|
Man kan va tvungen att göra en motortvätt för att lättare se... superman |
|
|
Byt den dåliga slangen som du hittat, den är förmodligen "rutten" inuti. En tillfällig akutlösning är en vanlig trädgårdsslang, passande slang i lösvikt finns att hitta på t ex Autoexperten. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är blåaktiga avgaser med lukt av bränd olja direkt efter starten som tyder på att oljan hamnar i förbränningskammaren där den förbränns p.g.a. slitna och/eller uttorkade ventiloljetätningar. Vit rök efter start speciellt vid kallt väder är helt normalt och vanligtvis försvinner när motorn värms upp. Mycket kan hända under 18000 mil… om man exempelvis har kört mycket i stadstrafik med många start / stopp eller om man ofta gasade på när motorn var kall kunde ha lett till tidigt förslitning av kolvringar och cylindrar, vilket är den vanligaste orsaken till för hög oljeförbrukning. Du kan börja med att byta den dåliga slangen (som ErikW föreslog), fyll på ny olja och filter och kör ”snällt” ca 10 mil i sträck (undvik stadstrafik så gott det går). Kolla därefter oljeförbrukning, en bensinmotor skall inte förbruka mer olja än 0,2 – 0,4% av den förbrukade bränslemängden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.