|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ganska nyligen blivit ägare till en Bmw 318i med följande fel: Främre packboxen till vevaxeln måste bytas. Jag undrar om det är någon på forumet som har erfarenhet av detta och isf hur svårt det är att göra själv? Till att börja med: Hur kommer jag åt den gamla packboxen? Hur sätter jag dit den nya? Är det en riskabel operation eller klarar vem som helst med lite bilerfarenhet av att göra det? Finns det några risker med att göra det själv? Vad bör man tänka på? Vore tacksam om det finns någon som kan beskriva processen steg för steg. Tack på förhand /Nybörjaren1 | |
| Vet inte hur mycket plats det är framåt i just din bil, men det är inte särskilt svårt bara du kommer åt. Har för mig att det är själva remskivans hals som utgör tätningsyta så då är det bara att stoppa i en mejsel och bända ur den. De har vanligtvis en tunn plåtskoning och jag har t.o.m. bytt packbox med axeln kvar på mindre motorer. Bara att slå en vass mindre spårmejsel genom plåtskoningen och bända ur den. Den blir ju inte vacker, men den ska ju kasseras. Till monteringen av den nya är det bra med ett svarvat verktyg som pressar mot ytterdiametern. Är väl just att knacka in den nya som kan vara lite trångt på en bilmotor. Kanske går att arrangera någon hävstång och pressa in den. De brukar inte gå tungt. | |
|
Ja, det lät ju inte så svårt. Jag har påbörjat arbetet nu men den stora frågan är hur jag får loss remskivorna från vevaxeln? Jag antar att man måste ta loss den stora centrumbulten? Problemet är bara att den sitter väldigt hårt så jag klarar ej av att rubba den. Är det vänster eller högergäng på den? Det sitter även tre små skruvar i själva remskivan kan det räcka att ta loss dem eller håller dem bara ihop de båda remskivorna? Det är ganska mycket utrymme i motorrummet men inte tillräckligt för att få ner en muttermaskin, finns det risk för att jag måste plocka bort kylaren för att lyckas? |
|
|
Har bytt på min m3 då fick jag ta kylaren men det va trångt. Lossa alla små runt centrumbulten först så lossnar nog hjulet har för mig att den stora är till för att kunna vrida om motorn och att den är ingjuten i remskivan. Sen brukar jag borra 2 små hål i packboxen och skruva in 2 plåtskruv så har du något att bända i när du ska ha ut den. När du ska på med den nya så får du vara med me en liten mejsel för att föra över pb över axeln så du inte skadar tätningen. Lycka till |
|
|
Länk Centrumbulten måste ur. Jag TROR att den är vanligt högergängad, men vad jag vet brukar den sitta rätt bra. Kommer du inte åt med muttermaskin behöver du ett långt skaft och försöka hålla emot vevaxeln på något sätt. Finns nog liknande operationer i några mer trådar om du söker. Möjligen om det finns nåt lämpligt ställe att hålla emot på vevaxelgivarens triggerkrans på svängningsdämparen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.