|
|
|
|---|---|
|
Hejsan jag söker en smidig och bra diagnoskabel med program. Jag vill ha något man kan programera in nya funktioner i bilen med tex så ska jag koppla ur airbag. Har tidigare använt vagcom till audi och den är helt superb lätt och anväda och massor med funktioner. Kvalitet är viktigare än pris. (är väll därför vi åker BMW ;P ) Tacksam för tips mvh Daniel | |
|
Lite tips och synpunkter på vägen. Nog för att det kan vara frestande att lägga in funktioner som inte finns från början, i den mån det finns något lämpligt. Berätta gärna vad du tänker på för funktioner. Anledning till frågan är att man givetvis bara kan ändra/lägga till sådant som redan finns förberett i form av ev. hårdvara osv, och att tänka på är kanske att även till synes harmlösa ändringar kan helt sätta bilens registreringsgodkännande ur spel eftersom mycket av de ändringsbara parametrarna är marknadsberoende. Sen om risken för att detta blir kollat är stor eller är svårt att bedöma. Den som är mest besvärad av detta är kanske inte besiktningen osv utan BMW i Sverige, de ansvarar för att bilen följer ursprungsspecarna osv, och vid en ev. händelse som tarvar garanti eller försäkringsåtgärd så kan man räkna med kalla handen om man själv fibblat i grundspecarna. En viktig detalj är just det du nämner somn exempel, allt som har med airbags att göra. Det kan låta enkelt att bara "koppla ur" men det ligger en hel del mera bakom, framför allt för att just kunna garantera säkerhet och för att försäkringar osv skall gälla. Som bekant har t.ex BMW en rätt omständig procedur för denna åtgärd med uppkoppling on line med BMW AG i Tyskland och med tillhörande pappersexercis osv. Hos VAG gäller motysvarande, det är långt ifrån klart med några klick i VAGCOM-programmet. Det skall till extra hårdvara i bilen och därefter dekaler i bilen, papper till både verkstad och bilägare som skall kontrasigneras osv. Jag har sett detta IRL, man är väldigt noga osv. Allt för att säkerställa att alla parter fortfarande har full säkerhet och försäkringsskydd osv. Bara upplysning i all vänlighet. FP |
|
|
Tackar för svaret.. Jag är själv mekaniker och har kopplat ur flertalet airbags. Pappers exersicen är mest juridisk på en verkstad att jag som kund är fullt införstådd med att det inte finns fungerande airbag på pass plats. Jag ska köpa ett sk urkopplingskit till airbag men vill göra mjukvaru ändringen själv. Detta pga BMW tar svin pengar för att göra allt med dator Dom vill ha 1200kr för 5minuters arbete trodde ocker var olagligt i sverige. Bilprovningen osv har inget att säga till om att du ändrar din setup på bilen genom och addera backsensor el stereoenhet med MP3 stöd. Det är möjligt att BMW har synpunkter men det är föga troligt att dom kollar detta och det struntar jag iofs i... Det är min kontant betalda bil som jag har rätt att göra precis vad jag vill med. Mvh Daniel |
|
|
Som jag skrev, bilprovningen är knappast intresserad om inte ändringen direkt påverkar nån kontrollpunkt osv. Att du äger bilen är helt OK men det innebär ju inte att du har rätt att åsidosätta bilens ursprungsgodkännande, om detta skulle vara fallet. Jag påstår som sagt inte att all form av ändring gör detta men det förekommer och självklart kan inte biltillverkaren ge "selektiva" godkännanden osv, du kan ändra detta men inte det här osv... Håller helt med om prissättningar osv för många av momenten på en verkstad, inte bara ovanstående, men det är inte specifikt tidsåtgången för att göra jobbet som räknas in vilket är lite svårt att förklara för många kunder ibland. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.